Tranciver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Ado

Dessa moduer är knappt ens värda sitt relativt låga pris. Jag och mullemeck har också lekt med dem, och fick inte heller längre än 5 meter räckvidd.
Ado

$tiff

Inlägg av Ado »

Denna räckvidd fick jag på labbplatta utan störningsskydd. Jag använde ett pulldown mostånd både på sändaren, mottagaren och mikroprocessorn. Du tror inte att, om man skärmar ordentligt så kan man få upp avståndet??
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

du kan ju testa mata dem med 15v som jag har förmej att det står att de ska klara av..

sen har jag hört lite rykten om att om man körde på den analoga ingången så skulle de räcka lite längre.. men är inte helt säker..
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Hmmm... om jag nu vill kunna skicka data åt båda håller behöver jag 2 mottagare och två sändare... men kommer inte båda mottagarna ta emot data när jag skickar... kan bli viss rundgång av data.... eller hur löser man det???

/Björn
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Du kan ju kolla på http://www.avlyssning.nu/index2.htm det är en del amatörradioare där, dom har nog koll på fria frekvenser.
göcke

Inlägg av göcke »

?netbear
det brus du pratar om är ju en del av våran vardag tyvär, och den mattan blir bara starkare och starkare utav olika anledningar, att du inte hör någon som sänder är ingen garanti att det inte finns någon som lyssnar.
att du stör något ser inte du som sänder. om du inte har så mycket kunskaper eller instrument att du kan kontrollera detta.
ett av felen jag har sett i denna tråden är att man tror att det bara är att höja matnings spänningen till sändaren för att nå längre.
en annat är att det verkar vara noll koll om antennteori
osv.
alltså minst två argument för att kunna störa på andra frekvenser än det man tror sig sända på.

ett gott råd igen, läs iallafal på ,de mest ellementära i radiotransmission.
så kanske ni undviker tråkigheter.

mvh
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: $tiff

Inlägg av $tiff »

Ado skrev:Denna räckvidd fick jag på labbplatta utan störningsskydd. Jag använde ett pulldown mostånd både på sändaren, mottagaren och mikroprocessorn. Du tror inte att, om man skärmar ordentligt så kan man få upp avståndet??
Visst, jag och mullemeck körde också ganska primitivt. Men från 5m till 200m med hjälp av lite avstörning? njaaa... :doubt:
VikHe

Inlägg av VikHe »

vad kör ni med för antenner då?
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

göcke skrev:?netbear
det brus du pratar om är ju en del av våran vardag tyvär, och den mattan blir bara starkare och starkare utav olika anledningar, att du inte hör någon som sänder är ingen garanti att det inte finns någon som lyssnar.
att du stör något ser inte du som sänder. om du inte har så mycket kunskaper eller instrument att du kan kontrollera detta.
ett av felen jag har sett i denna tråden är att man tror att det bara är att höja matnings spänningen till sändaren för att nå längre.
en annat är att det verkar vara noll koll om antennteori
osv.
alltså minst två argument för att kunna störa på andra frekvenser än det man tror sig sända på.

ett gott råd igen, läs iallafal på ,de mest ellementära i radiotransmission.
så kanske ni undviker tråkigheter.

mvh
Låter som en bra idé du råkar inte ha nån websida eller nått boktipps?
Eller kanske en idé hur du skulle löst det? (kom inte med kopparkabelsidén bara den är för tråkig :-)

/Björn
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> VikHe

En 30-35cm lång vanlig kabel, precis som databladet rekommenderade.

bild
göcke

Inlägg av göcke »

netbear: en riktantenn kanske, modell helix, eller rundstrålande gp-antenn
1/4 vågläng, 5/8 vågläng eller en stackad 5/8 våglängd.
beror ju lite på vilken frekvens man skall jobba på och om den skall vara mobil eller fast. kom i håg att förstärkningsvärdet refererar till en rundstrålande gp-antenn. en helix lindar man runt någon typ av rör.
och motagar antennen skall vara en lika dan men lindad åt andra hållet.
kan vara en viss fördel med dessa.(cirkulär polärisation)
VikHe

Inlägg av VikHe »

$tiff skrev:>> VikHe

En 30-35cm lång vanlig kabel, precis som databladet rekommenderade.

bild
hmm 1/2 våg..

om "saken" har ett plåtchassie, se till att mottagaren är jordad och sätt sedan entennen på, kan prova använda en riktig antennfot också så borde det bli bättre :)

då ska man helst ha 1/4 våg dvs ca 17 cm

Sen sändaren kan riktantenn vara ett alternativ, en yagi lämpligen..
finns ritningar för dom så det räcker och blir över..
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

de antennerna jag använder nu är lindade 24 varv med 0,5mm koppartråd med 3mm i diameter..

mycket smidiga och funkar oerhört bra med tanke på storleken..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> VikHe

Lite svårt att jorda båda då vi kör helt mobilt...
Likaså riktantenn, enkalre med rundstrålande i våra projekt.

Vi skaffade nya FM-moduler iställer för Kjells AM-moduler, då fungerade det många gånger bättre under samma förhållanden. Så min slutsats är att Kjells radiomuduler inte är bättre än såhär.

Inte för att jag kan så mycket om radio, men hur kan 1/4-vågsantenn vara bättre än en 1/2-vågsantenn?
göcke

Inlägg av göcke »

Inte för att jag kan så mycket om radio, men hur kan 1/4-vågsantenn vara bättre än en 1/2-vågsantenn?
våglära , dela in en hel våg i 4 delar , du har bara toppen på 1/4. och 3/4
sedan är det matnings impedansen som skiljer. lite slarvigt kan man säga att om man matar en 1/2 våg på mitten (1/4) så ligger punkten på ca 120-150ohm om man viker jord sprötet 90grader (rät vinkel) ca 50ohm och allt därimellan i vinkel ändrar impedancen.
alltså en sluten dipol är 300ohm
ett jord plan är den resonans potential som är lägst i den elektromagnetiska resonanskretsen (inte jorden som du står på)
undantagsvis då om man använder kort/långvåg där det kan bli billigare att använda jorden som ground.
Skriv svar