Om du tittar nere till vänster så finns det en ruta som är DC/DC omvandlaren. Står det inte något om 200V där?
200V från omvandlaren och via motstånd till alla rören.
Trissorna jordar sedan valfri siffer-katod i respektive rör...
Vad är det som är konstigt med det??? Är väl precis som på mina andra ritningar?
De värden som saknas får du räkna fram som sagt. Har du läst på Mikes sida som jag länkade till?
Det finns ju diverse färdiga byggsatser att köpa. Kanske lite enklare då slipper du räkna och läsa...
Jag gillar iden med att ha 6 siffror för att man då kan få datum oxå.
Även det att man i framtiden kan bygga om klockan till en klockradio, där man då ser vald frekvens 103,30 med rören.
Bygger man om klockradion en gånga till så ser man till att slutsteget är i radio-rör teknik.
Jag är skulle trivas mycket med en nixiklocka/radio där elektroniken är dåld av en 3-4cm tjock träplatta i ädelträ. Så sticker nixirören och radiorören upp från plattan och skyddas av en glashuv.
Knappar för radio av/på FM/AM i CNC-fräst trä fram, lika så en stor ratt i trä på högre kortsida för att ställa in kanalen med.
B1n4ry skrev:Om du tittar nere till vänster så finns det en ruta som är DC/DC omvandlaren. Står det inte något om 200V där?
200V från omvandlaren och via motstånd till alla rören.
Trissorna jordar sedan valfri siffer-katod i respektive rör...
Vad är det som är konstigt med det??? Är väl precis som på mina andra ritningar?
De värden som saknas får du räkna fram som sagt. Har du läst på Mikes sida som jag länkade till?
Det finns ju diverse färdiga byggsatser att köpa. Kanske lite enklare då slipper du räkna och läsa...
//B1N4RY
Har hittat anledningen till nu varför jag klagade på 200V:arna. Dom var anslutna tidigare till fyra MPSA92:or men dom är helt borta nu. Varför försvann dom egentligen?
Eftersom jag multiplexade siffrorna i den "gamla" ritningen.
När man multiplexar så lyser rören bara en del av tiden. först det två tim-rören, sedan minuter och sist sekunder. Man kan då parallellkoppla siffrorna i de olika grupperna (det är det jag inte fått med i schemat). Alltså alla tre 10-tals 1:or är ihopkopplade till en drivtransistor/utgång i 4094 och så vidare. Allt som allt behövs då 20st utgångar (0x..9x och x0..x9) MPSA92:orna väljer vilken av de tre grupperna som skall visas.
MEN eftersom multiplex antagligen förkortar livslängden på rören och dessutom är lite krångligare att programmera så föreslår jag att du skippar det och driver rören direkt som på min senaste skiss. Då behöver du ju inte switcha +200v:en utan alla rör lyser samtidigt och MPSA92:orna och de tre tillhörande MPSA42:orna behövs inte.
Nätaggregatet kommer på ett eget kort, likaså själva plattorna med transistorerna till nixierören.
Mest pga att det inte går att göra så stora kort i Eagle Sen ville jag inte blanda ihop 5V och 170V på samma kort. tycker att det blir bäst så här..
Kommer att använda PIC16F876A då jag har en sådan liggandes hemma..
Skulle väl kanske kunna funka med en PIC16F877A då den är 40Pinnars och då strunta i 4094orna.. har ju 2 liggandes här..
1) Du skall länka 4094:orna med QS och inte QS*. QS* borde vara inverterad QS och då blir det fel.
2) Det skall finnas pullup motstånd på I2C bussen till RTC kretsen.
3) Du har antagligen glömt alla 0:or.
Du skall ansluta 3 katoder i JP4 (siffrorna 0,1,2)
10st i JP1 och JP2 (siffrorna 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9)
JP3 är ju ok med 6st (siffrorna 0,1,2,3,4,5)
Bara för sakens skull så kommer jag att bygga en Nixiklocka som skall vara klar innan jul - lägger upp mer info i projekttråden för den som eventuellt är intresserad.
Ska titta på mäklarna sen ska jag pilla lite till med schemat.
Pulluppmotstånden samt lägga till knapparna..
QS och QS* ska ändras.
Du ska bara veta hur många gånger jag har dragit om dom där ledningarna.. f-n det är riktigt jobbigt på boardlayouten.. att man skulle missa nollorna. dock så va det medvetet på 10timmarna, tyckte att det va lite onödigt med 08:55 format det funkar ju lika bra med 8:55 men det kke är snyggare.. hmm..