Simons fräs (aka: Drummeln V2) *BYGGBILDER*

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ni får ursäkta om det är lite si och så med bilderna just nu. Jag provkörde Z-axeln och X-axeln nyss. Z-axeln, den som är byggd av linjärenheten, var rätt grym. Snabb som en spikpistol och stark som ett skruvstäd.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Här kommer det bilder:

X och Z provmonterade:
Bild
Hemmagjorda avstrykare:
Bild
Skenskarv. Obra men den är satt längst bort där man inte kommer att arbeta så mycket.
Bild
Målning av vagn:
Bild
Detaljbild över kopplingen mellan gängstången och stegmotorn. Kör en liten genväg så länge och använder en förlängningsmutter som skarv.
Bild
Likadant i Y. Här ska det vara remdrift till den andra gängstången i Y. Men jag tänkte provköra med den ena för att höja arbetsmoralen :)
Bild
Snygg axelkoppling till linjärmodulen. Känns helt rätt att använda slang som axelkoppling till en modul som har ett glapp på 0.003mm.
Bild
Senast redigerad av simon78 8 januari 2007, 01:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Är det verkligen bra att ha en skarv mitt i skenan?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nej, absolut inte.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sliter onödigt mycket på lagren i vagnen som ska passera över skarven.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nä... det är inte bra. Jag har satt den långt bak, så det kommer bara vara ytterst sällan som man är där bak och arbetar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Efter lite rådgörning med folket på #emc så tänkte jag prova att låta två stegmotorer dra den stora vagnen. En gängstång, med en motor, på varje sida. Stegmotorerna ska drivas på samma puls på något vis. Det blir problem om ena motorn lägger av, när den andra kör. Men, det innebär väl alltid problem när en motor lägger av :). Jag kommer behöva en "kanal" till på drivkortet. Får se hur vi löser det. Håller på att städa garaget så att jag kan fortsätta med bygget.
Tekko

Inlägg av Tekko »

simon78, varför kör du inte med kulskruvar ? :shock:

Att lägga pengar på THK lager å sen använda gängstång tycker jag e lite pengarna i sjön :humm: :(
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har kommit över ett parti linjärlager. Jag skulle gärna byta dem som jag har över till kulskruvar. Gängstängerna är givetvis temporära och ska bytas ut till nått bättre sen. Men om jag ska vänta tills jag fått tag i kulskruvar blir jag aldrig klar och kan provköra!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Finns kulskruvar på ebay som kanske kan passa, skulle vilja ha själv men de var lite väl långa för min smak medans andra var för korta :? har även tittat på linjärlager å hittat många fina till bra priser. :)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Går det mycket tyngre om man använder gängstång istället för kulskruv eller trapetsgängad stång?
Vad använder du för muttrar till gängstängerna, har du tillverkat glappfria eller kör du med vanliga? (Själv funderar jag på att tillverka glappfria i lagerbrons)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ja, det går ganska trögt. Det är svårt att rikta in, och svårt att få tag i spikraka gängstänger. M( är nog lite för klent; tillräckligt grovt för att bjuda på motstånd när det går snett, men tillräckligt klent för att böjas. Jag skulle nog egentligen tagit en bra mycket grövre gängstång minst M12. Men jag vet inte om mina motorer orkar kasta runt en sådan. Jag håller utkik efter kulskruv och trapetsgängat. Jag skulle kunna tänka mig kulskruv på den korta axeln och nöja mig med trapetsgängat på de långa, för att hålla ned priset.
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Om du vill ha trapetsstänger och muttrar så kan jag tipsa om http://www.wiberger.se/templates/gaengstaenger.htm

Köpte minna därifrån.. samt dom har en del annat trevligt i deras sortiment oxå.. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Simon78, du kan ju kolla upp precision tech machining på ebay:
http://stores.ebay.com/Precision-CNC-Router

Han köpte jag mina skruvar av.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

simon78, hur lång är din Y-axel?
Skriv svar