Problem med PCI parallellport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Tackar, ska prova om det hjälper.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Har provat lite med dom filerna, fast det fungerade tyvärr inte.

Får dra imorgon och köpa den från kjell.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Köpte idag kortet från kjell, satt in det, och i början var det samma fel, fast sedan såg jag att fliken som jag inte hade förut fanns på detta kort
så jag ställde in lite och vipps så fungerade det! :D

När jag lämnade tilbaka kortet till clasohlson så sa han jag pratade med ett det är ett väldigt vanligt fel på just det kortet som dom har.
Så om någon ska köpa ett sådant så köp inte clasohlsons kort, kjells kort fungerar däremot helt ok!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för tipset! :tumupp:

Undrar vilka kort man ska akta sig för? Det kan väl inte bara vara ClasOhlson-korten som har detta problem? Eller.. tja, man vet aldrig. :)

Synd bara att Kjell inte har några sådana kort med många serie-portar. Såg att de hade ett med 2st serieportar, men det var inte direkt billigt tyvärr.

Kul att det fungerar med det nya kortet förresten!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu återväcker jag en gammal tråd på ungefär samma tema.

Problemet med att LPT-portar på PCI-kort inte får "standardadresser" är ju nu välkänt. Samma sak gäller tyvärr också parallellportar på PCCARD.

Är det någon som känner till ett parallellports-PCCARD som tillåter tidigare nämnda ommappning av adresser?

Problemet är att vi på jobbet har ett antal portabla promprogrammerare som går på parallellport men efterhand som laptoparna byts ut så försvinner dom inbyggda LPT-portarna. USB är totalt uteslutet för sån här användning utan det är PCCARD som kan vara lösningen, men då måste man kunna mappa I/O-adressen till "vanliga" LPT-adresser.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det funkar inte med en konverterare ?
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

peter555 skrev:Det funkar inte med en konverterare ?
Denna typ av "konverterade" fungerar inte till något annant än skrivare...

Det är en krets i som ger en skrivarport (USB00x) och inte en LPTx:. Plus att den inte är 100% IEEE 1284. (har 2 som jag skulle vilja använda och strypa försäljaren som lovade att de var 100% IEEE 1284 kompatibla och att de gav en LPTx port på min dator...)

Söker själv med ljud och lyckta efter ett expresscard kort som jag kan använda till min mätutrustning...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag kan överhuvudtaget bara hitta en modell, denna:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-PCMCIA-LPT-Pa ... dZViewItem

En sak kan vara att boota knoppix och se vad den säger om kortet...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jaha, det var intressant jag har bara provat USB till RS232, de har varit transparenta och fungerat utan problem.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jovisst. Serieportar är en helt annan sak eftersom dom, i motsats till parallellportar, oftast används till det dom är avsedda. Så länge man kör "normal" seriedata eller "normal" parallelldata (printerutskrift) så ÄR dom någorlunda transparanta. Skall man däremot köra bitbang, som så ofta görs på just parallellporten för att styra andra prylar än utkrifter, så funkar det inte alls.
Skriv svar