PWM-funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj, vilken massa svar. Visserligen mer frågor än svar, men ändå. :)

Eaglespirit:
Transistorerna (BD139 och BD140) bottnar helt.
Nyttan med push-pull? Jag låter ett citat från Macgyver svara på det:
"kommer du enbart att använda en push koppling får du ta med fläktens strömförbrukning på olika inspänningar i beräkningen"

Egentligen kvittar det vad jag har för nytta av push-pull. Jag kan ju behöva en lösning på problemet iallafall. :wink:

Macgyver:
"Har du laggt till deadtime mellan hög och låg drivning?"

Hm, nä det har jag inte. Men nu hänger jag inte med. Lägger jag till lite deadtime så påverkas väl dutycyclen? Berätta gärna mer, för jag måste ha missat något, och du brukar alltid hitta lösningarna. :)

sodjan:
"Vadå "jämna ut" ??
Fläkten i sig är "trög" och kommer att uppföra sig om om den
matades med ett medelvärda av din PWM signal."

Sant, men man kan väl ändå få veta hur man gör? :wink:

"Notera också att om du sätter en konding på PWM utgången, så kommer du i praktiken att ha en kort kortslutning vad varje PWM puls."

Visserligen, men det blir ju ändå ett lågpassfilter. Fläktens spolar utgör också ett lågpassfilter, men det fungerar inget vidare vid kortare pulslängder. Rätt dimensionerat så fungerar det, vilket flera projekt på forumet visar. Missade tyvärr att skriva att transistorerna blir varma trots att man inte har basarna eller fläkten ansluten.

När jag dimensionerar kondensatorn och motståndet som man gör med RC-filter så märker jag knappt någon skillnad när det är inkopplat. Med en 470µF konding så märks en liten förbättring, men enligt RC-formeln så är det ett helt galet värde. Därför skulle jag bli väldigt tacksam om någon berättade hur man gör. Förutsatt att det inte är en hemlighet, för efter att ha frågat flera gånger i lika många trådar så börjar jag nästan undra.. (Jag frågade om lågpassfiltret redan i första inlägget.)

Loial:
"då blir ju varje puls 1000/24.000 ms lång, alltså 1/24 ms."
Helt riktigt, men med "24/1" menade jag "24 delat på 1", alltså antal pulser delat på tiden.

Jag skulle kunna lägga upp ett schema, men ärligt talat: Går det inte fortare om någon bara beskriver hur man ska koppla, än att jag lägger upp ett schema som uppenbarligen är helt fel. Tänk en halv H-brygga (med en NPN och PNP-transistor) så har ni min koppling. :)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

I mitt projekt (Fläktstyrning för just en dator, kommer upp på forumet inom den närmsta tiden... hoppas jag :)) använder jag en IRF540 (N-kanals HEXFET) vilket helt klart är overkill för en liten fläkt, men det var det jag hade hemma.
Den är inkopplad på detta sätt:
På Gaten har jag kopplat in utgången från en AVR via ett motstånd på 1kohm, (AVRen matas på 5V).
Source är kopplat till GND.
Drain är kopplad på fläktens "minus". Fläktens "plus" är kopplad till +12V, sedan en 100uF konding inkopplad parallellt med fläkten.

Det fungerar klockrent för mig (med SW-PWM) har ingen koll vilken frekvens, men jag ska försöka komma ihåg att kolla upp det...
Kondingens storlek har jag fått fram genom att testa mig fram, men 100uF dög gott för min del (större värde gav (något märkbart) bättre resultat, men de tog för stor plats.

Så enkel koppling att jag inte brytt mig om att testa andra kopplingar efter att jag dök på denna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har en hög med TC4427 (Highspeed Power MOSFET drivers) som också är ganska overkill till detta, men jag kan testa och se hur det fungerar. Tack för beskrivningen på inkopplingen! Det är inte varje dag jag använder såna här kretsar. (Det kommer visserligen bli ganska mycket sånt i ett senare projekt som är en synth med motoriserade potentiometrar.)

Eftersom jag inte fick så mycket hjälp med schema för push-pull så har jag bestämt mig för att bra köra push-varianten. En ensam BD139 klarar utan problem att driva två fläktar (en CPU-fläkt och en chassi-fläkt.)

Har inte hittat rätt kombination av lågpassfilter och frekvens, men det löser sig nog.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Deadtime har man för att inte båda transistorer ska leda samtidigt under den korta period då man byter från att driva hög till att driva låg
Dödtiden kan vara såpass kort att den blir försummbar gentemot resten av PWM signalen

om du nu ska köra med push så kan detta kanske vara intressant att läsa:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00772b.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då förstår jag.

Mycket intressant PDF-fil.

Jahopp, då är nog alla frågetecken uträtade.
Ser nästan ut som om jag kan få klart projektet i kväll. Trevligt. :)

Tack för all hjälp! :tumupp:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du vill labba med en komplett "Fan Manager/Controller", så har jag
några rör med TC642 från Microchip liggandes.

Produktsida :
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en010717

Datablad :
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 21444c.pdf

Här finns ett par "Aapp Notes" kring fläktstyrning :
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en011872
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en012008
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mycket matnyttiga Appnotes! Intressant att läsa teorin bakom det jag har kommit fram till efter en helt dags labbande (pust). Nu fungerar allt precis som jag vill. :)

Vore kul att labba med TC642. Har tänkt fixa fläktstyrning på två andra datorer, så där skulle den kretsen passa fint. Skickar PM om kretsarna senare. :)
Skriv svar