Coilgun
Rent teoretiskt sett borde man väl kunna hänga på ett gäng MOSFETs eller IGBT's istället för tyristorer, eller varför kör man alltid med tyristorer i dessa sammanhang? Svårt att hitta ersätta med samma spänningstålighet antar jag?
Senast redigerad av Fritzell 22 april 2007, 18:04:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag testade att linda en ny spole (avfyrningsspole), Jag tog ett kopparrör o lindade säkert 1000 varv runt, men när jag lägger späningen på den händer nästan inget.. Skruven (som jag lagt i röret) hoppar bara till lite.. I min gammla spole sköts den iväg ca. 20cm rakt upp i luften... Kan det vara kopparröret som tar bort magnet fältet på nåt vis? Ju fler varv man har desto bättre blir det väll??
//Daniel A
//Daniel A
1. Du ska mäta strömmen. Koppla oscilloskopet över ett litet motstånd/lång kabel (som ju är ett motstånd), vilket är kopplat i serie med C och L.
2. Jag vet inte riktigt. Du kanske kan räkna ut det om du mäter några avstånd och utgångshastigheten.
Utgånghastigheten går att mäta ganska enkelt med m.h.a en mikrofon kopplad till en dator. Mät avståndet mellan vapnet och en vägg, som du skjuter mot, horisontellt. Sätt micen vid väggen eller vapnet. Spela in ljudet vid avfyrning och avläs tiden mellan avfyrning och väggträff med m.h.a. ett ljudprogram. Kompensera för ljudhastigheten.
Fast om det är så att pulsen är för lång så kommer spolen att bromsa projektilen så att utgånghastigheten är låg, trots att projektilen nått mitten av spolen på kort tid. Då är det nog krångligare.
PS, i schemat ovan måste det sitta resistorer i serie med gate:arna på tyristorerna.
EDIT: Har du motstånd över kondingarna, så att dom laddas till samma spänning?
2. Jag vet inte riktigt. Du kanske kan räkna ut det om du mäter några avstånd och utgångshastigheten.
Utgånghastigheten går att mäta ganska enkelt med m.h.a en mikrofon kopplad till en dator. Mät avståndet mellan vapnet och en vägg, som du skjuter mot, horisontellt. Sätt micen vid väggen eller vapnet. Spela in ljudet vid avfyrning och avläs tiden mellan avfyrning och väggträff med m.h.a. ett ljudprogram. Kompensera för ljudhastigheten.
Fast om det är så att pulsen är för lång så kommer spolen att bromsa projektilen så att utgånghastigheten är låg, trots att projektilen nått mitten av spolen på kort tid. Då är det nog krångligare.
PS, i schemat ovan måste det sitta resistorer i serie med gate:arna på tyristorerna.
EDIT: Har du motstånd över kondingarna, så att dom laddas till samma spänning?