Ny på forumet, Ny inom elektronik.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Kezo
Inlägg: 711
Blev medlem: 28 november 2005, 19:53:12
Ort: Linköping

Inlägg av Kezo »

Mikael Öhrman>Kezo, Förlåt mig, men vilket kit? Clas Ohlson kitet? :?
Just det, sorry, var visst lite otydlig :?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Och jag rekomenderar att man skall försöka skaffa sig två lödpennor - gör inget om den andra är billig skräp så länge den är varm nog och har fortfarande vätande spets - det är så mycket enklare att löda bort ytmonterat och även hålmonterat om man kan värma båda sidorna på en gång - man lär sig snabbt att hantera två pennor samtidigt att man efter ett tag inte ens tänker på detta.

Att skaffa dyra pincettlödpennor är knappt något som ens proffsen gör om man är van att hantera två pennor samtidigt sedan tidigare.

Det jag har sett av pincettlödpennorna är att dom för det mesta står oanvända i sina ställ och värmer sönder spetsarna med tiden och är ändå odugliga dom få gånger man väl behöver dessa...

Flussmedel på spruta underlättar oehört om man löder på kretskort, självetsade kort eller löder om punkter då flussmedler renar, får lödennet att flyta ut samt ser till att lödningarna ser bra ut när de stelnar.


Skall man släplöda ytmonterat med många ben med lödpenna så är flussmedlet en förutsättning för att övh. lyckas - då ytspänningsbeteendet lod och flussmedlet i kombination är hela grejen som gör att det fungerar.

Nästa steg är att skaffa en liten tång som man själv slipar upp med diamantbryne så att man får en riktigt vass och ända ut i spetsen klippande spets - spetsen skall bokstavligen vara nålvass, då kan man klippa ben för ben på även ganska rejält tätt sittande ben på ytmonterade kretsar. Använd inte dom dyra lindströmtängerna, utan jag använder enkelsidigt fasad tång 80-468-07 från Elfa - dom kostar dryga hundringen styck + moms och med diamantbryne kan man fila till spetsen efter olika behov och kostar inte så jäkla mycket om man skulle klanta sig eller klippa sönder tången - men kom ihåg - använd dessa bara till det är avsedda för (klippa koppar o komponentben) och försök inte använda dessa för att klippa grövre sladdar, pianotråd, skruvar och dra muttrar som man ser en del göra med dessa... - rätt använd på rätt saker så håller den i många år.

Denna tång, tillslipad, hör till en av mina favoriter och använder det till nästan allt från skala kabel till finlir på kretskort eller vira ihop K-termotråd under mikroskop för en termo- junktion på mindre än en 0.7 mm längd och ändå hålla ihop säkert och hårt-gastätt virat mot varandra.


Tyvärr fins det inte ännu mindre, bra tänger än ovan givna i Elfa längre... (det finns en dubbelfasad lindströmmare - men just dubbelfasningen gör den oanvändbar då klippchocken går åt båda hållen samt att man inte kommer nära nog med skärytan, förutom att den kostar mer än 3 ggr till), skall man hitta små elektroniktänger så får man titta hos andra leverantörer samt att de kostar flis.

Till detta bör man ha en monteringstång Elfa: 80-470-78, just för att den har smala skänklar som inte stjäl så myckte värme när man håller i saker med den under lödarbete, löder kablar etc.

I samband med detta - köp en lupp - grejorna är så små idag att även dom som inte är långsynta har svårt att se vad som står på de ytmonterade motstånden. En starkare vit lysdiodsficklampa (1 Watt minimum IMHO) har jag märkt är jäkligt bra när man skall detaljgranska saker under lupp och med olika ljusriktningar föröker förbättra kontrasten eller se in i vinklar ock vrår som att granska misstänkta lödpunkter.


Att jobba med elektronik handlar som du märker en hel del om praktiska saker (och att bränna sig tillräkligt många gånger på lödpennan och få kiselföretagets logga inbränd i tummen när man petar på en alldeless för varm komponent ), se veroboard, smältlim, virtråd, genomlödningsbars isolerad koppatråd, kopparbelagt glasfiberboard, tårtkartong, A4-ark... som byggmaterial och hjälpmedel att slutföra sina projekt - allt är tillåtet :-)

Med andra ord, övning ger färdighet, samt att din verktygskitt utökas allt efter nya behov, även om jag anser att ovanstående två nämda tängerna är ett absolut minimum. De tänger som följer med olika kit i tex clas ohlson etc. är mer eller mindre bara skit, bl.a att det är alldeles för stora och breda, gångjärnen inte fungerar bra o glappar, samt att klippeggen inte håller ens för det man förväntar sig - dom kan du använda för att dra muttrar med, klippa pianotråd och annat läskigt - dom kommer ändå att hamna i bilverktygslådan/sopkorgen ganska snart.

---

Teorin är också en sak som man förr eller senare måste börja jobba på, minimum bör man förstå effektlagen (P = U * I) och Ohms lag (U = I * R) hur man stuva om dessa matematiskt, dessa två - hur enkla de än ser ut - är dom absolut viktigaste att lära sig utantill och kunna använda.

Hur man spänningsdelar och hur man räknar på paralell och seriekopplade motstånd, kondingar och induktanser är också viktigt, men effektlagen och Ohms lag ovan är dom viktigaste då i princip allt inom elektronik och dess beräkningar har dessa lagar i grunden i någon form.

---

En mycket hjälpande sak är också att använda sig av simulatorer, det som är vanligaste inom industrin bygger på 'SPICE', som finns i massor av olika mer eller mindre svindyra programpaket (och gratis open source utan grafisk inramning) dessbättre även i demo/student-version från några leverantörer på mellan 30 - 50 komponeter eller anslutningar beroende på hur man räknar.

Även om obegränsat antal är frestande, så skall man ha klart för sig att dom flesta 'designstudier' dimensioneringar och principiella funderingar som görs i simulatorer görs oftast på mindre än 50 komponenter även bland de mer proffesionella användarna.

Demoversionerna har mycket reducerad komponetlibbar - men använder man standardkomponenter som BC548 etc. går att hitta på Internet om man letar lite.

Den vanligaste refererade simulator i litteraturen kallas Pspice som numera ingår i Orcad svit. Själv har jag aldrig riktigt jobba med den eller gillar upplägget. Bland många anses versionerna innan Pspice slogs ihop med Orcad vara bättre för nybörjarna och dess demoversioner går fortfarande att hitta på internet om man letar runt lite (typ på simtelnet)

Själv använder jag MicroCap som i mina ögon är väldigt lätt att komma igång med och relativt generös i antal komponenter i demoversionen (Pspice räknar komponeterna inne i använda OP-ampar som UA741 och då blir det inte många kvar för övrig användning - MicroCap gör inte detta)

Om man vill hantera lite mera åt högfrekvent och RF-hållet så kan man prova Vipec, det är en linjär kretssimulator, ganska enkel men har dom viktigaste basfunktionerna. Open source.
Skriv svar