CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Med det där verktyget förstår jag att du satte den i pelarborrmaskinen.

Annars så går det att köra med ett sparskär (som man slipat till rätt dimension) direkt i svarven om man kan låsa spindeln. Bara att ta lite i taget och köra bort å fram. Speciellt i Alu så går det lätt.

Bra jobbat i vilket fall som helst :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja det funkar väldigt bra det med, har använt den metoden tidigare. Men varför anstränga sig om man redan har tillgång till färdiga verktyg. :D
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jo det är ju självklart har man verktyg som är gjorda för det man nu ska göra så ska man ju självklart använda dom.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja jag menar det.
Nu så håller jag på att formatera och om-installera en dator som jag tänkt köra mach 3 på.
Nästa steg nu när jag vet att det mekaniska fungerar som det ska är att börja bygga på styrskåpet, sen kommer jag förhoppningsvis få hem på en frekvensomriktare till spindeln under nästa vecka.
Så mycket att göra och så lite tid, sen fastnar man ju alltid här på forumet istället för att göra något nyttigt. :(
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Idag så har det inte blivit så väldigt mycket gjort på fräsen, åtgärdade ett litet vändglapp i x axeln.
Mätte upp att det var hela kulskruven som rörde sig så jag demonterade remhjulet och justerade förspännigen hos lagren lite vilket fixade problemet.
Sen fick jag två st frekvensomriktare levererade under kvällen, en 1,5Kw ABB och en 7,5Kw Sew Eurodrive, tänkte använda en av dom för att styra spindeln.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ser ut till att vara stora grejor, hur fort hade du tänkt att spindlen skulle varva. Det finns väl en begränsning i vad lagern tål :?:
Nu är det väl 1000 RPM ca. och det är ju lite i minsta laget.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Med högsta växlingen så går spindeln 2640rpm, så jag tror att man borde kunna höja till 3300 utan större problem och kanske sänka till 1000 rpm utan att behöva växla, men hur det går i verkligheten kommer visa sig. :)
Gäller ju att kylningen räcker till på låga varv.
Sen fick jag dom nya kuggremmarna levererade idag tillsammans med tre st remhjul med lite färre kuggar för servona, jag får se om jag provar med lite annan utväxling senare
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

Ser ju för jävla läckert ut! :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag iallafall börjat lite med styrskåpet till fräsen, provar lite olika placeringar av sakerna innan den slutliga monteringen.
Här agerar ett par G202 stand in för servodrivarna som roar sig på annan plats.:)
Bild
Stor bild
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Var köper du dina geckodrivar någonstans?

Har surfat runt men hittar ingen svensk återförsäljare.

Eller om det är någon som har 3st 203:or som ligger i vägen så... :P

En helt annan fråga också, vad det gäller stegmotorer.

Vad står OZ för?

Flera amerikanska sidor skriver ut oz/in men jag hittar ingen svensk motsvarighet typ Watt eller dyl.
JBV

Inlägg av JBV »

Oz är ännu ett dumt mått på vikt:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=1+o ... ning&meta=

Oz/inch är även det ett dumt mått på vridmoment, då kraften varierar med massan beroende på vart man är ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag tror inte det finns någon återförsäljare i Sverige. Och gjorde det det så skulle det säkert vara mycket dyrare än att köpa direkt från Geckodrive i alla fall - vilket nog är vad de flesta som kör Gecko's har gjort (undertecknad inkluderat).

oz stor för ounce och oz/in är deras underbara motsvarighet till våra Nm - alltså enhet för vridmoment. 100 oz/in = 0.7Nm (ungefär)

/H.O

EDIT: JBV hann före...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Koppartjockleken på kretskort mäts ofta i oz/in i stället för mm eller delar därav. Också helt kocko sätt att mäta ett avstånd på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

oz/in i fråga om koppartjocklek borde väl vara oz/in²? Alltså en viss vikt koppar per yta. 35µm koppar borde bli ca 0,007oz/in²
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt rätt, per kvadrattum. Solly, jag glömde tvåan. Det måste ju vara en yta, men det förstod nog alla iaf. :D
Skriv svar