Elsäkerhetsfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

zeus skrev:Rekomenderar MIELE, serieport där man kan göra alla inställningar(Med rätt kontakter(i dubbel bemärkelse). Deras tvättmaskin går att köra på både varmt och kallt vatten, samma med diskmaskinen, men man måste även ha kallvatten.
Vilka modeller..? Vad slags programvara behövs..?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

bjolin skrev: Beträffande enfas istället för trefas så blir installationen enklare, får göras av lekman. Vid nybygge behöver endast enfas dras fram och avslutas i ett vanligt vägguttag. Det påstås även att nyare tvättmedel funkar bättre med en lång uppvärmningstid.

Dennis_F: Du har väl 2,5 mm^2 ledning till spisen?
Jodå. 5x2,5mm finns framdraget till spisen. Eftersom jag jobbat som elektriker så bytte jag faktiskt både spis och tvättmaskinen själv. Tyvärr har jag inte Allmän behörighet men anser mig ändå kunna göra säkra installationer efter att ha jobbat 3år med det. (Jobbade på ett mindre företag och chefen hade AB, alla andra var bara "lekmän")
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vet ej vad för modell, men det är en mellanmodel köpt för 4 år sedan. Tvättmaskinerna är nya för 36 lägenheter, alltså fastighetsmaskiner. Hackade mig in via displayen och kunde ställa vattenmängd, tid och sånt.

Att koppla in sig gör de från butiken, de har någon dator av något slag. Tror de kör linux på maskinerna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

zeus skrev:Vet ej vad för modell, men det är en mellanmodel köpt för 4 år sedan. Tvättmaskinerna är nya för 36 lägenheter, alltså fastighetsmaskiner. Hackade mig in via displayen och kunde ställa vattenmängd, tid och sånt.

Att koppla in sig gör de från butiken, de har någon dator av något slag. Tror de kör linux på maskinerna.
Elektrisk eller optisk "koppling" .. ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Elektrisk. Typ en serieport.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

blueint: Vänligen läs reglerna. Du borde ha gjort det redan då du registrerade dig, stod med fet stil att du skall läsa reglerna före du fortsätter i registreringsprocessen.
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

Är det inte så att varmt vatten från kranen innehåller mer bakterier?? Tyckte de sa något sånt förut då de kopplade om morfars gamla tvättmaskin så den bara gick på kallvatten (gick på slang från blandare förut..)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vill minnas att det är om du har en temperatur under 70C så kan
liguella eller något likande uppstå i rören.
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

jaa men jag har hört att exempelvis varmt vatten ur kranen inte är bra att dricka då det innehåller mer koppar eller något sånt och även hört att man ska skölja disktrasan kallt eftersom att det blir mindre bakterier då...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Det där med att det är högre kopparhalt i varmvatten är sant. Det har flera kemi-lärare på min skola sagt. Därför ska man alltid ta kallt vatten till mat och kaffe med mera. Men jag ser inte varför det inte skulle gå att ha varmvatten till tvättmaskinen? Man ska ju inte äta kläderna sen, så någon högre kopparhalt i kläderna tror jag inte påverkar oss. Men hur det står till med bakterier vet jag inte.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Exige skrev:Det där med att det är högre kopparhalt i varmvatten är sant. Det har flera kemi-lärare på min skola sagt.
Ju fler lärare som säger en sak desto mer sant är det, eller vad är din poäng?

Lärarna på min skola sa att glas är en vätska med hög viskositet, för "på gamla fönster ser man längst ner hur glaset 'runnit' neråt".
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Här är lite info om koppar i vattnet. Här och här.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag vet redan saker gällande kopparhalt i kombination med varmvatten, det var inte det jag invände mot.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ahh, nu när jag läser ditt inlägg igen så ser jag också det, men det kan vara trevligt att läsa om koppar ändå. :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

bara_hence:
"även hört att man ska skölja disktrasan kallt eftersom att det blir mindre bakterier då"

Men för att det ska bli någon större skillnad så måste vattnet vara under fryspunkten.

"Är det inte så att varmt vatten från kranen innehåller mer bakterier??"

Så länge rören inte är onormalt långa så är det ingen fara. Vattnet är (ska vara) så pass varmt i varmvattenberedaren att det inte förekommer några farliga bakterier på väg till kranen.

lgrfbs:
"Vill minnas att det är om du har en temperatur under 70C så kan
liguella eller något likande uppstå i rören."

Även det gäller bara i varmvattenberedaren.

Det finns ganska mycket myter kring detta med bakterier och vatten. De flesta har uppstått efter varningarna om legionellabakterierna. Jag vet några personer som hävdar att man måste skölja disken i varmt vatten för annars är det farligt. Suck, för att döda bakterier måste man komma över kokpunkten. Vad gjorde egentligen folk på sina biologilektioner?
Skriv svar