Gammal RC-anläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gammal RC-anläggning

Inlägg av Glenn »

Ofta, men inte alltid, är 27Mhz-mottagarna kompatibla även mellan fabrikat, så hittar du en annan fyrkanalmottagare så kommer det troligen fungera med din sändare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag bygger på labbkort (såndär med långa ränder), men etsa eget kort är nog smidigare om man har alla kemikalier osv hemma.

Kolla om det sitter några kondingar som är ökända för att glida i värde, eller om det t.ex. sitter RC-filter för matningen och nån elektrolyt börjat DC-läcka så att spänningen är för låg, som får oscillatorn att svänga på fel överton kanske? Eller rent av modda kretsen; det är ju bara en mottagare så du lär ju inte störa grannskapet ifall den ändrar sig igen. (Jag hade aldrig rekommenderat detta för ett flygplan, men om du tänker köra en båt som du i värsta fall kan simma för att rädda så är det väl ingen större fara ifall det lägger av igen).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Typiskt såg en RC-mottagare ut som Transfunks i uppbyggnad på -80-talet

Bild
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

För att referera till trådrubriken.

Här är en Telepilot enkanals RC-sändare från början av 1960-talet.

Den är bestyckad med ett batterirör och strömförsörjs med ett 1,5 volt batteri för glöd och ett 100 volt batteri för anodspänningen.

1960-mm-dd_Telepilot.jpeg

Det fanns en transistoriserad mottagare till denna. Den var bestyckad med germaniumtransistorer. Den drevs med ett 9 volt batteri plus två 1,5 volt AA för servot. Som var av centrifugaltyp.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Så här ser mottagaren ut. Under den stora lyten döljer sig en ytmonterad IC, troligen 4017.
Nu verkar lo vara tillbaka på 27mhz området. Det rycker lite i servona när sändaren är på
men det har ingen effekt när man rör på spakarna. Tittar man på utsignalen från mottagaren
så kommer det sporadiska pulser utan ordning. Det är väl de som får servona att rycka.
Mäter man på en av mf filtren så kan man se en 450khz signal om än lite darrig.
Rc_mottagare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har den varit krashad? Både kristaller och det keramiska filtret (bruna fyrkantiga komponenten) är ömtåliga. Givetvis är där även annat som kan vara sönder i så fall.

De mörkblåa droppformade komponenterna är tantaler == fel som väntar på att inträffa. Byt dem direkt.

Min storebror hade en sådan Telepilot. Pulsproportional som fick rodret att fladdra kring ett medelvärde. Mottagaren var superregenerativ. Antar sändaren var kristallstyrd. Kommer bara ihåg röret och en luftlindad spole samt någon Philipstrimmer i denna. Han hade även ett "tvåkanal" servo som kunde styra motorn. Utan signal minskades pådraget, kontinuerlig så ökade det. Servot var en blå rund plåtburk.

Transfunk och Inge Stendahl minns jag väl. Byggde deras enkanalare en gång för väldigt länge sedan.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Min storebror hade en sådan Telepilot. Pulsproportional som fick rodret att fladdra kring ett medelvärde. Mottagaren var superregenerativ. Antar sändaren var kristallstyrd. Kommer bara ihåg röret och en luftlindad spole samt någon Philipstrimmer i denna.
Det fanns ingen kristall i den där gamla Telepilotsändaren. Det var en frisvängande oscillator. Man ställde frekvensen med philipstrimmern.

Det var en lite speciell teknik, med "manuell PWM" om man ville köra rakt fram. Släppte man knappen gick det åt vänster och höll man den inne så svängde farkosten åt höger. Ville man köra rakt fram fick man "pulsa" med tummen.

Nu är det gigahertz, telemetri, digitalt, GPS, autonomt, gyro, governor, regenerering av bromseffekten och jag vet inte allt...

Utvecklingen går framåt.

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nä, INvecklingen går framåt. Det skall vara fritt från sk*t mellan spak och servon.

Min bror hade kompletterat med en astabil vippa med ett par OC80 och ett litet relä som tickade. Han styrde med spak bestående av en pot med en grov ståltråd som spak. Två knappar, en för konstant signal och en för avbrott.

Nog med nostalgi, tråden handlar om att laga en Futaba mottagare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 6 januari 2025, 18:01:16Det var en lite speciell teknik, med "manuell PWM" om man ville köra rakt fram. Släppte man knappen gick det åt vänster och höll man den inne så svängde farkosten åt höger. Ville man köra rakt fram fick man "pulsa" med tummen.
Jag har haft en japansk radiostyrd bil från ca 1980 som var nästan sån. Fast den hade två knappar, en för styrning och en som fick den att backa istället för att köra framåt. Minns inte om styrknappen bara växlade vänster/höger; tror snarast att det var "styrning av/på" och den fungerade som en vindrutetorkarmotor kopplad till styrningen. Helt värdelös.

Nu när tråden ändå glidit iväg till anekdoter om radiostyrda modeller, så:

Hade senare en snarlik bil men med riktig steglös ratt för styrningen. Den var dock enormt stor och åt upp engångsbatterier. Rätt dålig idé iaf som leksak för ett barn.

Den sista radiostyrda bilen jag hade var en såndär Saab 900 i Clarion-sponsor-utförande, som papphammar före mig glömt stänga av före den ställts ovanpå kassaapparaten i en butik, varpå störningar på 27MHz-bandet fick den att köra rakt i backen (iofs matta och inte stenhårt golv, men ändå) från 1,5m höjd. Skalet var sprucket men den fungerade utmärkt. Framförallt var den liten nog att vara vettig att använda inomhus i en vanlig bostad, och tack vare rimlig storlek så åt den inte så fasligt med batterier. Fritt ur minnet några (4 eller kanske 6) R6/AA-batterier. Jag var väl dock lite för gammal för en sån leksak då detta begav sig, men ändå.

Jag har kvar locket till kartongen, i Saab/Clarion-utförande, ifall nån Clarion/Saab-samlare är sugen på att lägga ett bud :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Första radiostyrda bilen jag hade var konstruerad så att den bara gick rakt fram.
När man sedan tryckte på radiokontrollens enda knapp stannade bilen och backade. Det fanns ett hjul under bilen
som då vinklade sig typ 45 grader och man backade till man fått ny bäring och släppte knappen och bilen for rakt fram igen.
En Porsche tror jag det var. Sannolikt var det runt 27MHz radiostyrning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

4ktrb: Japp, "enkanalig", det var dom billigare RC-bilarna, men ändå dyra med dagens mått mätt.

Nästa steg var tvåkanalig fast inte proportionelig, alltså fram/back och max höger/vänster bara, sen kom det man tycker är naturligt idag, där allt är steglöst.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Det fanns tydligen också bilar med en wire mellan handkontroll och bil, som förekom innan radiostyrning blev rimligt för leksaker. Har inte tittat närmare på dessa, men misstänker att det var en mekanisk wire för styrning, och kanske av/på för elmotorn, om det ens var elmotor.

Har det nånsin funnits radiostyrda bilar som drivs med fjäder man drar upp? Det hade väl egentligen inte varit jättedumt med tanke på att laddningsbara batterier var ovanliga förr, och krångliga att ladda...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja jag har haft ett par "fjärrstyda" bilar som hade styrning via wire, och sen en knapp för fram/back.

Fjärrkontrollen var avlång och hade en liten ratt uppepå.
bjornj

Inlägg av bjornj »

För att göra en verklig utvikning från tråden. Jag erinrade mig att min brorsa höll på med radiostyrt flyg
samtidigt som jag och hade liknande utrustning. Kanske har vi lösningen där tänkte jag.
Vi letade igenom huset men hittade ingenting. Däremot hittade vi en säck med gamla dubbelåttafilmer
från 60-70 talet. Dags att få över dem till video tänkte jag inna de vittrar sönder helt.
Jag hittade två projektorer, en eumig xx från 50-talet i gjutjärn som forfarande funkar, dock
med gummisnodd som drivrem. Så en lite modernare,Eumig Mark 605D där tyvärr drivremmen saknades helt.
Jag undersökte möjligheten att sätta dit en ny men det verkar vara ovanligt krångligt.
Man vill ju inte gärna plocka ner den i smådelar.
Finns det någon som har gjort det och kan berätta hur det går till.
Metallprojektorn blir ju glödhet efter ett tag. Kontigt att lampan fortfarande funkar efter alla dessa år.
Funderar på om det skulle gå att få dit en ledbelysning. Det finns ju sådana med reflektor på 10W eller så
om det skulle räcka.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utvikning: Gissar att bästa överföringen är istället en såndär betraktningsapparat och mata fram en ruta i taget, och ta stillbilder av varje ruta. Om du byter till en svag och energieffektivare lampa så kan du antagligen mata filmen såpass sakta att du kan ta stillbilder.

Gissar att det är en dålig idé att använda systemkamera med spegel, om du inte kan ställa den i ett läge där den låser spegeln så att den inte måste röra sig för varje bild som tas.

Kör motorn väldigt sakta och sätt läsgaffel för hålen i filmen och nåt jox som triggar kameran.

Annars är alternativet att köra filmen i 25 bilder per sekund och projicera på något med lång efterlysningstid och filma med PAL/50Hz-videokamera. Det funkar halvbra. Faktiskt så kan man använda en avstängd tjock-TV för att få viss efterlysning (i mörkt rum).
Skriv svar