Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
- Smoothmachines
- Kontakt:
Wow! Jojje är mannen hela dagen!
Hur mkt enklare är det inte att köpa en färdig gullis från dig istället för att ro i månader.
För så lite pengar, det får man igen på rakan om man behöver mkt skyltar, paneler, pcb osv.
Vi ger S-OP-CNC en chans först, den kan bli kul, men vi kan ju köpa resten och ritning ifrån dig om vi strandar.
Dina kort och motorer har jag som ballast på bänken fortfarande
Vad tror du om PVC istället för MDF för å slippa lacka, gegga fukt o sånt förresten?

Hur mkt enklare är det inte att köpa en färdig gullis från dig istället för att ro i månader.
För så lite pengar, det får man igen på rakan om man behöver mkt skyltar, paneler, pcb osv.
Vi ger S-OP-CNC en chans först, den kan bli kul, men vi kan ju köpa resten och ritning ifrån dig om vi strandar.
Dina kort och motorer har jag som ballast på bänken fortfarande

Vad tror du om PVC istället för MDF för å slippa lacka, gegga fukt o sånt förresten?
- Smoothmachines
- Kontakt:
*S* det är klart... i alu... sikken dröm...
Man skulle isåfall köpa en redig plåt och göra så många som det går utav den, så att det blir vettigt pris på de färdiga bitarna.
Jag har en firma vägg i vägg som fräser PVC dagarna i ända, jag störs av deras 3X2 meters portalmaskin när jag sitter vid datorn.
Ganska lättlimmat/svetsat är det.
Var väl därför jag tänkte PVC, ingen aning om vibrationsegenskaperna eller så *S*
Man skulle isåfall köpa en redig plåt och göra så många som det går utav den, så att det blir vettigt pris på de färdiga bitarna.
Jag har en firma vägg i vägg som fräser PVC dagarna i ända, jag störs av deras 3X2 meters portalmaskin när jag sitter vid datorn.
Ganska lättlimmat/svetsat är det.
Var väl därför jag tänkte PVC, ingen aning om vibrationsegenskaperna eller så *S*
Så, nu har jag monterat ihop efter målning.
Jag har varit å frågat om PVC-plattor, men har inte kommit längre än att jag fick några provbitar. Ska se om det funkar bra att fräsa i dom.
Största orsaken att jag använder MDF, är bland annat att det är lätt att få tag i, lätt att fräsa och formstabilt.
En stor nackdel är att det inte tål vatten särskilt bra, men om man lackar rätt, så blir det iaf mindre problem.
Men nu när jag gjort prototypen så kan man iofs använda vilket material man vill, bara det är styvare än MDF.
Tack Smoot-gubben. Jag tar kontakt med dig närmaste dagarna, angående din grannes stora behov för att bli av med material.
Nu kan man också lägga upp den/dom under Säljes/köpes. Tänkte att antingen dom 5 eller 10 första ska få köpa en byxsats till nästan nettopriset, 3500:-. Eller om man ska bestämma före ett visst datum. Det kanske är bättre med datum, om man ska beställa hem material.
Vad tycker ni, och hur skulle ni vilja köpa?
Som nyckelfärdig, komplett byxsats, allt som delpriser så man kan välja options eller som ritning med stycklista?
Bilder:

Bild01. Dom flesta delar efter demonteringen.

Bild02. Samma delar, men efter målning.

Bild03. Måste skaffa flera T-spårsskenor.

Bild04.

Bild05. Satte i några muttrar i T-spåren. (Kommer från Wiberger)
Jag har varit å frågat om PVC-plattor, men har inte kommit längre än att jag fick några provbitar. Ska se om det funkar bra att fräsa i dom.
Största orsaken att jag använder MDF, är bland annat att det är lätt att få tag i, lätt att fräsa och formstabilt.
En stor nackdel är att det inte tål vatten särskilt bra, men om man lackar rätt, så blir det iaf mindre problem.
Men nu när jag gjort prototypen så kan man iofs använda vilket material man vill, bara det är styvare än MDF.
Tack Smoot-gubben. Jag tar kontakt med dig närmaste dagarna, angående din grannes stora behov för att bli av med material.

Nu kan man också lägga upp den/dom under Säljes/köpes. Tänkte att antingen dom 5 eller 10 första ska få köpa en byxsats till nästan nettopriset, 3500:-. Eller om man ska bestämma före ett visst datum. Det kanske är bättre med datum, om man ska beställa hem material.

Vad tycker ni, och hur skulle ni vilja köpa?
Som nyckelfärdig, komplett byxsats, allt som delpriser så man kan välja options eller som ritning med stycklista?
Bilder:
Bild01. Dom flesta delar efter demonteringen.
Bild02. Samma delar, men efter målning.
Bild03. Måste skaffa flera T-spårsskenor.
Bild04.
Bild05. Satte i några muttrar i T-spåren. (Kommer från Wiberger)
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jag kan ha PVC platta på hyllan, har fått lite spill av grannen.
Mkt billigt för att vara plast är det, borra gänga går fint.
Fräsa är också kungligt men det geggar gärna när det hettar till, bra med luftig pinnfräs (2 skärs och tryckluft som kylning, prrrrrrrrrrrrrr-kompressorn kommer kanske till nytta)
Kanske grannen kan skära ut till vettigt pris?
De är baddare på att svetsa pvc också...
Du skulle faktiskt kunna laminera mdf innan du fräser, är det välgjort blir det hårt som attan, snyggt och otroligt hållbart.
Dock måste båda sidorna alltid lamineras, blir annars ofelbart oplant.
Finns det laminerad mdf att köpa?
Det finns också hellaminat som skulle vara ärketoppen att bygga maskinen av, typ Hags lekparksmaterial, hur styvt som helst.
Där kan du bannimig dra T-spåren direkt i, om jag inte minns fel så bör det hålla.
Tror det va dyrt...
Och att jag ska skriva upp mig på en Lillasyster med.
Mkt billigt för att vara plast är det, borra gänga går fint.
Fräsa är också kungligt men det geggar gärna när det hettar till, bra med luftig pinnfräs (2 skärs och tryckluft som kylning, prrrrrrrrrrrrrr-kompressorn kommer kanske till nytta)
Kanske grannen kan skära ut till vettigt pris?
De är baddare på att svetsa pvc också...
Du skulle faktiskt kunna laminera mdf innan du fräser, är det välgjort blir det hårt som attan, snyggt och otroligt hållbart.
Dock måste båda sidorna alltid lamineras, blir annars ofelbart oplant.
Finns det laminerad mdf att köpa?
Det finns också hellaminat som skulle vara ärketoppen att bygga maskinen av, typ Hags lekparksmaterial, hur styvt som helst.
Där kan du bannimig dra T-spåren direkt i, om jag inte minns fel så bör det hålla.
Tror det va dyrt...
Och att jag ska skriva upp mig på en Lillasyster med.

Visserligen är det HDF, som är bra mycket starkare än MDF, men troligtvis gör jag den i aluminium. På min andra fräs, den i lådan, har jag gjort allt till Z i alu.LaRdA skrev:Riktigt snyggt, det som jag undrar är hur stabilt spindeln sitter, finns det ingen risk för att bryta sönder det relativt tunna fästet vid en eventuell krasch?
Appropå HDF. När jag fräser 6mm, så lägger jag på 15mm runt bitarna. När jag är färdig så bryter jag sönder det som blir över, men det är skithårt att bryta av, även fast att det bara är 6mm. Vanlig MDF knäcks nästan redan när man tar bort det från maskinen.
Smootis> Alla material är välkommna, bara det blir billigare än MDF.

Är du på jobbet i morron (Söndag)?
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jag hade gärna köpt en byggsats... både för att slippa att frakten blir onödigt dyr pga. den är stor och för att man vill ju gärna bygga lite själv 
3500:- plus Mach3 (kanske skall erbjuda ett kit med detta inkluderat
) är vad som behövs för att kunna fräsa... undra om jag skulle kunna övertyga frugan...

3500:- plus Mach3 (kanske skall erbjuda ett kit med detta inkluderat

Mach 3 är ju gratis (upp till 1000 rader)
Verkligen en läcker maskin och med rätt konstuktion för att få den stabil, och till det priset så hade jag köpt den direkt om det inte var så att jag redan har två.
Edit: Det är ettusen rader som Jim_the_one sa, han har som vanlig rätt
Verkligen en läcker maskin och med rätt konstuktion för att få den stabil, och till det priset så hade jag köpt den direkt om det inte var så att jag redan har två.
Edit: Det är ettusen rader som Jim_the_one sa, han har som vanlig rätt

Senast redigerad av pcmper 10 juni 2007, 13:45:54, redigerad totalt 1 gång.