Elmätarproblem
är det någon som har ett stort verk som granne så kan ni kika in på denna sida o kolla produktionen
http://www.vindstat.nu/
http://www.vindstat.nu/
lite farligt om man har kravet att generatorn inte skall producera spänning vid strömlöshet - med mycket kapacitiv reaktiv effekt så kan det hålla igång generatorns magneticering och därmed lämna effekt - men å andra sidan så är processen ytterst känsligt för störningar och överlast - när den slutar ge ström så är det definitivt tills den magnetiseras upp igen.TomasL skrev:Tomas L har ju "problem" med reaktiv effekt iom det är en asynkrongenerator men det går att kompensera med kondensatorer. Hans huvudsäkringar skulle må bra av det.
Har börjat fundera på detta också.
Det kanske vore lämpligt att försöka mäta vinkeln mellan spänning och ström.
Funderar, eftersom jag inte har någon diff-prob till mitt oscilloskop så kanske man kan göra så här istället:
Mäta spänning på kanal 1.
Koppla en strömtång till kanal 2.
Mätningen blir då mellan Fas och Nolla
ehh. det är lite knepigt...
Stot = sqrt(3) * Uh*Ih = 3 Uf*Ih = Uh*If
Ptot = sqrt(3) * Uh * Ih * cos(fi)
Qtot= sqrt(3) * Uh * Ih * sin(fi)
detta för att 'omgivningen' mot andra faser alltid är i +/- 120 grader skillnad... - det stökar till...
Av detta ser det ut som man nästa alltid måste mäta på huvudfaserna... om man vill ha effektfaktor...
När det gäller att mäta fasläge på oscilloskop så är det nog bäst att läsa på detta i någon bok - är det i perfekt cos(fi)=1 fasläge så är det en sned linjer, medans finns det rekativ effekt så har man en snett liggande oval som man skall mäta bredden och höjden på från centrum räknat, om jag mins rätt... ett sätt att mäta är att försöka skaffa en 400 Volt till lågspänningstrafo för spänningsmätningen mellan huvudfaserna och strömtrafo är förståss lämplig för strömmätningen.
man måste veta skalfaktorer på inkommade shuntar och trafos samt inställningar på själva skåpet - så att det blir rätt proportioner
två seriekopplade 230-trafos är kanske en lösning när man vill mäta spänning mellan faserna, måste dock vara exakt lika.
förutom att sätta upp på oscilloskop så kan man prova mha klippande amplifier (in på OPamp med lite förstärkning) och från den skapade fyrkantvågen skicka in på en exorgrind - det är ju bara 'gemensam del' som ger signal ut och då får man en förhållande mellan upp/ned-tid som förmodligen kan utryckas direkt i sin(fi) eller cos(fi)-värde och sedan acos() asin() på värdet så får man graderna direkt.
prova denna ide lite i SPICE-simulator först bara

kan du få fram cos(fi)värde samt hur mycket ström den drar på tomgång effekt samt spänning etc. så kan jag nog hjälpa med den detaljen
Då borde jag rimligtvis kunna se och kunna räkna ut effektfaktorn, eller? är jag helt ute och reser ( det var ju en 25 år sedan jag läste detta i skolan).
Nästa undring, hur beräknar jag storleken på den kondensatorbank som ev kan behövas.
Ibland är cos(fi) stämplat på motorn/generatorn, speciellt i dom här sammanhangen är sådant högintressant.
kondingar kan man prova - men gör inte full kompensering utan kanske bara till cos(fi)=0.9 eller så, så att vindsnurran inte riskerar att skapa spänning och ström även när den råkar bli bortkopplad från nätet....
Det här med kondingar för att lagra reaktiv effekt har jag kikat lite på, fast för lite annorlunda syften, ibland har man en synkronmotor fast ingen tillgång till elnät, då kan man mha lämpligt stora kondingar mellan faserna, och ladda upp dom lite innan man kopplar in dom få ut ström, dock kan man inte ta ut mer än hälften av synkronmotorns effekt utan att kondingarnas späning sjunker så mycket att motorn slutar alstra ström
Kan man på något sätt alstra reaktiv effekt från en likströmskälla med lämplig elektronik?
Kan man på något sätt alstra reaktiv effekt från en likströmskälla med lämplig elektronik?
-
Bör det inte gå att mäta fasförskjutningen mellan topp på en kanal - topp på den andra kanalen? Detta när du mäter spänning på en kanal och strömtång på den andra. Nollgenomgång bör också funka. Blir det nogrannare att mäta i x-y läge?
Att mäta topp - topp är lättare och borde fungera bra, om inte symmetrin på kurvan är kass. Det bör man kunna kolla genom att se efter om man får samma värde vid mätning botten - botten, tycker jag.
Att mäta topp - topp är lättare och borde fungera bra, om inte symmetrin på kurvan är kass. Det bör man kunna kolla genom att se efter om man får samma värde vid mätning botten - botten, tycker jag.
Om du skulle vilja ha tag på en gammal mekanisk mätare så kan det finnas på http://www.bjm.se/ . Jag såg flera kragpallar fulla där i somras...
mrfrenzy: Googla på statcom, borde finnas ritningar. Med dessa kan du iaf göra det du önskar. I princip är det bara en trefasomriktare (typ som pheer bygger) som man styr bra. DC-sidan består bara av en stor kondensator för att mellanlagra energin. Eftersom det finns inbyggd likriktare i omriktaren behövs ingen yttre dc-matning (utom vid starttillfället då remanens saknas)