Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av Prins Valiant »

Stämmer! För 10-20 år sedan hade väl varenda hem en eller flera datorer och oftast en skrivare. Dessa verkar ha blivit ersatta med stirrande blickar på smartphones med förenklade appar (for dummies). Detta trots att det finns så fantastiska datorer med pekskärm, s.k. 2 in 1. Jag förstår det inte.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hawkeye skrev: 27 september 2024, 21:44:49Det var svårt att hänga med för en del, tekniken gick så snabbt frammåt att många som inte hade något datorvana helt plötsligt hänvisades till att göra sina bankärenden på Internet, och upplevde stora svårigheter med detta. Samma sak med kontakt med försäkringskassan, hitta ett telefonnummer, deklarera etc, Runt 2000-talet hörde man ofta dessa argument när man manade till lite försiktighet i omläggningen till det digitala samhället.
Inte nog att det var svårt att hänga med för vissa personer i allmänhet. Det var tydligen också extremt svårt att hänga med för vissa beslutsfattare. Så sent som under andra halvan av 00-talet använde Nordea engångs-skrapkoder för att logga in på nätbanken. Nytt ark med koder skickades dessutom ibland ut lite väl sent, så att man blev tvungen att avstå att uträtta vissa bankärenden medan man väntade på nya skrapkoder.

Sidospår: Jag har aldrig betalat räkningar på banken. Före jag skaffade nätbank så hade jag såpass få räkningar och avgiften på posten var såpass låg att det var smidigt att bara ta ut pengar i uttagsautomat (där bankkontot och uttagskortet inte hade nån månadsavgift) i förväg och på väg att uträtta ärenden på stan så var det bara att gå in på posten och lägga alla räkningar och pengarna på disken i luckan så gjorde personalen allt. Om jag minns rätt så klistrade de på ett slags kvitto på varje betald räkning till och med, så jag inte ens behövde hålla reda på vilka räkningar som var betalda eller inte. Avgiften för detta var lägre än vad månadsavgiften för nätbank & co är idag.

Glenn skrev: 28 september 2024, 12:56:11Elbilen är ungefär lika gammal som bilen i sej, däremot har ju batteritekniken tagit ett språng vilket tillslut gjort elbilar användbara, även om dom inte är lika bra som bränsledrivna bilar än.
Det beror väl på hur man definierar "bra"?

Tyvärr så siktar väl alla biltillverkare på att deras produkter ska gå sönder efter en viss tid / visst antal mil, och det gäller väl även elbilar, men generellt sett så skulle jag säga att om de är behandlade så att de inte rostar, om elektroniken inte drabbas av t.ex. dåliga kondingar, om lager och mekaniska delar har tillräcklig kvalitet/dimensionering och om allt allmänt inte har konstruktionsfel så torde en elbil ha "evig" livslängd. Bilar med förbränningsmotorer anses ju "slut" när drivlinan behöver allvarliga reparationer och fordonet är gammalt nog att kostnaden att låta yrkesfolk göra detta är högre än fordonets värde.
Prins Valiant skrev: 28 september 2024, 13:11:04Det som skrämmer mig är att vi har en generation som inte bryr sig. Man, oavsett ålder, sitter och petar på mobilskärmar för att öppna appar och se TikTok. Detta är ingen utveckling. Det är en tillbakagång!
Man accepterar att man inte kan göra några större jobb, för man äger inte ens en laptop eller dator. Man läser någon kortvariant av tidningsartikel som passar smartphonen. Man kan snart inte köpa en dator med Windows. Det skall vara en förenklad Chromebook.

Man deltar på sin höjd på någon platform typ X, med korta inlägg och likes. Att sitta och skriva långa inlägg som detta klarar man inte av med den lilla skärmen med hjälp av två tummar.
Som sagt, jag kan inte komma på någon större utveckling på senare år. Endast finslipning.

Fast vad läste folk i tidningarna förr, och vad för tidningar läste de? Det var väl väldigt mycket som handlade om att grannens ko har kalvat (gravt överdrivet förenklad nedvärdering av alla lokaltidningar), att nån öppnat en butik som säljer sybehör i Knäckebrödhult, att en skola behöver mögelsaneras efter att det regnat in i 15 års tid. Nästan ingen fortbildning, nästan inget politiskt, inget som driver fram samhället. Detsamma i de rikstäckande tidningarna, fast där var det om vilken kändis som gift sig med vem eller liknande.

Facktidningarna och böckerna var också ofta rätt usla. Vi minns väl t.ex. alla riktigt ruttna IT-böcker som Jesper Ek skrev och som gavs ut av Pagina. De slutade när Datormagazin (sista inkarnationen av den tidningen) på 00-talet totalsågade en av dessa böcker.

Vissa var såklart, nyss nämnda Datormagazin var bra (faktiskt i alla inkarnationerna). Elektronikvärlden, tidigare Radio&Television, var bra, men de hade vissa smärre systematiska brister i sina tester. T.ex. så testade de paraboler och angav dels vettigt C/N från kombinationen av parabol+mikrovågshuvud för varje tillverkare/paket, och de angav också S/N ut med bra C/N in för varje mottagare, Men vad jag minns så angav de aldrig vilket lägsta C/N in som mottagarna klarade med bild fri från "flingor" (svarta och vita fläckar, typiskt för FM-demodulator som inte kan demodulera signalen alls under ett kort ögonblick, jämför diskantknaster i FM-rundradiomottagare). Det var rejäl skillnad mellan olika mottagare på detta, och typiskt var att de "stora" märkena såsom t.ex. Luxor och jag tror Philips var rätt dåliga på detta, medan noname och budgetmärken som Handic och "High Perfomance" (importerades av CDS i Skara, samma som hade märket Sound Creation) var utmärkta ur denna aspekt (eller ja, "HP" var bra om man justerade AFC för att matcha den för Astra korrekta bandbredden man fick om man valde "VNR" (Video Noise Reduction = smalare MF-bandbredd - Astra hade smalare deviation=bandbredd än de befintliga satelliterna).

Det fanns såklart också bra böcker osv.

Men det fanns inte riktigt recensioner om vilka böcker som var bra eller dåliga, åtminstone inte fackböcker.

====================

Skulle säga att det stora problemet med sociala media idag är att det är storföretag, som givetvis har en agenda lämpad för storföretag, som bestämmer vad som visas för folk. Specifikt så är det extremt sannolikt att algoritmerna ser till att politiskt leda folk till vad storföretagen vill. Notera att de inte nödvändigtvis vill att alla har deras åsikt, bara att tillräckligt många har det, och också att tillräckligt många upplever att algoritmerna prioriterar sånt som kan tyckas gå emot storföretagens agenda för att ifrågasätta den som påstår att storföretagen låter algoritmerna göra sitt så att säga.

Jag tror att ifall sociala medier hade varit kontrollerat av offentliga sektorn och alla haft möjlighet att se exakt hur algoritmerna fungerar och algoritmerna hade varit något som regleras av myndigheter som styrs av våra folkvalda så hade samhället varit annorlunda.

(Det är också detta som jag gillar med klassiska forum som t.ex. EF - det är en extremt enkel "algoritm" - jag får aviseringar från de trådar jag valt att få aviseringar från, och jag kollar i "aktiva trådar" för att se vilka trådar som haft aktivitet nyligen. Eller bloggar, där får jag via RSS avisering om alla postningar och alla kommentarer (när det fungerar, men det är inte en "algoritm" som väljer ut vad som fungerar, utan snarare ibland lite tveksam mjukvara)).

Allmänt tycker jag att myndigheter är för slappa med att reglera triviala saker som alla skulle uppskatta. Visst, EU gör en hel del bra grejer, det är tack vare EU som alla mobiler har standardiserat USB-kontaktdon för laddning osv, men slappt nog så lät EU Apple komma undan som "särfall". Tycker specifikt t.ex. att myndigheter kunde kräva att operativsystem som offentliga sektorn betalar för i Sverige kan ställas in att visa veckonummer överallt där datum visas, såsom t.ex. om man svävar över klockan i hörnet i Windows (eller utan att sväva om task bar är stor nog). Eller kräva att alla operativsystem har "Finnish Multilingual" som valbar tangentbordslayout, och på PC-kompatibla datorer har det som standardval för svenska.

===================

Angående att "stirra på en pekskärm" så kan man väl inte direkt påstå att folk ägnade sig åt särskilt intelligent stirrande när de tittare på linjär-TV förr. En av de bästa saker jag gjort var att inte koppla in nån antenn efter nån ommöblering eller liknande för rätt många år sen. Ett tag hade jag endast inspelning av TV med TV-kort i dator, utan möjlighet att titta direkt, och senare har jag helt slopat sådan TV. Visst, det blir säkert en hel del utfyllnadsmässiga/meningslösa Youtubevideor, men de är åtminstone bättre än skiten man råkade se för att det var som pågick när man sett färdigt det man tänkt titta på TV. Vet också att förr så var det inte ovanligt att folk såg filmer i fel ordning, för att de såg en film på TV1000 och när filmen var slut såg de slutet på en film som pågick på Canal + / Filmnet, och senare såg de början på den filmen och när de började känna igen handlingen flippade de till TV1000 igen osv.

======================

Jag tror att AI kommer äta upp mer för de som skapar bilder/video. Det är väl inte direkt AI men digitala verktyg används av "skapare" för att t.ex. 3D-rendera hur det skulle se ut om en ny järnväg byggs, pålagt på bilder från karttjänsterna osv. Jag tror också att folk kommer köra AI på sina egna datorer för att skapa "snusk" av alla sorter. Det må bli fel antal fingrar åtminstone idag, och andra knasigheter, men å andra sidan kan AI skapa fantastiska "deep fakes" där det ser ut som att kändisar eller för den delen grannen, jobbarkompisen eller liknande deltar i synnerligen ekivoka aktiviteter.

En AI-utveckling jag faktiskt ser fram emot är när AI hotar beslutsfattare på mellannivåer. Inte för att jag är sugen på AI, men jag är sugen på att typ "ekonomi-folk, mellanchefer osv ersätts av datadrivna beslut. Mellanchefens och ekonomens karriär är inte mer värd än vad som faktiskt är bra för verksamheten.

======================

Angående utveckling osv så kollar jag en hel depå Cathode Ray Dude p Youtube och han har sagt att en anledning till att han ofta gör videor om saker från 00-talet är att det var sista perioden då det faktiskt gjordes någon ansats att ta fram något nytt. Ofta var budgeten/resurserna inte tillräckliga, så resultaten blev usla, vilket också är ungefär vad som gör hans videos intressanta. Som till exempel där ett företag ordnat med en mikrokontroller för att prata med en standard 3,5" diskdrive och en digitalkamera, för att kunna lagra bilder på diskett, och också kunna visa diskettbilder med TV-utgång, men budgeten räckte bara till sämsta sortens digitalkamera av den typ som behöver 1kW strålkastare för att ge 640x480 med något sånär brusfri bild, och dessutom räckte resurserna inte för att göra kameran nätdriven, så medan man kör diskdriven på nätadapter så äts engångsbatterierna i kameran upp.

Eller hans långa serie om olika sätt att göra bärbara datorer nästan användbara utan att vänta på att Windows startade extremt långsamt, under tiden som Microsoft påtvingande minst Vista på tillverkarna och Vista var för långsamt att starta för den hårdvara som fanns då, och det därför var dual boot med nåt tveksamt elände som alternativ.

===========================

Något jag längtar efter, som kanske aldrig händer, är mer fokus i mjukvara på att göra så kallat avancerade sysslor mer tillgängliga för alla användare. Mitt "pet peeve" är alla j-la utvecklingsmiljöer som är svårare att få igång / ordning på än att faktiskt sen skriva programmen. Det är utvecklingspaket för bibliotek som ska läggas till, konfigurationer ska uppdateras hit och dit, och ändå blir det sällan riktigt bra. Om det är något som inte är ett måste-projekt utan bara "intressant att se om man kan göra nåt med" så slutar det ofta med att jag ger upp.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror lite grann det handlar om att det finns massor med idéer, sen om verktygen redan finns så är idén redan implementerad. Ex. videotelefoni var ju nåt man spånade om redan för 100 år sen, tekniken i sig har funnits länge men det är först med högre internethastigheter och kamera i mobilen som det tagit fart. Jag hittade en siffra att de första bildtelefonerna kostade det 150 spänn minuten att ringa... Och det var på 70-talet tror jag. Inte direkt nåt för gemene man.

De fanns ju mobiltelefoner som kunde köra videosamtal redan innan smartphones kom.

Det är ju inte så att allt som kan uppfinnas redan är uppfunnet, men även om inte allt är uppfunnet så finns det inte så himla mycket kvar att uppfinna tror jag. Det som finns kvar är att utveckla befintliga uppfinningar.

Om vi t.ex. tittar just på batterier så har ju såna funnits länge, nu har man förstått att man kan experimentera med olika material. Men ska man se det som "uppfinningar" eller "vidareutveckling"?

Det lär nog dröja länge innan vi ser några nya "snilleblixtar" av typen "det har ingen tänkt på förut". För internet kryllar av folk som har idéer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Prins Valiant skrev: 28 september 2024, 13:11:04 Man, oavsett ålder, sitter och petar på mobilskärmar för att öppna appar och se TikTok.
Precis som man förr kunde läsa serietidningar, dagstidningar, modetidningar, matlagningstidningar, motorsporttidningar etc så har ju Tiktok och andra sociala medier en mängd olika innehåll.

Jag har hittat jättebra videos med Excel-tips på Tiktok t.ex.

Men visst, på 70-talet klagade folk säkert på att andra satt och läste tidningar hela dagarna istället för att göra nån nytta.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

pi314 skrev: 28 september 2024, 13:51:47 I trådstarten skrivs det om teknikutveckling.
Uppfinningar är något annat.

Nu är jag inte med riktigt. Om man skall utveckla en teknik så är det väl inte helt osannolikt att man behöver uppfinna nya metoder för att kunna utveckla den tekniken. Så enligt mitt sätt att se så är uppfinning en del av teknikutveckling.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 28 september 2024, 14:49:52
Glenn skrev: 28 september 2024, 12:56:11Elbilen är ungefär lika gammal som bilen i sej, däremot har ju batteritekniken tagit ett språng vilket tillslut gjort elbilar användbara, även om dom inte är lika bra som bränsledrivna bilar än.
Det beror väl på hur man definierar "bra"?
Såklart man kan hitta enskilda engenskaper som är bättre, men i stort sett är en bensin eller dieselbil överlägsen en elbil på i princip allt. Det är en mer utvecklad bättre produkt med bättre infrastruktur helt enkelt, vilket inte är så konstigt.
Tyvärr så siktar väl alla biltillverkare på att deras produkter ska gå sönder efter en viss tid / visst antal mil, och det gäller väl även elbilar, men generellt sett så skulle jag säga att om de är behandlade så att de inte rostar, om elektroniken inte drabbas av t.ex. dåliga kondingar, om lager och mekaniska delar har tillräcklig kvalitet/dimensionering och om allt allmänt inte har konstruktionsfel så torde en elbil ha "evig" livslängd. Bilar med förbränningsmotorer anses ju "slut" när drivlinan behöver allvarliga reparationer och fordonet är gammalt nog att kostnaden att låta yrkesfolk göra detta är högre än fordonets värde.
Fast det är ju exakt samma oavsett drivmedel, en bensinbil går ju i praktiken hur länge som helst bara man servar den och reparerar, en elbil har ju däremot ett problem med att batteriet tillslut är "utslitet" , det kan bytas men ett nytt kostar troligen mer än bilen. En bensin eller dieselbil har ju inget sådant "stopp" egentligen.

Det är ju förvisso så de flesta bilar "dör", dom behöver reparationer som är dyrare än bilens värde.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Vad jag förstått är elmotorerna i elbilarna inte eviga. Precis som andra elmotorer får de lagerproblem eller kommit in fukt. Men för elbilen blir det ny motor eller utbytesmotor. Inte någon ellindarverkstad som pressar i nya kullager.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 28 september 2024, 13:51:47 I trådstarten skrivs det om teknikutveckling.
Uppfinningar är något annat.

Uppfinningar och teknikutveckling är väl väldigt sammankopplade. Är nedanstående utveckling eller uppfinningar. En uppfinning bygger ju ofta på något tidigare då är det väl både och.
Smartphones,
AI,
elbilar
vindkraft
kärnvapen
datormusen
hjulet

Är det någon av dom som inte bygger på något tidigare? I så fall är det väl inte teknikutveckling utan en ny unik uppfinning.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Skillnaden mellan uppfinning och utveckling

Enligt Wikipedia:
Några viktiga uppfinningar
Bilen
Glödlampan
Hjulet
Kompassen
Kylskåpet
Penicillinet
Sextanten
Telefonen
Toaletten
Transformatorn
Vattenhjulet
Väderkvarnen
Ångmaskinen
När dessa uppfinningar väl är gjorda så genomgår dom ofta en omfattande utveckling. Uppfinningen är redan gjord. Sedan kan den vidareutvecklas under lång tid.

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Glenn skrev: 28 september 2024, 15:41:18 Såklart man kan hitta enskilda engenskaper som är bättre, men i stort sett är en bensin eller dieselbil överlägsen en elbil på i princip allt. Det är en mer utvecklad bättre produkt med bättre infrastruktur helt enkelt, vilket inte är så konstigt.
oljan beräknas ta slut om 39 år, ge det en +-10 år
https://www.worldometers.info/

för en elbil kan jag ordna energi från ex, solkraft hemma, kanske vindkraft hemma med, men definitivt från större vindkraftverk, från vattenkraft , kärnkraft

kanske till och med från ved om man eldar hemma

men, jag kan inte tillverka diesel eller bensin hemma, rimligt enkelt
kanske etanol, om jag har odlingsytor nog

teknikutvecklingen har inte stannat
den kanske inte märks så väl på vissa områden, som mobiler eller datorer, där den inte har någon riktigt drivkraft att göra något som dom inte redan kan

drönare har väl inte nämnts
men kolla i krigets ukraina där framtidens slagfält har ändrats radikalt med drönare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Prins Valiant skrev: 28 september 2024, 16:12:59 Vad jag förstått är elmotorerna i elbilarna inte eviga. Precis som andra elmotorer får de lagerproblem eller kommit in fukt. Men för elbilen blir det ny motor eller utbytesmotor. Inte någon ellindarverkstad som pressar i nya kullager.
Hela samhället bygger väl numera mest på slit och släng. Skulle vara en miljövinst att byta kullager. Fast ofta tas ju inte hänsyn vid tillverkningen att något ska vara sevicevänligt. När det gäller mobiler är det tydligt att i vissa fall lönar det sig inte med servicevänlighet. Utvecklingen har gått så fort att man hellre köper en ny bättre mobil med mera finesser. Nu börjar man se tendenser i en annan riktning, en begagnad försäljning efter service börjar växa fram.

När det gäller bilar så är väl inte bara servicekostnad att beakta. Dvs reparation i förhållande till bilens värde. Totalkostnad bör vara till stor del avgörande. Kommer andrahandsvärdet att spegla kvarvarande värde? Fn händer det en del vid köp av en ny bil. Men vad är den stora vinsten med en ny elbil. Är det inte aktionsradien som är den stora grejen i utvecklingen.

Motorer och elektronik har utvecklats så pass mycket att där finns väl inte så mycket mer att ta. Det är nog mest mindre förbättringar vi kommer att se där närmsta tiden. Självkörande blir väl nästa stora grej. Batteriutvecklingen kommer väl att vara det som påverkar och där det finns mycket att göra. När det gäller förbränningsfordon finns ju stora begränsningar i avgasbestämmelser. I elbilssamanhang skulle det vara lättare att byta ut ett gammalt batteri utan att det påverkar så mycket i bilen. Behov av kroktester skulle vara en sådan begränsning. Naturligtvis kommer industrin att se till att sådana hinder förekommer. Helst ska bilen vara så svår och omöjlig att serva att ingen skulle kunna göra det utan att få en engångskod av tillverkaren för att göra en åtgärd.
Så länge allt bara blir mer och mer komplicerat kommer vi att finnas kvar i slit och slängsamhället. Viktigt är att företagen inte får bestämma vilkoren. Det har vi sett exempel på tidigare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 28 september 2024, 16:36:48 Skillnaden mellan uppfinning och utveckling

Enligt Wikipedia:
Några viktiga uppfinningar
Bilen
Glödlampan
Hjulet
Kompassen
Kylskåpet
Penicillinet
Sextanten
Telefonen
Toaletten
Transformatorn
Vattenhjulet
Väderkvarnen
Ångmaskinen
När dessa uppfinningar väl är gjorda så genomgår dom ofta en omfattande utveckling. Uppfinningen är redan gjord. Sedan kan den vidareutvecklas under lång tid.

Hjulet är nog en uppfinning som inte är en utveckling av något annat? Men är inte vagnen, hästdragna vagnar och bilar en utveckling av hjulet. Att de är uppfinningar är jag helt medveten om.
AI är det inte en utveckling av datorer/programmering?
Toaletten måste vara en utveckling av utedasset........
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

grym skrev: 28 september 2024, 16:39:02
Glenn skrev: 28 september 2024, 15:41:18 Såklart man kan hitta enskilda engenskaper som är bättre, men i stort sett är en bensin eller dieselbil överlägsen en elbil på i princip allt. Det är en mer utvecklad bättre produkt med bättre infrastruktur helt enkelt, vilket inte är så konstigt.
oljan beräknas ta slut om 39 år, ge det en +-10 år
https://www.worldometers.info/
Den där prognosen har uppdaterats och skjutits fram i typ 70 år nu, oljan kommer aldrig ta slut, däremot kommer det ju bli dyrare och dyrare ju svårare den är att få upp.

..Det är dock ändå inte relevant för dagsläget hur det KANSKE är om 5, 10 eller 30 år.

Idag finns det en utmärkt infrastruktur som låter dej "ladda" >1000km i tanken på 3-4min.
för en elbil kan jag ordna energi från ex, solkraft hemma, kanske vindkraft hemma med, men definitivt från större vindkraftverk, från vattenkraft , kärnkraft
Som sagt, inte relevant för resonemanget, men hur många känner du till som har möjlighet att ladda en elbil off grid ? ..jag känner EN person, däremot känner jag många med solceller som inte fungerar när det är strömavbrott..
men, jag kan inte tillverka diesel eller bensin hemma, rimligt enkelt
kanske etanol, om jag har odlingsytor nog
Enklast är nog isåfall att olda raps och köra en diesel på rapsolja.. men det är en helt annan diskussion.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mindmapper skrev: 28 september 2024, 16:49:53 Hjulet är nog en uppfinning som inte är en utveckling av något annat?
Klart det är.
Innan hjulet så har man använt tex. stockar för att rulla tunga saker på. Det är ju i mångt och mycket en föregångare till hjulet. Sen kom någon på idén att ta bara en tunn skiva av den där stocken, och montera fast på vad som nu skulle rullas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

@ glenn

kan kanske lägga till co2 i atmosfären och då ökande miljöpåverkan

dock tror jag inte mänskligheten klarar att hantera varken sinande olja, ökande co2 , ökande befolkning och till slut den lilla tuva som välter hela lasset
vilken tuva den nu kommer bli

men helt klart finns det en infrastruktur för diesel och bensin, men även för el, i dagsläget inte fördel med el, men inte så stor nackdel att den inte går att använda

ser fram emot AI som något som kanske kan användas istället för politiker, tjänstemän och lärare
Skriv svar