Tranciver
Du kan ju kolla på http://www.avlyssning.nu/index2.htm det är en del amatörradioare där, dom har nog koll på fria frekvenser.
?netbear
det brus du pratar om är ju en del av våran vardag tyvär, och den mattan blir bara starkare och starkare utav olika anledningar, att du inte hör någon som sänder är ingen garanti att det inte finns någon som lyssnar.
att du stör något ser inte du som sänder. om du inte har så mycket kunskaper eller instrument att du kan kontrollera detta.
ett av felen jag har sett i denna tråden är att man tror att det bara är att höja matnings spänningen till sändaren för att nå längre.
en annat är att det verkar vara noll koll om antennteori
osv.
alltså minst två argument för att kunna störa på andra frekvenser än det man tror sig sända på.
ett gott råd igen, läs iallafal på ,de mest ellementära i radiotransmission.
så kanske ni undviker tråkigheter.
mvh
det brus du pratar om är ju en del av våran vardag tyvär, och den mattan blir bara starkare och starkare utav olika anledningar, att du inte hör någon som sänder är ingen garanti att det inte finns någon som lyssnar.
att du stör något ser inte du som sänder. om du inte har så mycket kunskaper eller instrument att du kan kontrollera detta.
ett av felen jag har sett i denna tråden är att man tror att det bara är att höja matnings spänningen till sändaren för att nå längre.
osv.
alltså minst två argument för att kunna störa på andra frekvenser än det man tror sig sända på.
mvh
Re: $tiff
Visst, jag och mullemeck körde också ganska primitivt. Men från 5m till 200m med hjälp av lite avstörning? njaaa...Ado skrev:Denna räckvidd fick jag på labbplatta utan störningsskydd. Jag använde ett pulldown mostånd både på sändaren, mottagaren och mikroprocessorn. Du tror inte att, om man skärmar ordentligt så kan man få upp avståndet??

Låter som en bra idé du råkar inte ha nån websida eller nått boktipps?göcke skrev:?netbear
osv.
mvh
Eller kanske en idé hur du skulle löst det? (kom inte med kopparkabelsidén bara den är för tråkig

/Björn
netbear: en riktantenn kanske, modell helix, eller rundstrålande gp-antenn
1/4 vågläng, 5/8 vågläng eller en stackad 5/8 våglängd.
beror ju lite på vilken frekvens man skall jobba på och om den skall vara mobil eller fast. kom i håg att förstärkningsvärdet refererar till en rundstrålande gp-antenn. en helix lindar man runt någon typ av rör.
och motagar antennen skall vara en lika dan men lindad åt andra hållet.
kan vara en viss fördel med dessa.(cirkulär polärisation)
1/4 vågläng, 5/8 vågläng eller en stackad 5/8 våglängd.
beror ju lite på vilken frekvens man skall jobba på och om den skall vara mobil eller fast. kom i håg att förstärkningsvärdet refererar till en rundstrålande gp-antenn. en helix lindar man runt någon typ av rör.
och motagar antennen skall vara en lika dan men lindad åt andra hållet.
kan vara en viss fördel med dessa.(cirkulär polärisation)
hmm 1/2 våg..
om "saken" har ett plåtchassie, se till att mottagaren är jordad och sätt sedan entennen på, kan prova använda en riktig antennfot också så borde det bli bättre

då ska man helst ha 1/4 våg dvs ca 17 cm
Sen sändaren kan riktantenn vara ett alternativ, en yagi lämpligen..
finns ritningar för dom så det räcker och blir över..
>> VikHe
Lite svårt att jorda båda då vi kör helt mobilt...
Likaså riktantenn, enkalre med rundstrålande i våra projekt.
Vi skaffade nya FM-moduler iställer för Kjells AM-moduler, då fungerade det många gånger bättre under samma förhållanden. Så min slutsats är att Kjells radiomuduler inte är bättre än såhär.
Inte för att jag kan så mycket om radio, men hur kan 1/4-vågsantenn vara bättre än en 1/2-vågsantenn?
Lite svårt att jorda båda då vi kör helt mobilt...
Likaså riktantenn, enkalre med rundstrålande i våra projekt.
Vi skaffade nya FM-moduler iställer för Kjells AM-moduler, då fungerade det många gånger bättre under samma förhållanden. Så min slutsats är att Kjells radiomuduler inte är bättre än såhär.
Inte för att jag kan så mycket om radio, men hur kan 1/4-vågsantenn vara bättre än en 1/2-vågsantenn?
våglära , dela in en hel våg i 4 delar , du har bara toppen på 1/4. och 3/4Inte för att jag kan så mycket om radio, men hur kan 1/4-vågsantenn vara bättre än en 1/2-vågsantenn?
sedan är det matnings impedansen som skiljer. lite slarvigt kan man säga att om man matar en 1/2 våg på mitten (1/4) så ligger punkten på ca 120-150ohm om man viker jord sprötet 90grader (rät vinkel) ca 50ohm och allt därimellan i vinkel ändrar impedancen.
alltså en sluten dipol är 300ohm
ett jord plan är den resonans potential som är lägst i den elektromagnetiska resonanskretsen (inte jorden som du står på)
undantagsvis då om man använder kort/långvåg där det kan bli billigare att använda jorden som ground.