Bilblinkers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

när hastighetsbegränsningen är över 90 så skall man alltid ligga i högerkörfält så personligen tycker jag att det är totalt meningslöst att blinka höger när man ska tillbaka..

är det däremot 70 så får man ligga kvar i vänsterkörfält och då skall blinkers användas om man byter körfält..

bra ide med det där att höja ljudet på blinkersen, det finns många som skulle behöva ha det, ska leta upp en krets jag såg i AOE det va just en "blinkersvarnare" själv så behöver jag ingen då jag nästan aldrig blinkar.. bara om någon skulle vara behjälplig av att jag blinkar stör mig på allt som blinkar och tickar när jag kör bil (om det inte är stereon som spelar musik)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad du tycker i sammanhanget är ganska irrelevant. Anledningen till att vi har trafikregler är för att alla ska bete sig på liknande vis i trafiken. Det blir mycket lättare att köra då än om man ska behöva gissa hela tiden

"Hmm han ser ut som en sån där som inte blinkar, bäst att hålla lite avstånd ifall han svänger in"
"Aj! det var riktigt nära där, hon körde visst med vänsterregeln *lägga på minnet till nästa dag*"
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det är precis så där man får göra iaf då det finns personer som antingen blinkar hela tiden men aldrig svänger och sådana som svänger men inte blinkar. för att inte tala om dom som letar efter nåt ställe och krypkör stannar rätt var det är eller svänger rakt ut utan att titta sig för..

ser jag inga bilar i en korsning där jag ska svänga så inte f*n blinkar jag då..

sen kan man ju ta upp blinkandet i rondeller också..

ska man vänster så blinkar man vänster när man kör in i rondellen och blinkar höger när man kört FÖRBI sista utfarten innan den man ska ut på.

ska man höger så blinkar man höger och svänger svårare än så är det inte

ska man rakt fram så blinkar man INTE. förens man kört FÖRBI sista utfarten innan den man ska ut på.

nu är det ju oftast bara 4 anslutningsvägar i en rondel men det finns dom med fler avfarter/påfarter

jag förstår inte riktigt dom som blinkar höger när dom kör in i en rondel sen helt plötslitsligt så fortsätter dom runt till vänster..

sen är ju placeringen av bilen en tydlig markering också, varför ska man ligga så långt åt vänster det går när man ska ut direkt åt höger??

men men.. jag kan skriva hur mycket som helst om hur personer beter sig i trafiken. jag är ingen ängel själv men jag är ändå tydlig med vad jag ska ta vägen och är konsekvent i trafiken.

Det va allt från mig för den här gången, eg orkar jag inte klaga på trafikanter längre man tröttnar liksom..

over and out //Jim
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Inte blinkar du väll när du kör in i en circulationsplats det gör du bara när du
ska ut :) se själv

Nåväl, för att prata om det som tråden faktiskt handlade om, jag har inget
problem med detta men jag tänkte att istället för ljud vore det inte bättre att
montera en extra diod någon stans där du ser den? det är naturligtvis en
smaksak men jag personligen reagerar bättre (läs snabbare) på ljus än ljud.
en blinkade diod kanske infälld i vänstra balken bredvid vindrutan eller något
sådant?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mrfrenzy: TACK svenpon blir så agresiv när jag försöker förklara att han har fel. Så jag vågade inte.

Jim_the_one: fördelen med att blinka jämt är att man inte behöver funadera på när någon har nytta avdet. Ditt sätt att blinka i rondeller anser jag vara det tydligaste. Även om det bara är en fil. Ditt snack om att man inte får ligga i vänser körfält på 90 och 110 väg fattar jag inte. Kör man fortare än de som kör i höger kan man ju ligga i vänster. Annars har du ju rätt. vänster körfält får inte gå långsammare än höger på 90 och 110väg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jim_The_One: Helt rätt angående körning i cirkulationsplats

nole: "det finns inget krav på att blinka när du kör in i cirkulationsplatsen" - men det är heller inte förbjudet, och tvärtom väldigt bra att signalera till övriga trafikanter vart man är på väg.

håller med danei om att man alltid ska blinka, det blir en sak till att hålla reda på om man före varje korsning ska kika runt ifall nån är i närheten, och sen ta ett beslut om att blinka eller inte - det leder garanterat till att man glömmer blinka ibland.
benring

Inlägg av benring »

danei skrev:Frågan är väl snarare varför du blinkar vänster när du ligger i vänsterfil.
Detta är vanligt förekommande i tex tyskland, Holland, etc etc.
Där blinkar i stort sätt alla, som ligger i vänster fil och har avsikten att köra om, åt vänster.

Dom flesta som kör om kör inte lika fort som en person som dånar fram i 140kmh - 150kmh i vänsterfilen för att han är stressad, den som kör om kanske ligger i 90kmh-100kmh i början, pga den lastbil denne kör om låg i 80kmh.... ser man då nån med vänsterblinkers på, så vet man ju vad denne pysslar med.

EDIT:
Jim_The_One: Helt rätt angående körning i cirkulationsplats
Håller med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

I tyskland tänder man dessutom varningsblinkersarna om hastigheten går under 100 i vänsterfilen...
benring

Inlägg av benring »

Ja, en väldigt bra grej som jag vet att vissa här gör, men då är det nog mer under 80 eller nått men väldigt bra iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl lämpligt om man kraftigt aviker från normal fart. Vid bogsering tex. Men 80 låter inte riktigt motiverat.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jim_the_one skrev: ser jag inga bilar i en korsning där jag ska svänga så inte f*n blinkar jag då..
Det där är en ruskigt farlig inställning som tyvärr är alltför vanlig. Det är illa nog om bilisten inte ser MC'n bakom takstolpen eller i döda vinkeln eller som kom OTROLIGT fort från ingenstans, han svänger mitt framför helt utan förvarning också.

Blinka ALLTID :evil: även om du tror dig vara ensam på vägen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med Jim_the_one ang. rondellkörning. Det är numera bara lag på att blinka _ut_ ur rondellen men det underlättar ju helt klart om om man gör som Jim säger och blinkar in också.

Däremot tycker jag som Gimbal att det är idiotiskt och fullständigt livsfarligt att inte blinka för att man inte ser någon annan. Han tar upp den absolut största anledningen att göra det dessutom. Det kan finnas någon på en moped eller MC som inte blivit sedd och talar du då inte om vad du tänker göra så ger du honom inte någon som helst chans. Jag har varit med om flera incidenter, tack och lov inga olyckor, där liknade saker inträffat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Cyklister och gående har och så bra nytta av att veta var bilisterna tänkter ta vägen.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Man får väl vara glad så länge någon använder blinkelsen, ibland undrar man om inte det är ett extra tillbehör som många skippar att beställa vid bilköpet!

Naturligtvis så skall blinkers användas oavsett om man ser eller inte ser någon, skall användas enl. trafikförordningen.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Blinkers engagerar

Inlägg av SvenPon »

LOL min tråd tog fyr.Jag håller med det mesta som skrivits här
om vilka regler som gäller.

Min startfråga uppstod av en erfarenhet jag iakttog när jag körde långresa ner
till Trelleborg motorväg.Pga att jag inte hörde blinkersen så körde jag ibland
med blinkers vänster när jag redan låg tryggt i högerfilen 110 km.

Min fråga gällde elektronik.
Då blir jag så djä... arg när störsändaren Danei börja yra om körlektioner.

Jim The One du är min broder såna är Vi. :wink: vänster :wink: höger
Skriv svar