AM sändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Amplitudmodulatorn införd.

Bild
Schema med modulator

Bild
Bärvåg med 1kHz sinus
Fransson

Inlägg av Fransson »

Ser snyggt ut. :tumupp: :bravo:

Men glöm inte att införa filter för att eliminera övertoner.
T.ex. ett LC baserat BP-filter (se mitt schema).

Bygg gjärna en utgångsbuffert så att radions antenningång inte belastar osilatorn direkt. Det skulle kunna ge en del oönskade efekter, typ frekvensdrift eller att den stannar.

Sätt gärna in ett LC baserat LP-filter av PI typ ( TT ) på utgången. Det har mycket stora möjligheter att anpassa impedansen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Såhär ser den ut. Testade i bilen också men det hördes inte ett pip :(

Jag har gjort en loopantenn helt ovetenskapligt...

Bild
Sändare med antenn

Bild
Impedanskurvan för antennen.
Röd är själva antennen
Blå är antenn med 220pF i parallell
Grön är antenn med 220pF i serie

Jag antar att det är serieresonans jag ska köra så de 47pF i schemat är alltså bytt till 220pF.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har nu testat att koppla in antennen på signalgeneratorn. Spänning ut från generatorn var 20Vpp och spänningen över själva loopen var närmare 180Vpp. Jag mätte även spänningen på utgången på generatorn (50ohm) och spänningen där var knappt 10Vpp. Det måste betyda att uteffekten i antennen borde vara ca 1W rms. Ändå så hörs inte ett jota i radion :? (Ja utom en massa utrikiskt pladder). Avstånd mellan sändare och mottagare var ca 20m.

Generatorn var ställd på 1.017MHz, 1kHz AM 50% modulation.
Fransson

Inlägg av Fransson »

*Ajja bajja, inte bygga piratsändare.* :vissla:

Bossen var tydlig med att han skulle kopla signalgeneratorn direkt till anteningången på radion. Då behöver han inte oroasig för att "överrösta" komersiella sändare.

Angående piratsändare. Om du utesluter alla de filter som jag talat om i tidigare inlägg blir det lättare att pejla/hitta dig efter som du sänder på flera frekvenser samtidigt. (f0 + 2f0 + 3f0... osv) :vissla:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sitter inte antenn inne i själva radion? Den brukar ju vara en loop lindad på en ferrit.

I övrigt så med den lilla sändaren så kommer uteffekten ligga på ett 10-tal uW så om någon ska pejla så får de sitta inne i bilen om de ska hitta den...

Ingen som har någon ide om vad som är fel?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Du menar att det inte sitter någon antenn på en "cadillac från 1964".
Vad är det då som raggarna hänger "rävsvansarna" i? :lol:
Fransson

Inlägg av Fransson »

Angående eventuella felorsaker.

Kopplar du antennen direkt på oscilatorn som i ritningen?
I så fall är risken stor att du belastar oscilatorn för mycket. (Se mina tidigare inlägg och scheman.) Det är inte mycket till förstärkning i en Emitterföljare som är den förstärkande delen i din collpitts-oscillator.
Lägg till en transistor till i schemat som utgångsbuffert.

Alternativt kan du minska belastningen genom att höja impedansen hos antennen. Gör om antennen till en avstämd parallellresonans krets. (Pluss en mycket större kopplingskondensator för DC-avkopling.)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jovisst hänger jag på antennen direkt, via 220pF som jag skrev... och nej frekvensen drar sig inte nämnvärt.

Dessutom provade jag ju med signalgeneratorn (agilent 33120a) och lyckades inte med det heller. Känns som problemet sitter i själva antennen. Det skulle nog behövas lite tips på hur man konstruerar en antenn som inte är 75m lång typ...
Fransson

Inlägg av Fransson »

Du behöver nog inte bekymra dig för antennen.
Bosen som startade tråden har minst tre gånger tydlig förklarat att han ska koppla signalgeneratorn direkt till anteningången på radion. INGEN ANTEN BEHÖVS!!! :wall:

Du skrev att du hörde "en massa utrikiskt pladder" när du testade. Det betyder att din/dina sändare/signalgeneratorer konkurera med andra mycket stakare signaler. Om du koplar generatorn direkt med skärmad kabel (och bygger in generaton i en skärmad låda) kan du stänga ute konkurenterna.

Alternativt kan du behöva ett drivsteg som ökar nivån något.

Se även gryms inläg tidigare i tråden.
grym skrev:rewlativt enkelt
troligen går den mellan 0.55 till 1.5 MHZ

skulle gjort såhär, en lämplig kristalloscillator på 4MHZ ...//Avkortat//...

och till sist, bygg allt i en skärmad låda, och skärma mellan oscillatorn och drivsteget
Såg också att du försökte sända signalen 20meter?? Sååå stor tror jag inte att Bosens bil är. :lol:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En liten video snutt...

här

Om belastningen på internetanslutningen blir för stor så tar jag bort filen.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Grattis! :bravo: :whoho:

Det där funkade ju alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag har glömt av att läsa min egen tråd... borde va förbjudet...
rehnmaak: Du har ju lyckats.. har du byggt efter schemat som du ritade innan i tråden???
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jupp, schemat är som på bilden. Dock är transistorerna 2n2222a och inget annat. Men det fungerar nog med vilka transistorer som hellst... Sedan lade jag en liten 50pF trimmer över C4 för att kunna justera frekvensen.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ok... jag måste påpeka att jag är inte jätteduktig på elektronik... jag håller på att lära mig!!...
..men kondingarna C1 och C2 står det att dom går till 0v.... är dom inte anslutna då?? går dom inte till jord eller nå??? vad är funktionen på dessa kondingar då???
Skriv svar