Cykel modell bra!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

250W utöver det som man trampar naturligtvis. Du får inte ha motor när det går fortare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Förklara för mig vad som skiljer på att överföra 480W med kedja och 480W med el är du snäll, jag ser INTE någon skillnad förutom att effektiviteten är högre vid kedjan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ingen alls. Det var inte så jag menade. Du får inte tillföra effekt från någon annan källa än dig när det går fortare än 25km/h och bara 250W när det går saktare. Och bara när du trampar. Var det tillräckligt allmängiltigt?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

@ Icecap. Man skulle kunna invända att genom att buffra upp energi så kan du momentant ta ut oerhörda mängder effekt, vilket knappast är förenligt med en cykel.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Konstruktionen är intressant, jag bygger själv en trehjulig liggcykel, som förmodligen kommer att få "elassistans" när den fungerar i övrigt.

Bygger också en bil så jag vet hur snårigt det kan vara.
Kan tänka mig att SFRO inte har så stor vana att bedöma cykelkonstruktioner, därav deras lite stela inställning kanske.

Jag är dock säker på att det i formuleringen för vad som ska bedömas som en cykel står att motorn max får vara på 250 watt och att den inte får tillföra någon effekt till cykeln när hastigheten är lika med eller över 25 km/h.

Du får så klart cykla snabbare på den, men inte med hjälp av motorn.
Hur de nu ska kunna kolla det, men det är en annan sak.

Jag tror inte att det är något problem med hur du överför kraften från dina ben till hjulen, det finns både hydraliska konstruktioner, där man överför kraften med olja i slang, och konstruktioner med kardan.

Tricket är att man inte får tillföra effekt utifrån över 25 Km/h.

EDIT: Jag var för långsam med skrivandet...

-- Jonas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag personligen tycker det hela är så djävla absurt att man har lust att gå upp till våra folkvalda och stegla dom

här finns en alldeles funktionabel sak som borde annvändas istället för en bil, billigt enkelt och effektivt, det borde blåsas fanfarer och delas ut medaljer för den som bygger sådanna här saker, tänk en enkel cyckel som skulle lösa många problem, billig i drift och perfekt i stan

det finns nackdelar och det jag först tänker på är krocksäkerheten, men den är ju bättre än en vanlig cyckel

borde bli något som en friggebod, något som man själv kan göra utan massa myndighetsinblandning
enklast vore väl att tillåta motorer på 250w, sen får hastigheten bli vad den blir
annars samma krav som på en vanlig cyckel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jag tror nog att 25km/h gränsen är lämplig. Får ta tag i det där bygget.
swirve

Inlägg av swirve »

Det är väl bara bygga o se glad ut!?! :) Skulle jag gjort, det andra löser sig alltid på nåt vis.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Zyxel615 skrev:Anknyter till min eviga fundering ifall man riskerar fortkörningsböter på cykel...
Jag är ganska så säker på att alla trafikregler gäller även cylkister.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Du behöver inte vara ganska säker. Du kan vara helt säker!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom det inte finns krav på hastighetsmätare på en cykel, så kan man trampa hur fort man vill. Men man kan nog åka dit på vårdslöshet i trafiken om man trampar allt vad tygen håller på en cykelväg som delas med gående eller i en folkmassa tex.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jojje, det är bara du som är knäpp nog för att sikta...:D
(Vi pratar om en sjuk kille som bär omkring på en kompressor utvald för att matcha jackan här...)

Trist med myndighetskrånglet, hur styr man en sån BLDC motor?
Jag har ngt skumt i ngn back som jag tror är en sån till en medicinsk fläkt, många tåtar...
Vad finns det för kombination av generator/motor som ger lika lite förluster som en bra kedjetransmission?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hastighetsbegränsningar gäller ALLA trafikanter, även cyklar! Jag har blivit haffat av en radar med 62 km/t (på cykel) på en 40-väg (bunkersvägen på mitt jobb då). är det 30 km/t och springar du snabbare på den sträcka kan du få böta för det! Enda kruxet för polisen är att bevisa det över den minimala mätsträcka....

Problemet är att tas man med "oregistrerat motorfordon" kan körlappen åka på det och det är jag så lagom intresserat av.

Böten fick jag i övrigt pratat mig ur, polisen blev lite ställd då jag jobbade som radartekniker och drog en vals om att det var mätt överdelen av ekerna på cykelhjulet som ju visade dubbel hastighet..... min hastighetsmäter på cykeln visade en topp på 64 km/t..... men det berättade jag aldrig för honom ;-)

Ibland är det bra att vara kaxig självsäker, iaf. billigare!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Då har du besvarat min eviga fundering, tack IceCap! :) Att hastighetsbegränsningen gäller alla trafikanter visste jag. Det jag var intresserad av att veta var ifall det i praktiken var så att cyklister kunde få böter. Teori och praktik är ju som bekant sällan samma sak...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Smoothmachines: den effektivitet lär du inte komma upp i med generator/motor, kedjadrift har ca: 95-98% effektivitet.

Min anledning till att vilja gå till det steg är att det blir enklare att utjämna energitillverkningen med el än med svänghjul osv. man tjänar knappast något med el annars, allt med att spara bromsenergi osv. gör bara att det blir mindre ineffektivt.

Vad jag har sett kan man hoppas på ca: 80% effektivitet med generator/motor.

En BLDC-motor är en 3-fas motor helt enkelt, man kan styra den vid att ta 3 st halv-bryggor och växla mellan L, H och "tri-state" (alltså ingen drivning) i ett mönster ung. som en stegmotor.

Zyxel615: ska jag vara ärlig tror jag att snuten INTE kommer att mäta/trafipaxa cyklister utom i speciella fall där de kör vårdslöst, att jag blev haffad var för att de specifikt ville ta dom som körde för fort på den vägen (stängd väg, bara tjänstkörsel) på väg hem från jobbet och jag råkade vara först ute.... Resten av skiftet hann förbi under tiden jag tjafsade med honom :badgrin: vilket var anledningen till att jag tog en längre diskussion om saken.
Skriv svar