Tänkte ge mig själv en julklapp...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
wiklis

Re: Tänkte ge mig själv en julklapp...

Inlägg av wiklis »

Nä, nu efter att kollat ett par tester
Det blir nog en Creality K1 Max
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

hummel skrev: 23 november 2025, 18:08:55
pi314 skrev: 23 november 2025, 12:02:52 <Snip>
Lite äldre UM-skrivare kommer ut ibland på marknaden för IMO rimliga priser.
T.ex. UM2 och UM2+ är förberedda för dubbla huvuden, men har det inte som standard. För en rimlig slant kan dom uppgraderas till dubbla huvuden. Kanske värt att testa?

En liten "egenhet" som UM har är att dom använder 2,85 mm filament. När i stort sett resten av världen använder 1,75 mm. Det går att konvertera från 2,85 mm till 1,75 mm (för en rimlig kostnad), men det är lite pyssel. Jag har inte testat att göra detta.
Anledningen till att UM2 aldrig fick dubbla huvuden är att det fungerade dåligt att inte kunna lyfta upp det huvud som inte skriver.

Mjukt, typ TPU 2,85 mm filament fungerar ofta mycket bättre än 1,75 mm vid retract osv.
Oj! Där blev det lite mer att tänka på... :humm: :)

Bra info!

Gimbal

Inlägg av Gimbal »

wiklis skrev: 23 november 2025, 23:28:16 Nä, nu efter att kollat ett par tester
Det blir nog en Creality K1 Max
Nu har jag inte följt den på ett tag, men när den kom fick den först strålande omdömen av youtubetestarna. Men senare fick den väldigt mycket kritik av användare, det var fortfarande en Creality, dvs efter mycket fixande så kunde den skriva ut bra ett par gånger innan det behövdes mer fixande. Chassit var vekt och flexade alltför lätt.

Men det var ett tag sedan och barnsjukdomarna kanske är tillrättade nu? Eller inte. Kolla upp noga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 23 november 2025, 19:19:54 Jag vet inte hur du tänkt dig den, så därför tvivlar jag en smula. Var sitter matarhjulen? Var/hur klipps filamentet? En extremt liten smältzon är inte bara positivt, det ger dåligt genomflöde. Att byta färg/material kräver mer än att volymen i smältzonen skall ut, det sitter rester kvar som måste sköljas ut. Det är därför man kan speca hur mycket som skall flushas ut beroende på vilka färger man växlar mellan. Man flushar mer om man växlar från svart till vitt än mellan mörkblått och svart ex.
Använder man support så kan man ju flusha i support och annars i infill också, det är ju smart, lite trist med infill om man skriver ut transparent dock :)
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Det finns tydligen tre olika versioner av den.
Man ska ha en med batchnummer högre än 2308
Skriv svar