Jojje's & Pondus stora fräsar. (Många bilder.)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kombinationen MDF/HDF och frigolit gör att jag misstänker att ni har tänkt mycket på stomljuddämpningen. Det är kanske den här typen av konstruktion (som i detta projekt) som jag borde satsa på? När jag skaffar CNC-maskin så måste den nämligen ljudisoleras.

Än så länge är det ingen panik, men om ca 3-6 månader kan jag tänka mig att det blir aktuellt att skaffa CNC-maskin för min del. Behöver det mest för fräsning av mindre frontpaneler (absolut max i storlek som ett A4) och för kretskortfräsning/borrning i liknande max-storlek. Sedan vore det trevligt om man kunde göra chassin i storlekar med maxmått på ca 300x200x100mm.

Jag får återkomma till dig Jojje när det blir aktuellt. :)
Hm, man skapar många värdefulla kontakter på det här forumet. :)

edit:
Henrik Kjellberg:
"Samma princip som divinycell, som http://www.diabgroup.com/ tillverkar. Väger inget, hållfast som tjock stål!"

Det kanske finns olika fabrikat, men vi hade inbrott på en radiostation där de fick upp två sådana dörrar hur lätt som helst. De hade helt enkelt hackat sig igenom halva dörren med en kofot och sedan bänt upp insidan. :roll:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jaha Jojje

Det finns fler "smarta" saker som jag gillar på fräsen, Plastbitarna som håller glidstängerna är väl inte gängade utan det är en insats i metall som det finns ett gängat hål i :?:

Vad för matrial är det, den vita plasten alltså :?: Det kanske går att fräsa ut sådana och tjäna storkovan på dom
:D

Skruvbrikorna som man bara stoppar in i ett förborrat hål gillar jag skarpt, har aldrig sett sådana förr, men dom måste ju get ett superstarkt skruvförband.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

I plastbitarna, som är av typ Delrin, sitter det Sargsprintar.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=10569228
(Finns också på Ikea.)

Dom är till för att ställa in parallelliteten på stängerna, och justera vinkeln mot bordet.
Dom jag har gjort i MDF funkar lika bra, pga Sargsprintarna.

"Skruvbrickorna" kallas för Inslagsmutter.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388400

Dom är inte 100% bra. Dom har en tendens att lossna när man kommer med skruven.
Speciellt om dom är "inkapplade" och man inte kommer åt dom. :evil:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Man kan kanske sätta lite lim runt hålet innan man slår in inslagsmuttern? Borde ju hjälpa lite grand i alla fall.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Har slutat använda inslagsmutter och kör helt med rampamuff i stället...
Lurigare att montera men det löser problemet med att den ramlar ut...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu när fräsarna börjar bli klara är det dax att tillverka en bordsskiva med lämpligt fixeringssystem
Det jag har tänkt att bygga är ganska enkelt, borra en tex 16mm mdf med
hål c/c 100 mm över hela ytan sen slå i islagsmuttrar från undersidan.
Sedan limma på en tunnare ca 4 mm skiva på baksidan så muttrarna blir fixerade. Då kan jag lätt sätta fast fixturer vart jag vill på hela skivan.

En annan tanke jag har är att göra klossar i plast ca 50x50mm alt runda diameter ca50 och försänka ner en bult i dom så man kan skruva fast dom i bordet. Sen fräsa ut ett spår på ovansidan och lägga i en o-ring, göra dom lite ihåliga, borra och sätta i en slang i dom från sidan och koppla till en vakumpump

Här behöver jag hjälp, är det nån som kan rekomendera en vakumpump som är tillräckligt stark och har en vettig prislapp, jag vet inget om vika specifikationer som krävs även tacksam för tips om det.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har inte helt bestämt typ av underlagsskiva jag ska ha. Kanske göra egna T-spår, hmm...

Jag köpte en vacuumpump på Jula för 1400:- Den är för när man installerar luft/luft värmeväxlare. Annars kan du använda en kompressor från ett gammalt kylskåp eller frys.

Jag hade lite Tarkett kvar sen jag la in nytt golv. Det fick bli kontrollerbox. :D

Bild
Fräste allt från baksidan med min "gamla" lådda-fräs.

Bild

Bild

Bild
Den är inte hoplimmad ännu.

Bild
Ska man ha fläktarna på ut eller insidan, hmm...
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Fantastisk fin maskin, så billig och så smart, Jojje är rena CNC frälsaren!

Vakuumpump kan man ersätta med ultrasmidiga ejektorer om man har en kompressor, speciellt lämpligt om det gäller LITE vakuummängd (få liter per minut). Till exempel SMCs grejor här: http://www.smceu.com/Prod/NEW_EBP/Level ... %20Ejector
De jättesmå sitter direkt på slangen, man kan ansluta sugkoppar rakt på.
PIAB har fantastiska tryckluftsdrivna vakuumgrejor med.
Se upp med vad ejektorn tar i luftmängd så att din kompressor orkar.
Man bör filtrera suget in i ejektorn, den gror annars igen snabbt i skitig miljö.
Med VW Golf 93a luftfilter som insats har jag svetsat ihop filterboxar till stora (900L/min)ejektorer, funkar hur bra som helst och finns på OK, liksom andra platta luftfilter.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Oops, glömde...
En ejektor ger för det mesta -0,8 bar i undertryck, om du har absolut kontakt med biten och kan täta fullt får du 800gr hållkraft rakt upp/ner per kv.cm vakuumyta.
Ejektorn ger ungefär lika mycket vakuum som den tar 4-5 bar luft från kompressorn.

EDIT: Stavfel...
Senast redigerad av Smoothmachines 27 april 2007, 14:10:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

jojje skrev:Ska man ha fläktarna på ut eller insidan, hmm...
Insidan så klart!!

Stiligt bygge!
JB

Inlägg av JB »

Fint bygge!

De där vakuum ejektorerna gilla rjag inte så mycket, har annvänt 5-6 stycken på jobbet och alla utom en har lagt av nu. dessutom går det inte jämför vakuumet i en sån och om man köper en riktig från piab för en tusing.

Tur att de bara kostar ett par hundra.
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

riktigt fint bygge :)
gillar inte heller vakuum ejektorer så värst fast det är bara för all skit dom suger i sig och täpper igen fast å andra sidan så är det mest signalen ut från vakumätarn till robot som är känslig för vakumförändringarna som blir när filtret blir skitigt
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Utan ett duktigt filter är ejektorerna absolut värdelösa, alldeles sant. :(
Med filter fixar de att driva en vakuumfomningsmaskin på en kvadratmeter utan att behöva köpa (och husera) en monsterpump på 900l/minut, om man nu ändå har en monsterkompressor vill säga...
:roll:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Bild
Disatanskloss som ska sitta under fixturbordet

Bild
Här är den monterad, det är 10 stycken totalt
vill man ha bordet helt plant är det bara att planfräsa distansklossarna innan man lägger på skivan!

Bild
Baksidan på bordet har 64 islagsmuttrar ca 100mm mellan dom.
Jag limmade dom med smältlim så dom inte vibrerar ur..

Bild

Funkar bra!!

Bild
Provade att fräsa för första gången idag :D
Funkade bra men 199kr fräsan för ett j..la liv :?

Nu ska jag snygga till kabeldragningar mm och sätta på ett relä så
spindelns av och på styrs i programmet!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det fungerade ju :!:

:D
Skriv svar