Gokväll och tack för bra svar!
Jo att nått galet händer vet jag redan, men jag tror mig kunna ärligt säga att det inte är nått hårdvarumässigt iaf.. allt annat verkar funka, så det är verkligen worst case scenario för mig...
Motor jag använder är som sagt på 6W, och har en encoder på 3600 cpr (900ppr?) och motorn har väldigt lätt massa som ni då förstår. den far iväg direkt, vid minsta beröring.
Micke_71.. hur tycker du jag ska börja ställa in? jag har ingen aning om hur det P, I och D ska ställas in motsvarande till varandra, vad/hur bör man göra för att vara på den säkra sidan först osv? Och ja, det är DC servon vi snackar om
När man sätter den i Mode 3 (positioning mode) och slår på räknare, så den debuggar tillbaks det aktuella värdet för encodern, så händer följande..
Efter jag skrivit in kommandona händer ingenting, så så fort man rör motorn, eller ja bara slår lite i bordet så encodern snappar upp en ändring, så far den iväg utav bara helvete. Encodervärdet far då iväg med. men verkar sluta på 3000 nånting, innan den stannar, och då blir det servo error. det spelar ingen roll om man belastar den, eller delar ner frekvensen via en 4024, som jag provat. den beter sig likadant. Det verkar inte heller bry sig om varv, utan går en viss tid, sen blir det error? vad kan detta bero på?
har suttit många timmar nu, utan att få det att funka, så börjar tröttna lite faktiskt, om några veckor får jag tillgång till en annan motor med lägre upplöst encoder, så får väl hoppas på att man kommer fram till något där. Mina grejjer väger iaf inte tio tals ton, utan mer kilon
Mvh