Vattna med spolarvätska [BILDER]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tyvärr ingen leverans från Elfa idag heller :(
Finns det någon drivtransistor som jag kan köra direkt på output för att styra pumpen? Hur är det med Darlingtontransistorer, de kanske behöver mer än 100mA? (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2457.htm)
Är det "base current" man ska titta på? Isåfall borde väl en BD677A fungera utan kringkomponenter, 0.1 A base current

Sven: Kollade på programmet, men jag hittar inget om 555:an?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Base current 100mA står under "Absolute maximum ratings", det betyder att transistorn garanterat går sönder om du överskrider dessa värden.
Håll dig en bit under dessa värden så överlever den.

Vilken basström du behöver får du reda på genom att dividera kollektorströmmen Ic (här: 200mA dvs 150mA + marginal) med hFE
Med en vanlig bipolär transistor måste du ha en resistor mellan 555:an och Basen eftersom Bas-Emitter sträckan har ett fast spänningsfall på 0,7V (se det som en diod).

Darlington transistorer består av två bipolära transistorer ihopkopplade för att ge högre hFE (dvs. lägre basström) dessa har 1,4V över Bas-Emitter.

Clas Olsson har tyvärr slutat sälja transistorer (enl. websidan har de fortfarande, men de var på rea i butiken för flera månader sedan)
Om du ändå skall göra en ny beställning från Elfa kan du ju lika gärna ta ett relä som går att driva direkt från 555:an t.ex. 37-028-18
(Den är hålmonterad, scrolla nedåt)

Prototypen>> är du säker på att min koppling är en fulkoppling?
Jag har aldrig varit med om att en 555:a inte självtriggat om C2 utelämnats. Jag trodde poängen med C2 var just att förhindra självtriggning.
Kopplingen utan C2 används förresten i lyktspolningsreläer.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

ElectroMate

Inlägg av SvenPon »

Sven: Kollade på programmet, men jag hittar inget om 555:an?

Du kör ElectroMate.exe och klickar på knappen RC nät
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Flybackdiod

Inlägg av prototypen »

SvenPon skrev:Den diod jag skriver om är en sk "Flybackdiod" 1N5406.

Den skall ligga över reläspolen på så sätt att dess catod(minussida) ligger mot spolens + matning och anod(plussida) mot minussidan.

Detta pg av att det allstras höga spänningar över spolen när den vänder riktning. Dvs i vårt fall blir strömlös.
Sven!

Är det inte lite overkill med 3A 600V flybackdiod med ett relä på 150 mA, Den vanliga 1N4004 är mycker mera måttllg, Har inte tittat i databladet men 1N4148 kanske skulle klara 150 mA som stötström.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tony skrev:Prototypen>> är du säker på att min koppling är en fulkoppling?
Jag har aldrig varit med om att en 555:a inte självtriggat om C2 utelämnats. Jag trodde poängen med C2 var just att förhindra självtriggning.
Kopplingen utan C2 används förresten i lyktspolningsreläer.
Det var iaf en ny koppling och någon svaghet kan göra att den självtriggar under powerup. Jag har tydligen missat kopplingsschemat men C2 är kopplad till pin 5 ? som är referensspänningsdelaren. Med C2 inkopplad kommer referensen att vara lägre än pin 2 vid powerup och den triggar inte. Utan C2 så kommer de att ligga likvärdigt och då beror det på om tillverkaren har prioriterat triggning.

Med pin 2 o 6 hopkopplade utan pin 7 så kommer det att trigga enligt databladet och det blir bara en puls, inget i hela världen kan orsaka en puls till. Bra då det är motorer och relän inkopplat.

Vill man ha snabbare återhämtning än ca 5 ggr RC tiden kopplar man en diod över R i timekretsen som laddar ur kondensatorn vid power down.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tony: Det verkar som att jag får göra en till beställning från Elfa. Tänkte vänta på leveransen nu först, och koppla upp 555:an och försöka få en lysdiod att lysa i 10 sekunder. När jag lyckats med det ska jag fixa relä och se till att det fungerar ihop med pumpen.

Prototypen: Det verkar som att det är vettigt att koppla ihop 2 och 6, får testa det.

När jag ändå beställer från Elfa tänkte jag beställa hem lite bra-och-ha-grejer, så att jag slipper beställa nytt för varje projekt. Har ni några tips på vad som man ofta använder?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Flybackdiod

Inlägg av SvenPon »

Sven!
Är det inte lite overkill med 3A 600V flybackdiod med ett relä på 150 mA,

Njaaa den fanns där billigt och det finns inget negativt med den.
Har läst att när man bryter en sådan ström över den spolen,kan det uppstå
spänningsspikar på flera hundra volt i backriktning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

chrille112:
"Har ni några tips på vad som man ofta använder?"

Det finns ett flertal sådana trådar på forumet, men fundera lite på vad du kan tänkas bygga inom den närmsta framtiden.

Det kan vara bra att ha lite av varje. 555-kretsar, OP-förstärkare (t.ex TL072), motstånd, transistorer( BC547, BC557) , dioder (1N4148), kondensatorer (22nF, 0.1µF, 1µF, 100µF) , sladdar, IC-hållare, osv.

Ett trick är att söka på t.ex google eller i forumet efter scheman och se vilka komponenter som oftast används.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Flybackdiod

Inlägg av prototypen »

SvenPon skrev:Sven!
Är det inte lite overkill med 3A 600V flybackdiod med ett relä på 150 mA,

Njaaa den fanns där billigt och det finns inget negativt med den.
Har läst att när man bryter en sådan ström över den spolen,kan det uppstå
spänningsspikar på flera hundra volt i backriktning.
Med flybackdioden så blir det aldrig högre spänningar än VCC+0,7 volt hur man än mäter och strömmen blir en kort spik med Ice (Ids) (I relä).

Billig och billig, kolla på storsäljare 1N4007, i var mans (även kvinnor) TV

Prototypen
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Jag mailade idag Elfa och frågade när paketet skulle skickas. Det visade sig att det hade skickats dagen efter jag beställt, och att det hade funnits på mitt "serviceställe" i cirka en vecka. Tyvärr verkar det dock som att brevbäraren hade glömt att lägga avi i min brevlåda...

Tänkte sätta igång nu ikväll, men så visar det sig att jag missat att beställa Ra, typiskt! Ska göra en ny beställning ikväll med lite blandade bra-att-ha-grejer.

Jag tänkte beställa reläet som Jimmy tipsade om, 37-028-18. Behöver jag ändå de två dioderna? Jag har 1N4148, behöver jag en 1N4001 också?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Minns inte att jag tipsat om det reläet, men jag gillar Omron's reläer så det kan nog stämma. :)

Till 38-028-18 behöver du diod.

"Jag har 1N4148, behöver jag en 1N4001 också?"

De kostar ju inte direkt särskillt mycket, så beställ sådana också. De är alltid bra att ha. :)
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Ok, får ta och beställa det. Har suttit och lött ihop ikväll, kom på att motståndet jag trodde jag missat är RL, och det är ju förkopplingsmotståndet på output. Jag har satt en LED på output nu, vågar jag testa utan motstånd? Missat att beställa spänningsregulator också, fungerar det är lägga några 1N4148 i serie för att kunna driva på datoraggregatet?

Tack för all hjälp förresten :) Hoppas att jag får tillfälle att ge tillbaka någon gång!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Beställ 1N4007 istället. Beställ ett gäng så att du får bättre priser. Samma strömtålighet men 1000V backspänning.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Kanske lite sent ute men i allafall:

Du skall fortfarande ha en diod i serie och en i antipartallell med spolen.
38-028-18 drar bara 40mA så båda dioderna kan vara 1N4148.
Men jag håller med Jimmy om att du bör ha både 1N4148 (skyddsdiod, enklare grindfunktioner) och 1N4007 (likriktare, förbikoppling) hemma.
Några stora kondensatorer (minst 1000µF / 35V) så du kan bygga likriktare; transformatorer hittar man ju i (eller bredvid) all nätdriven elektronik.

Utan Ra bränner du discharge!
discharge (ben7) är inget annat än en NPN-transistor mot jord, med Ra=0 så är ben 7 kopplad till Vcc.

Några dioder i serie med lysdioden så att totalspänningen blir minst lika med matning *kan* fungera, men ingen garanti.

Dator-PSU ger reglerad utspänning dvs. 5,0 resp. 12,0V så stabb lär inte behövas (men bra att ha hemma, 7805 & L200 eller LM317T)
möjligtvis en belastningsresistor på 10Ω 4W (switchade nätdelar reglerar inte så bra utan minimilast).
Sen att en dator-PSU rätt så overkill för din pump är en helt annan sak...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Chrille 112 skulle köra utan pinne 7 ansluten, bara 2 o 6 ansluten till RC time nätet, eller har han ändrat sig??
Skriv svar