Amerikanskt finlir när det är som bäst

Jag måste kolla det.xxargs skrev: Om du tittar på trafon - fins det någon tvärslå av järn mellan mittkärna och 'benen' placerad någonstan mellan primär och sekundärspolarna (en magnetisk shunt) - då har du definivt en tänkt stabilisatorfunktion - speciellt då kondingen verkar vara klassad 600 Volt - vilket annars knappast behövs i ett 110 V system...
Låter som en bra ide att öka värdet på kondenstorn, och byta ut den som är där, den ser inte ut att må så bra...xxargs skrev: om du provar att ökar kondingvärdet med 1/5-del av det gammla värdet för att klara 50 Hz - (paralellkoppla - kanske med en switch för att välja mellan 50 och 6 Hz) så måste den och omkopplaren tåla 600 Volt precis som den gamla, funkar det tillfreställande - bevaka trafokärnan väldigt noga i några timmar så att den inte blir för het vare sig i vila eller under laddning....
Kicken skrev:Jag mätte med multimeter på 10uF kondensatorn och den visade 25V och sen ca 200V och 400V och 100V etc. så det verkar vara någon typ av resonanskrets.
När jag kopplade in trafon utan last så hade den väldigt mycket ljud men det minskade om jag kopplade den en kort stund till en liten last.
peter555 skrev:De magnetiska stabilisatorerna har inte någon formidabel verkningsgrad. Runt 90 % som det står i min citerade text, det innebär att förlusterna ligger runt 60 W i ditt fall, det blir rätt varmt.