Problem med 4bitars initiering av LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Datablad (och liknande dokument) är ju den ultimata informationskällan för att förstå hur saker fungerar. Jag läste naturligtvis databladet för displayen. Har läst det och lcd1.pdf nu igen, men inte blivit så mycket klokare. Din förklaring (sodjan) är däremot glasklar, men jag fick ta en liten repetition nu på morgonen för att det skulle fastna. :)

Säkerligen beror det helt enkelt på att vi har olika vana av att läsa datablad. Dessutom har du nog pysslat med displayer längre än mig.

Hur som helst så märks det att man verkligen *lär sig* det man får hjälp med på forumet. Jag är ingen "såndär" som bara vill ha en snabb lösning utan att förstå varför, det har man inte så mycket nytta av i längden. Dessutom vore det ju lite slöseri med er tid. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jo, man lär sig verkligen mycket genom forumet, det bästa är att man får olika infallsvinklar på ett problem och därav lär sig mer än man hade gjort annars.

Att datablad är lite kryptiska innan man har kommit in i det håler jag absolut med om, och varje nytt datablad är "kryptiskt" på sitt egna lilla vis.

EDIT: Förövrigt tycker jag att det bästa LCD (HD44780) databladet är just det som Icecap har på sin hemsida, tar man sig tid att läsa det så förstår man det mesta.
Skriv svar