Med det där verktyget förstår jag att du satte den i pelarborrmaskinen.
Annars så går det att köra med ett sparskär (som man slipat till rätt dimension) direkt i svarven om man kan låsa spindeln. Bara att ta lite i taget och köra bort å fram. Speciellt i Alu så går det lätt.
Ja jag menar det.
Nu så håller jag på att formatera och om-installera en dator som jag tänkt köra mach 3 på.
Nästa steg nu när jag vet att det mekaniska fungerar som det ska är att börja bygga på styrskåpet, sen kommer jag förhoppningsvis få hem på en frekvensomriktare till spindeln under nästa vecka.
Så mycket att göra och så lite tid, sen fastnar man ju alltid här på forumet istället för att göra något nyttigt.
Idag så har det inte blivit så väldigt mycket gjort på fräsen, åtgärdade ett litet vändglapp i x axeln.
Mätte upp att det var hela kulskruven som rörde sig så jag demonterade remhjulet och justerade förspännigen hos lagren lite vilket fixade problemet.
Sen fick jag två st frekvensomriktare levererade under kvällen, en 1,5Kw ABB och en 7,5Kw Sew Eurodrive, tänkte använda en av dom för att styra spindeln.
Ser ut till att vara stora grejor, hur fort hade du tänkt att spindlen skulle varva. Det finns väl en begränsning i vad lagern tål
Nu är det väl 1000 RPM ca. och det är ju lite i minsta laget.
Med högsta växlingen så går spindeln 2640rpm, så jag tror att man borde kunna höja till 3300 utan större problem och kanske sänka till 1000 rpm utan att behöva växla, men hur det går i verkligheten kommer visa sig.
Gäller ju att kylningen räcker till på låga varv.
Sen fick jag dom nya kuggremmarna levererade idag tillsammans med tre st remhjul med lite färre kuggar för servona, jag får se om jag provar med lite annan utväxling senare
Nu har jag iallafall börjat lite med styrskåpet till fräsen, provar lite olika placeringar av sakerna innan den slutliga monteringen.
Här agerar ett par G202 stand in för servodrivarna som roar sig på annan plats. Stor bild
Hej,
Jag tror inte det finns någon återförsäljare i Sverige. Och gjorde det det så skulle det säkert vara mycket dyrare än att köpa direkt från Geckodrive i alla fall - vilket nog är vad de flesta som kör Gecko's har gjort (undertecknad inkluderat).
oz stor för ounce och oz/in är deras underbara motsvarighet till våra Nm - alltså enhet för vridmoment. 100 oz/in = 0.7Nm (ungefär)