Jag står i ett vägval mellan STM32MP257 och AM625.
Vad skulle ni ha valt?
Vi kan säga så här: Båda dom två är INTE skapade för daglig användning som PC. Dom är skapade för att vara system som handhåller vissa funktioner så som HMI, automation, övervakning, medicinsk utrustning, loggning osv.
STM32MP257
+ Liten
+ Billig (270 kr)
+ Mycket strömsnål
+ OK tillgänglighet
+ Enkel att använda
+ Fokus på säkerhet
+ Kräver ingen kylning
+ Dual Core 1.5 GHz ARM A35
+ 1.3 TOPS
AM625
+ Liten
+ Billig (270 kr. Faktiskt den billigaste på marknaden för prestandan)
+ Mindre strömsnål
+ Väldigt bra tillgänglighet
+ Svårare att använda
+ Fokus på prestanda
+ Kräver kylning vid belastning
+ Quad Core 1.4 GHz ARM A53
+ 2.0 TOPS
+ Bättre än Raspberry Pi Zero 2
Min teori varför ST valde energisnål före prestanda är att ARM A53 är ändå lika kass som ARM A35. Så lika bra att köra på ARMs mest snåla architektur.
Jag har tänkt att ha något som kan hosta en hemsida, övervaka och fungera som HMI panel. Eventuellt om det går...mediespelare bakom TV:n. T.ex. streama youtube eller ha som mini-PC. Alltså en PC som bara ska göra en sak i taget.
Jag håller på att bygga min ultramegadator som har AM69 processorn. Tyvärr är den slutsåld och dom kommer få in nya i Februari 2026....
Låter inte som att det kommer vara något större problem för din användning om den drar något mera ström.
Så då hade jag, baserat enbart på det du skrivit i de två sista inläggen, valt AM625. Kraftigare så större chans att den klarar allt du vill ha av den.
Att den är lite mer komplicerad är väl i sammanhanget inget problem, vill du ha det enkelt hade du köpt en Raspberry Pi eller liknande.
Streama Youtube skulle jag nog säga kan bli en utmaning för STM32MP257.
Streama media är 100% det som avgör prestandakraven i detta fall.
Jag utgår från att du menar att den ska vara streamingklient, alltså att du kör HDMI mellan den och TV:n och kör t.ex. webbläsare osv på den.
Streamingtjänsterna använder komprimering som äter mycket mer prestanda än vad piratnedladdade filmer kräver, ungefär.
Anekdotiskt exempel: en Intel Core I5-2520M @2.5GHz orkar utan mycket marginal visa Youtube i 1080p, och skulle högst sannolikt inte orka högre upplösningar. Det är visserligen en gammal burk men avsevärt kraftigare än en "enkel liten sak som kan köra Linux". Visst, denna anekdotiska burk har ingen GPU som kan hjälpa till att avkoda video osv, och det kanske nån av de små-linux-sakerna kan, men ändå.
Också tips: Om du har en "förra bärbara datorn" liggande så testa hur den funkar för denna användning!
DanielM skrev: ↑22 oktober 2025, 19:01:06
Jag har tänkt att ha något som kan hosta en hemsida, övervaka och fungera som HMI panel. Eventuellt om det går...mediespelare bakom TV:n. T.ex. streama youtube eller ha som mini-PC. Alltså en PC som bara ska göra en sak i taget.
Jag håller på att bygga min ultramegadator som har AM69 processorn. Tyvärr är den slutsåld och dom kommer få in nya i Februari 2026....
Då skulle jag köpt färdig android tv box med någon bättre cpu och installerat mer vad jag vill ha på den, då vet du att den klarar att spela upp media och har färdigbyggd ui för det
Ja det finns många olika färdiga som kan detta.
Men om jag förstår rätt så är det själva byggandet som lockar
och du vill kunna hitta skäl för att välja något kul att bygga.
Det får man väl uppmuntra.
Så ta något du gillar, bygg den och se vad den kan i efterhand.
Det är också en lärdom.
Eller om du vill matcha komponenter mot ett specifikt krav,
då får du ha de kraven klart för dej.
Det blir en STM32MP257. Orsaken är att en ARM A53 med 4GB Ram är ändå rätt...kass. Jag har tittat lite på Raspberry Pi Zero 2 som kör ARM A53 och denna kan man knappt surfa på Youtube med.
Även en Raspberry Pi 3..som har betydligt bättre processor, har det kämpigt.
Så då tänkte jag så här: Ett billigt linuxsystem som fyller ett syfte. Syftet baseras på vad processorns tillverkare har valt att vad processorn ska ha för marknadsområde.
* AM62x processorerna är skapat för automotive, dvs fordon. Dom är "long life", ASIL klassade och har fokus på driftsäkerhet.
* STM32MP2 processorerna är skapade för industri, dvs automation. Dom är inte lika "long life" som AM62x, utan dom är anpassade för cybersäkerhet. En förklaring varför ST inte ens har haft tanken på att utveckla egna WiFi-processorer.
Både AM62x och STM32MP2 är kass prestandamässigt. Så då tänkte jag att då kan man lika gärna köra så snålt som möjligt. Visst kan man klocka upp AM625 något. Men jag håller på och bygga en AM69...denna har 8 kärnor på 2.0 GHz och 8 GB Ram. Lite mer att komma med.
Så en ultra mega stor och en "zero". Jag tror jag börjar där.