Eaglespirit:
Transistorerna (BD139 och BD140) bottnar helt.
Nyttan med push-pull? Jag låter ett citat från Macgyver svara på det:
"kommer du enbart att använda en push koppling får du ta med fläktens strömförbrukning på olika inspänningar i beräkningen"
Egentligen kvittar det vad jag har för nytta av push-pull. Jag kan ju behöva en lösning på problemet iallafall.

Macgyver:
"Har du laggt till deadtime mellan hög och låg drivning?"
Hm, nä det har jag inte. Men nu hänger jag inte med. Lägger jag till lite deadtime så påverkas väl dutycyclen? Berätta gärna mer, för jag måste ha missat något, och du brukar alltid hitta lösningarna.

sodjan:
"Vadå "jämna ut" ??
Fläkten i sig är "trög" och kommer att uppföra sig om om den
matades med ett medelvärda av din PWM signal."
Sant, men man kan väl ändå få veta hur man gör?

"Notera också att om du sätter en konding på PWM utgången, så kommer du i praktiken att ha en kort kortslutning vad varje PWM puls."
Visserligen, men det blir ju ändå ett lågpassfilter. Fläktens spolar utgör också ett lågpassfilter, men det fungerar inget vidare vid kortare pulslängder. Rätt dimensionerat så fungerar det, vilket flera projekt på forumet visar. Missade tyvärr att skriva att transistorerna blir varma trots att man inte har basarna eller fläkten ansluten.
När jag dimensionerar kondensatorn och motståndet som man gör med RC-filter så märker jag knappt någon skillnad när det är inkopplat. Med en 470µF konding så märks en liten förbättring, men enligt RC-formeln så är det ett helt galet värde. Därför skulle jag bli väldigt tacksam om någon berättade hur man gör. Förutsatt att det inte är en hemlighet, för efter att ha frågat flera gånger i lika många trådar så börjar jag nästan undra.. (Jag frågade om lågpassfiltret redan i första inlägget.)
Loial:
"då blir ju varje puls 1000/24.000 ms lång, alltså 1/24 ms."
Helt riktigt, men med "24/1" menade jag "24 delat på 1", alltså antal pulser delat på tiden.
Jag skulle kunna lägga upp ett schema, men ärligt talat: Går det inte fortare om någon bara beskriver hur man ska koppla, än att jag lägger upp ett schema som uppenbarligen är helt fel. Tänk en halv H-brygga (med en NPN och PNP-transistor) så har ni min koppling.