tips ang linda spole till DC/DC converter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

massa matnyttigt :D

men en grej som jag inte förstår är avmagneticeringsspole lindningar, hur är den kopplad

förstår som att de e en extra lindning som tar en del av energin, specielt om den själva feedback funktionen fungerar och den börjar rusa,

men finns de något kopplings exempelsom visar hur avmagneticeringsspolens lindningar är laggda , även om de finns händelse förlopps förklaring skulle vara riktigt trevlig =)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Avmagnetiseringsspolen skall kopplas och vänd på samma sätt som utgångsspolen på flybacken (dvs 'pricken' nedåt), 'jordtåten' skall kopplas till jord (samma jord som jordsidan på switchtrissan) och 'utgången' via diod skall kopplas till + matningen, katoden på dioden mot + matningen givetvis.

normalt sett om den är rätt dimmensionerad (inte för många varv) och regleringen jobbar som den skall - så skall ingen ström gå igenom spolen i något läge.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Varför kallas en dylik lindning för 'avmagnetiseringsspole'? Jag kan inte se vad den har med avmagnetisering att göra. ???
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Därför när man lägger på en spänning på en spole, så ökar magetiska flödet med tiden, man bygger upp ett magnetfält, det kallas magnetisering, omvända kallas då avmagnetisering, villket av.mag spolen gör.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Tja, I min föreställningsvärld betecknar 'avmagnetisering' en aktiv handling för att få bort en magnetisering. I fallet 'flyback converter' lär nog magnetflödet reduceras även utan avmagentiseringsspolen, om än det går lite för fort.
Skulle heller kalla spolen för 'energidumpningsspole'.
Förmodligen kommer ordet från 'demagnetisation coil', ett amerikanskt lingo som möjligen är en förenkling från 'demagnetization circuit', en beteckning som jag tolkar som en aktiv kick för att reducera eller vända magnetiseringen.
Jag är ingen expert på området och kan ha helt fel!

Postscriptum:
Om ni undrar varför detta är intressant, så är det så att jag för en lista över bågoner, dvs ord som från början är fel av ett eller annat skäl, ofta lurendrejerier, och som sedan har blivit så vanliga att folk inte inser att de är fel.

http://home.swipnet.se/swi/bogodynamics.html

'Demagnetisation coil' eller 'avmagentiseringsspole' är uppenbarligen en bågon, låt vara att den inte har spridit sig till vardagsspråket.
Skriv svar