Effektivare kylskåp, kyla ner värmeslinga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För att ha is att räcka under hela den tiden där medeltemperaturen ute börjar att gå över 8 grader, då man innan dess lika gärna kan sätta skåpet utomhus och som grejerna får ha som ha som varmast i en kyl, så hade det nog behövt bra mer än 1m3 is har jag en känsla av även om man isolerar det bra. Här nere i Skåne tex så hade man nog fått räkna med is för en 7 - 8 månader i så fall och det hade blivit en hel del. Att sedan utnyttja dagarna med minusgrader här så hade man verkligen fått stå i för hinna frysa ner så mycket is och tror inte ens att det hade funnits tid för det. I betydligt nordligare breddgrader så hade man kanske kunnat ta från en sjö eller så, men det hade nog ändå blivit en hel del man fått bunkra upp för att räcka hela tiden.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man bodde nära en sjö kunde man ju bara pumpa runt vattnet på botten av sjön i kylsystemet, vattnet borde hålla runt 4° om det är en nog stor sjö. Eller tänker jag fel nu?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det många missar är att när man har ett uppvärmings behov så är värmen från kylen bara bra. Att kyla ut värmen är inte alls bra. Men på sommaren så borde det ju vara bra.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Danei är en riktig filosof

Inlägg av SvenPon »

Det många missar är att när man har ett uppvärmings behov så är värmen från kylen bara bra. Att kyla ut värmen är inte alls bra.
Men på sommaren så borde det ju vara bra.

Här har Vi ett riktigt snille.Djä... floskler Phuuuuu :lol:
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Det var många svar och jag har säkert missat nåt, men visst är det så att om man tex har en fläkt bakom kylskåpet som ökar luftomväxlingen där så ökar effektiviteten på kylskåpet? Hur man än kyler med fläkt i normal rumstemperatur så kan man ju inte få det att bli kallare än lufttemperaturen, alltså borde det inte vara några problem. Fast som sagt, särskilt om man har egen olje/pelletseldning eller direktverkande el så spelar det ingen roll hur mycket värme kylskåpet avger eftersom nettoenergiförbrukningen borde vara densamma och att kylskåpet inte avger sådan värme att man måste vädra ut överskottsvärmn...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag syftade på var de alternativ där man tar kyla från en sjö eller uteluften. Då kanske det är bättre att värma huset än sjön på vintern.
Millox

Inlägg av Millox »

prototypen: Det är sjukhuset i sundsvall som gör så. De samlar helt enkelt in all snö från stan och lägger den i en stor hög, på med sågspån som tydligen var extremt effektivt som isolator av smältande snö och sen använder man smältvattnet för att skapa komfortkyla. Kostade bra mycket mindre än vanlig komfortkyla och gjorde dessutom att man enklare kunde minska på föroreningarna som snön innebär när man dumpade den i havet eller liknande.

Hade en fundering. Skulle man inte kunna använda ett vonPlaten-kylskåp[1] till sin lokala värmekälla(pelletspanna, oljebrännare, vedspis) och därmed slippa elförbrukning helt? Nån som sett nått liknande?

I Göteborg är Chalmers den största förbrukaren av fjärrvärme på sommaren eftersom man använder just ett sådan aggregat för att skapa fjärrkylan för hela området, så det borde ju gå.

[1] Principen för kylskåpet, så ni slipper leta: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_absorp ... frigerator
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Dethär med att is-skåp inte skulle funka har jag svårt att se. Under vintern använder man en enkel och billig värmeväxlare (typ bilkylare från skroten) för att frysa 1m3 vatten till is. När det är klart får man skruva på en kran eller något.

Något som serut som en frysbox med skjutlock och bra isolering bör kunna hålla den kyla som finns mycket bra. Det som tillför värme är mat från affären och mat som ska tillbaka till kylen från köksbordet. 1m3 fruset vatten bör ... tycker jag i alla fall ... räcka minst dom 10 "varma" månaderna.

Hur räknar man ut kylan i 1m3 fruset vatten?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

För att smälta is går det åt 334 kJ/kg, alltså 334 MJ för 1m3 i flytande form. Detta är alltså bara energin som går åt vid själva smältandet. För att höja temperaturen hos is som är, säg, -10 grader går det åt ytterligare energi. Närmare bestämt 2,2 kJ/(kg*K) dvs. 2,2 kJ per kilo och grad, i detta exemplet ytterligare 22 MJ, alltså 356 MJ totalt.

Tror jag... Fysik A känns långt borta... :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Fysik ja ... hur var det nu ... 1 J = Ws ?

356MJ = 356MWs = 98KWh = 1 kupevärmare på 2000W i 49 timmar.

Jag tror att mjölken kommer att stå kalt ett bra tag på det isblocket. 8)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ett kylskåp drar enligt denna källa c:a 175 kWh/ år.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Millox: teoretiskt så skulle man kunna byta ut värmepatronen eller gasol brännaren i sådana kylskåp. Campingkylar är tex uppbyggda efter denna princip för att skapa själva cirkulationen i systemet och då kan man ju tex kanske sätta fast något rör som innehåller väldigt varmt vatten från tex sin panna, så skulle det väl i teorin kunna gå. Dock vet jag inte vilken temp som behövs för att får kylsystemet att gå igång men värmepatronerna i sådana här kylskåp uppskattar jag blir en bit över 70 grader eller så och dom låg på 100W och gasolbrännaren ger förstås bra högre temp.

Men denna kyltyp har låg lägre verkningsgrad i förhållande till en med kompressor och jag tror att deras kyleffekt helt enkelt minskar med minskad temp tills den vid en viss temp inte fungerar längre, och man måste ju komma upp till en viss gräns för att komma över isoleringens oförmåga att isolera. Har man däremot en oljebrännare eller pelletsbrännare eller något annat än el så skulle man kanske kunna utnyttja eldgaserna på något sätt istället om inte varmvattnets temp skulle vara tillräcklig. Ett problem är bara att campingkylar är svindyra även begagnade, såvida man inte har tur att få tag på en för några få 1000-lappar eller om personen inte vet vad han gör och säljer en för under 1000:-.
Millox

Inlägg av Millox »

Ungefär det jag menar, att man stoppar den på brännaren direkt. Men jag tror inte att det krävs så hög värme, och faktum är att det sannolikt är för varmt i brännaren. Det verkar som att temperaturen måste vara under 100 grader för att bara ammoniaken ska koka och inte vattnet, vad jag kan läsa mig till. Så sannolikt kan det funka ganska bra till och med. Att effektiviteten är låg gör inte så mycket om man tar hand om överbliven värme från kondensatorn. Den borde ju faktiskt tom gå att använda för att värma lite varmvatten, eller huset, eftersom den rimligen bör ha antingen högre temperatur eller högre effekt.

Jag börjar bli lite nyfiken om det faktiskt kan vara möjligt att utnyttja något sådanthär. ;-)
bearing

Inlägg av bearing »

v-g skrev:Ett kylskåp drar enligt denna källa c:a 175 kWh/ år.
Tja, i så fall borde ju drygt 1 m³ räcka kring Stockholm.
Skriv svar