Vilka modeller..? Vad slags programvara behövs..?zeus skrev:Rekomenderar MIELE, serieport där man kan göra alla inställningar(Med rätt kontakter(i dubbel bemärkelse). Deras tvättmaskin går att köra på både varmt och kallt vatten, samma med diskmaskinen, men man måste även ha kallvatten.
Elsäkerhetsfråga
Jodå. 5x2,5mm finns framdraget till spisen. Eftersom jag jobbat som elektriker så bytte jag faktiskt både spis och tvättmaskinen själv. Tyvärr har jag inte Allmän behörighet men anser mig ändå kunna göra säkra installationer efter att ha jobbat 3år med det. (Jobbade på ett mindre företag och chefen hade AB, alla andra var bara "lekmän")bjolin skrev: Beträffande enfas istället för trefas så blir installationen enklare, får göras av lekman. Vid nybygge behöver endast enfas dras fram och avslutas i ett vanligt vägguttag. Det påstås även att nyare tvättmedel funkar bättre med en lång uppvärmningstid.
Dennis_F: Du har väl 2,5 mm^2 ledning till spisen?
Vet ej vad för modell, men det är en mellanmodel köpt för 4 år sedan. Tvättmaskinerna är nya för 36 lägenheter, alltså fastighetsmaskiner. Hackade mig in via displayen och kunde ställa vattenmängd, tid och sånt.
Att koppla in sig gör de från butiken, de har någon dator av något slag. Tror de kör linux på maskinerna.
Att koppla in sig gör de från butiken, de har någon dator av något slag. Tror de kör linux på maskinerna.
Elektrisk eller optisk "koppling" .. ?zeus skrev:Vet ej vad för modell, men det är en mellanmodel köpt för 4 år sedan. Tvättmaskinerna är nya för 36 lägenheter, alltså fastighetsmaskiner. Hackade mig in via displayen och kunde ställa vattenmängd, tid och sånt.
-
bara_hence
-
bara_hence
Det där med att det är högre kopparhalt i varmvatten är sant. Det har flera kemi-lärare på min skola sagt. Därför ska man alltid ta kallt vatten till mat och kaffe med mera. Men jag ser inte varför det inte skulle gå att ha varmvatten till tvättmaskinen? Man ska ju inte äta kläderna sen, så någon högre kopparhalt i kläderna tror jag inte påverkar oss. Men hur det står till med bakterier vet jag inte.
Ju fler lärare som säger en sak desto mer sant är det, eller vad är din poäng?Exige skrev:Det där med att det är högre kopparhalt i varmvatten är sant. Det har flera kemi-lärare på min skola sagt.
Lärarna på min skola sa att glas är en vätska med hög viskositet, för "på gamla fönster ser man längst ner hur glaset 'runnit' neråt".
- JimmyAndersson
- Kontakt:
bara_hence:
"även hört att man ska skölja disktrasan kallt eftersom att det blir mindre bakterier då"
Men för att det ska bli någon större skillnad så måste vattnet vara under fryspunkten.
"Är det inte så att varmt vatten från kranen innehåller mer bakterier??"
Så länge rören inte är onormalt långa så är det ingen fara. Vattnet är (ska vara) så pass varmt i varmvattenberedaren att det inte förekommer några farliga bakterier på väg till kranen.
lgrfbs:
"Vill minnas att det är om du har en temperatur under 70C så kan
liguella eller något likande uppstå i rören."
Även det gäller bara i varmvattenberedaren.
Det finns ganska mycket myter kring detta med bakterier och vatten. De flesta har uppstått efter varningarna om legionellabakterierna. Jag vet några personer som hävdar att man måste skölja disken i varmt vatten för annars är det farligt. Suck, för att döda bakterier måste man komma över kokpunkten. Vad gjorde egentligen folk på sina biologilektioner?
"även hört att man ska skölja disktrasan kallt eftersom att det blir mindre bakterier då"
Men för att det ska bli någon större skillnad så måste vattnet vara under fryspunkten.
"Är det inte så att varmt vatten från kranen innehåller mer bakterier??"
Så länge rören inte är onormalt långa så är det ingen fara. Vattnet är (ska vara) så pass varmt i varmvattenberedaren att det inte förekommer några farliga bakterier på väg till kranen.
lgrfbs:
"Vill minnas att det är om du har en temperatur under 70C så kan
liguella eller något likande uppstå i rören."
Även det gäller bara i varmvattenberedaren.
Det finns ganska mycket myter kring detta med bakterier och vatten. De flesta har uppstått efter varningarna om legionellabakterierna. Jag vet några personer som hävdar att man måste skölja disken i varmt vatten för annars är det farligt. Suck, för att döda bakterier måste man komma över kokpunkten. Vad gjorde egentligen folk på sina biologilektioner?