Något som kan vara värt att fundera över...
Om man skall bygga en switchad DC/DC omvandlare som skall ha mer än en utspänning fast bara ha en "styrsignal" (PWM) hur hanterar man då fallet när man inte har identisk belastning på utgångarna?
I detta sammanhang måste man nog också fundera på hur noggrann reglering man behöver/vill ha.
Digitalt labbaggregat
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Än en gång har jag missat att ni skrivit i tråden.
Den där buggen med att olästa inlägg markeras som lästa skulle jag gärna vilja bli av med..
Tyvärr måste jag meddela att projektet lagts på is ett tag eftersom jag köpte ett digitalt nätagg. Men eftersom det kan vara bra med flera nätagg så ska jag fortsätta detta projekt någon gång. Just nu har däremot några andra projekt högre prioritet.

Den där buggen med att olästa inlägg markeras som lästa skulle jag gärna vilja bli av med..
Tyvärr måste jag meddela att projektet lagts på is ett tag eftersom jag köpte ett digitalt nätagg. Men eftersom det kan vara bra med flera nätagg så ska jag fortsätta detta projekt någon gång. Just nu har däremot några andra projekt högre prioritet.
Intressant projek!
Håller med markusb här. Gärna upp till +-40V aggregat / 5A skulle inte vara dumt
. Om man vill göra det enkelt kan man ju bygga två seriereglerade aggregat och ha en gangad potetniomter som reglerar spänningen. Annars är väl en switchad historia bättre när det rör som om lite större strömmar..
Håller med markusb här. Gärna upp till +-40V aggregat / 5A skulle inte vara dumt

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Eller ett dator PSU som matar en CUK-omvandlare? Säker och kul lösning !!
EDIT: Just för de som vill kunna få lite högre spänningar och ändå kunna köra lite mer ström på lägre spänningar. Titta på AOE CUK-omvandalre och modernisera den lite så har man ett 200W 5-100V aggregat som duger gott. Övriga spänningar som man har ifrån dator PSUń kan man ju alltid dra ut också så har man ett försträffligt aggregat för en rimlig peng.
EDIT: Just för de som vill kunna få lite högre spänningar och ändå kunna köra lite mer ström på lägre spänningar. Titta på AOE CUK-omvandalre och modernisera den lite så har man ett 200W 5-100V aggregat som duger gott. Övriga spänningar som man har ifrån dator PSUń kan man ju alltid dra ut också så har man ett försträffligt aggregat för en rimlig peng.