vart finner man massiva rör och trapetsskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, i princip alla uppfinningar/upptäckter har gjorts av personer med "kunskap". För att kunna skapa nånting måste man ha nån form av elementär kunskap inom området ifråga.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

TomasL skrev:Förstår ärligt talat inte hur man kan ge sig in på ett sådant projekt utan att ha nån kunskap av material, eller hållfasthetslära.
och jag förstår inte hur du tänker just nu... för enligt mig e den som brinner för ett ämne o lär sig de som kan mest... inte den som pluggat till det...

men jag ska inte diskutera om de men tänk på att om alla hade gjort det de "kan" hade de inte blivit något gjort... tror du alla uppfinningar som gjorts och alla vetenskapliga upptäckter... etc, tror du de har gjorts genom att redan veta de ? ... jag gör detta för jag brinner av detta och en dag kanske du förstår vad jag menar...

jag ska ordna ritning och gör en projekt tråd därefter... tacksam för alla svar :) om ngn har ngt om hållfasthetsläran som du säger är den välkommen o lära ut ngt ;) för de finns folk som e intresserade iaf :)

tack

MVH
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

TomasL: Vad var det för idiotisk kommentar? Hade jag gått efter det så hade jag över huvud taget inte kunnat börja med elektronik. Jag bestämde mig en dag för att jag skull chippa en xbox, utan någon som helt förkunskap, men med ett enormt intresse. Sedan läste jag mig till lite kunskap, frågade mig till på forum. Och det blev bra! Jag kanske skall sluta hänga här enligt din mening, eller åtminstonde sluta att bygga saker inom elektronik? För jag har ju inte någon som helst utbildning eller egentlig kunskap inom området. Jag är ju faktiskt utbildad till lastbilschaufför, och då kan jag ju inte hålla på med elektronik? eller?

SmourF: Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra med ditt projekt!! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

TomasL:
Jodå, i princip alla uppfinningar/upptäckter har gjorts av personer med "kunskap".

Eh? Det kan inte bli mer fel. Vet du hur krutet, penicilin, blocknyckel, synthen, vin, snus, mm mm mm "uppfanns"? Av en ren tillfällighet!

"För att kunna skapa nånting måste man ha nån form av elementär kunskap inom området ifråga."

Då kan jag berätta att jag sökte tre år till musikgymnasiet utan att komma in. Sökte två år till el/tele-utbildningen utan att komma in. Så jag gick två år på "Handel & Kontor". Vad gjorde jag sedan? Sände radio, jobbade på en bilverkstad och byggde elektronikprylar. Jag hade ingen kunskap eller erfarenhet av något av det, men jag provade mig fram och nu sitter jag här och gör musik och apparater till radio/musik-studios på heltid.

Skulle kunna rada upp flertal personer som gått efter trial&error-metoden, men troligen känner du redan till dem om du tänker efter lite.

Om alla redan hade nödvändig kunskap så hade inte elektronikforumet behövts.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då börjar vi:

Jimmy först:
Det är en mycket stor skillnad på att "upptäcka" naturliga fenomen jämfört med att uppfinna nånting.
Krutet, ja det var säkert ett misstag, ingen vet ju vad kineserna hittade på för ett par tusen år sedan.
Penicilin, upptäcktes av en skotsk forskare, Sir Alexander Fleming 1928, så man kan nog säga att han var insatt i ämnet.
Blocknyckeln och alla andra verktyg har utvecklats av tekniker, dvs sådana som har varit väl insatta i ämnet.
Vin och snus är inga uppfinningar utan snarare upptäkter, och har ingenting med att konstruera eller utveckla en produkt/sak/pryl.
Synthen uppfanns av en elektroingenjör, Elisha Gray 1876. Så man kan nog säga att han visste vad han pysslade med (han uppfann telefonen också, parallellt med de övriga).

Housepainter och SmourF samt Jimmy.

Vad jag vill få fram och menar är, och det är dessutom så jag själv fungerar:

Om jag skall konstruera nånting, vad det månde vara, och i de fall jag inte har erforderliga kunskaper, så läser jag in dem på ett eller annat sätt, kort sagt, jag försöker alltid lära mig "the basics" först innan jag börjar konstruera. Konstaterade för länge sedan att omvända vägen, att konstruera först, och sedan försöka förstå varför det inte fungerar är tämligen döfött.
Det handlar inte om att vara expert för att göra nånting, utan lära sig och förstå det grundläggande.
Det är ju tämligen meningslöst att försöka prata Engelska utan att först på ett eller annat sätt lära sig det grundläggande.

Jimmy, jag är övertygad om att du tar reda på teorin bakom saker innan du sätter dig ned vid ritbordet.

Housepainter, du gjorde just detta, läste in teorin hur man gör, som du själv skrev, sedan satte du igång med att modda din XBox. Att du sedana fick mersmak och forsatte att förkovra dig är ju bara skoj.

Smourf, du får inte bli putt, vad jag menar är att det blir mycket enklare om man först tar reda på teorin bakom saker, i detta fall hållfasthetslära, det finns många bra böcker om detta, Karlebo Handbok är en bra start. Du slipper då dyra utgifter pga av att du gör/tänker fel.

Trial&error är jättebra i många fall, dock ger det ingenting om man inte förstår varför, dvs varför håller inte denna axeln, sätt dit en grövre, när det rätta svaret, med lite grundläggande kunskap är, sätt dit en tunnare, som dessutom är ihålig.

Forumet är jättebra, men, personligen tror jag det är fel "forum" för grundläggande utbildning (det finns utmärkta böcker för detta), däremot är det jättebra som "bollplank", när man börjar stånga pannan blodig, pga nått problem (dvs man har fått skygglappar/fartblind osv) och behöver ett par utomstående ögon för att se felet.

Nog om det, Smourf, jag önskar dig faktiskt lycka till, du lär behöva det, för det är ett ambisjöst projekt du har gett dig in på, hoppas du inte "tar dig vatten över huvudet" bara, och tröttnar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag håller med TomasL i det han säger, speciellt efter att man sett alla "roliga" konstruktioner som folk kallar för fräsar, inte bara här. :D
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jojje:

ja kan tänka mig att de finns många unika designs på fräs :p

och thomasL
man tackar :), jag förstår exakt vad du menar men de är oxå så att vissa saker måste man förstå innan man gör det, saker som kan "döda" vid fel användning och därför behöver extrem kunskap så som kunskapen om strålningen... uran eller ngt där som han experimenterade och utsattes utan o veta... sen så finns det saker som folk vill göra och då gör och sedan observerar... och när de gör så går de med regeln det går inte göra för starkt i detta fall längre gänga, starkare ställning, etc.

jag höll på o göra en diy projektor o jag gjorde 5 lådor, och vid varje tillfälle lärde jag mig en sak, och nu kan jag det liksom, man kan kalla mig vad som helst men det finns ingen bättre kunskap än när blotta ögat kan se o lära...

och det andra vilket jag är svag för... jag klarar INTE av att LÄSA BÖCKER :lol: ... de e faktiskt sant... jag lär mig enormt mycket bättre genom av att brinna för ngt...

och de e nog ingen slump varför man inom medicinen/kemin utgår från hypotes som sedan följs av utförande och observation :)...

detta jag har skrivit har inget me o göra o tracka på dig och nej jag blir inte sur ;), tack för den tid du tog för ditt inlägg, de visar väldigt mycket att du inte e typen av skriva ett taskigt inlägg o sen "försvinna"

och Housepainter: första gången ja lödde ngt jag med, lödde ja mitt moddship på mitt PS2, jädra va svårt!, hade ja behövt göra de nu hade jag gjort de utan ngra hinder

hoppas vi kan låta denna tråd dö ut nu me gott samvete... den har gjort mig mycket, gett mig mycke tips o funderingar som jag ska se till att uttnyttja :)

tack till alla

MVH
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ville bara skriva att jag använder rör, inte massiva stänger. Det var 34x3.5mm men dom är nersvarvade till ca 33x3mm. Känns inte som det kommer svikta något alls men mina är bara 600mm långa.
Skriv svar