Projektarbete: Starta bilen med visitkort och kod?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

jimmyandersson: Jo det projektet har jag sett :D.

Men vilket relä skulle man kunna ha för att "styra" strömmen från batteriet?. Krävs ett ganska kraftigt relä när startmotorn ska gå igång.

Kom med förslag.

Kollade nyss på detta kodlåset på elfa

http://www.elfa.se/images/lowres/l1592.jpg

Men jag anser att 1002 kr för en sådan knappsatts är rena j*vla rånet. Finns inga andra billiga knappsattser?
Användarvisningsbild
Greger!
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 mars 2006, 17:37:47
Ort: Stockholm -> Sollentuna

Inlägg av Greger! »

här finns en för 59 kr: http://www.kjell.com/?item=36050&path=
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Inte behöver du väl styra hela strömmen till startmotorn? Det är väl inte den strömmen man bryter med tändningslåset? Är det inte så att den strömmen som man bryter där är mer som en styrström för startmotor och hela köret?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Nej, man styr naturligtvis inte hela strömmen till startmotorn. Däremot kanske strömmen till startsolenoiden i startmotorn. Den drar in startmotorns drev i ingrepp med kuggkransen och slår på strömmen till själva startmotorn. Iallafall på äldre bilar var dessa ofta direktdrivna från tändningslåset.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Solenoiden drar en del den också... 5-10A är inte ovanligt...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Precis min poäng. Fast du uttryckte det lite mer konkret!
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Hur gör man med rattlåset om man skulle ta bort tändningslåset? Går inte va?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Vadå "går inte"? Alla problem går att lösa, de omöjliga tar bara lite längre tid :D
Nu vet jag inte hur rattlåset fungerar, men jag skulle gissa att det är någon liten elektromagnet eller elmotor som flyttar någon låskolv.. Det borde väl gå alldeles utmärkt att koppla den till kortlåset eller vad man nu ska använda...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Nej. Rattlåset är helt mekaniskt. När man vrider om nyckeln så flyttas en spärr som låser ratten rent mekaniskt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Även på moderna bilar? Och om nu så är fallet, så är det väl bara att fixa ett litet servo som styr spärren istället för låset..
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Såga bort skiten, inte behövs den iaf, hur ofta snor nån en bil nuförtiden?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26571
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Allt för ofta tyvärr. :?
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Längesedan jag överhuvudtaget hörde om en bil som blivit stulen...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Lyckos dig! Vi andra lever i verkligheten. :(

Inget illa menat, men det själs massor av bilar fortfarande.

Jag fick min bil stulen från bilhandlarens inhägnade uppställningsplats när den var inlämnad för lite omvårdnad. Den hittades senare inkörd i en juvelerarbutik som var länsad. Bilen var skrot.
Skriv svar