Coilgun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... vet inte så noga. Blir de inte varma är det väl ingen fara. Jag tror nog däremot de tappar kapacitans med tiden.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok :(

Edit: Vad är de trebenta dioderna på bilden:
Bild
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tyristorer.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det var en krets som jag inte hade en aning om att den fanns, men den verkar ju vara praktisk! Hur många A's tålighet behövs? (Fasst det kan man väl räkna ut beroende på spänningen o resistansen i spolen)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Rent teoretiskt sett borde man väl kunna hänga på ett gäng MOSFETs eller IGBT's istället för tyristorer, eller varför kör man alltid med tyristorer i dessa sammanhang? Svårt att hitta ersätta med samma spänningstålighet antar jag?
Senast redigerad av Fritzell 22 april 2007, 18:04:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det är ju väldigt praktiskt då kulan bara behöver trigga den i en väldigt kort stund, sen fortsätter den ju ända tills strömen är slut. (hoppas ni förstår vad jag menade) Annars får man ju ha tex. en uC som gör det.

//Daniel A
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo det är ju en fördel.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag testade att linda en ny spole (avfyrningsspole), Jag tog ett kopparrör o lindade säkert 1000 varv runt, men när jag lägger späningen på den händer nästan inget.. Skruven (som jag lagt i röret) hoppar bara till lite.. I min gammla spole sköts den iväg ca. 20cm rakt upp i luften... Kan det vara kopparröret som tar bort magnet fältet på nåt vis? Ju fler varv man har desto bättre blir det väll??

//Daniel A
bearing

Inlägg av bearing »

Blir antagligen virvelströmmar i kopparröret. Använd material som inte leder ström till röret.

Mät hur lång strömpulsen blir. Den ska vara så lång så att kulan ha nått till centrum av spolen när pulsen är slut.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Och hur ska jag mäta det :?:
§1. Mitt oscoliscope vill inte ha mer än 20v (går att lösa)
§2. Hur vet jag hur lång tid det tar för kulan att nå mitten?

//Danel A
bearing

Inlägg av bearing »

1. Du ska mäta strömmen. Koppla oscilloskopet över ett litet motstånd/lång kabel (som ju är ett motstånd), vilket är kopplat i serie med C och L.

2. Jag vet inte riktigt. Du kanske kan räkna ut det om du mäter några avstånd och utgångshastigheten.

Utgånghastigheten går att mäta ganska enkelt med m.h.a en mikrofon kopplad till en dator. Mät avståndet mellan vapnet och en vägg, som du skjuter mot, horisontellt. Sätt micen vid väggen eller vapnet. Spela in ljudet vid avfyrning och avläs tiden mellan avfyrning och väggträff med m.h.a. ett ljudprogram. Kompensera för ljudhastigheten.

Fast om det är så att pulsen är för lång så kommer spolen att bromsa projektilen så att utgånghastigheten är låg, trots att projektilen nått mitten av spolen på kort tid. Då är det nog krångligare.

PS, i schemat ovan måste det sitta resistorer i serie med gate:arna på tyristorerna.

EDIT: Har du motstånd över kondingarna, så att dom laddas till samma spänning?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du får sk suckback, läs på anothercoilgunsite.com ang spolar.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Man vill ju att det bara ska gå ström genom spolen när projektilen är på väg in i spolen, när den sedan nått mitten eller exakt innan så ska det sluta gå ström, annars dras projektilen tillbaka igen. Löses smidigast med en optogrind eller dylikt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej. Det styrs med antalet varv, spolen skall matchas mot de kondingar man har, det finns en matematisk formel för detta som LaRdA nog kan.
Skriv svar