Tystare datorer! *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

platinum: Om det var acoustitec's dämpningssats du syftar på så var det på webhallen. Har en Antec BQE3700 så det fanns som färdigskuret kit till den modellen. Det blev en grym skillnad mot tidigare även om jag sedan tidigare hade fläktkontrollers och dämpningssatser till fläktar. Tempen i lådan blev marginellt högre men det kan jag leva med.

/offe
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Ok, märkte att jag nog inte kommer behöva någon dämpningssats nu. :) Jag har köpt nya fläktar så den låter välldigt lite nu, man hör knappt om den är i gång när man kommer in i rummet :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter riktigt trevligt. Hur är det med hårddisken? Låter det något när datorn jobbar mycket? Är CPU-fläkten eller grafikkortsfläkten (om det finns någon) varm när datorn har jobbat ett tag?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

När du ändå bygger... Jag har en lite rolig ide...

Min nya server, en P4 2 Ghz, byggd av det som blev över när jag byggde min nya feting burk, den har en jätte fläkt i 19" lådan och den varierar i varvtal. Den går lite saktare när CPU-belastningen är hög. Antagligen drar datorn mer ström så fläkten får lite mindre. Det är inte stor skillnad, men det är definitivt hörbart.

Hursom, den effekten gillar jag, det liksom hörs att datorn arbetar! Den effekten skulle vara kul att förstärka lite, så bygg in den funktionen i din fläktstyrning! En liten applikation kan ju peta lite på fläktkontrollern och tala om att CPU belastningen är hög eller låg!

/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

19"-fläkt !! Oj, den var inte liten, men det borde vara väldigt praktiskt. :)

Kul idé med CPU-belastningen!
Ska exprimentera lite med det. Antingen om man kan läsa av belastningen direkt från datorn eller göra lite tester så man vet att en viss CPU-temperatur motsvarar en viss CPU-belastning. Jag gillar visserligen när datorn är tyst, men någon rolig effekt borde man nog komma på. Du gav mig även en annan idé: Eftersom det är en server så vore det lite kul att använda en liknande variant för nätverks-aktiviteten.


edit: "aktiviteteten" ? :oops:



Lite status på projektet:
*NTC-motstånd med omvandlingskort <-- Klart!
*Kort för motor-reglering <-- Klart!
*Koda PIC-krets <-- Ska precis börja...

(Bilder kommer senare.) :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 maj 2006, 11:12:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jimmy,

Du får läsa mitt inlägg igen, det står ju faktiskt 'jätte fläkt i 19" lådan'! :lol:

Att avläsa tempraturen räcker dock inte, då blir det släp i effekten och det funkar ju inte!

/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol:

Dags att ta på sig starkare glasögon... Bild

Du har helt rätt med temp-avläsningen. Får gräva lite i moderkortet och se vad jag hittar. Om du inte vet någon lösning? Datornätagget verkar vara stabilt oavsett CPU-belastning, eller så har jag en för strömsnål fläkt.
Kanske borde sätta dit en 19"-fläkt... :lol:
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jepp, den borde ju täcka hela sidan på burken. Med en på var sida borde det räcka med några 10 tals varv per sekund för att få tillräckligt flöde!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Prexis! Då borde man nästan inte höra fläktarna.


Startade nyss upp min första ny-moddade burk. Fungerar fint. Tur, eftersom jag måste "ladda" PIC-kretsen med den datorn. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En ny version av Tempkoll-kretsen:

v2.1:
Bild
Potentiometern är på 47k (eller om det var 100k? minns inte nu, men det beror bara på vilken känslighet man vill ha.)

Med detta schema kan jag nu få ut en spänning på 2.3V vid rumstemperatur och 4.4V när man håller lödpennans spets 5mm från NTC-motståndet. Det kan göras bättre, men duger i detta fallet.


För att få lite mer kontroll så ska utgången kopplas till en analog ingång på PIC-kretsen. Där kommer temp-spänningen omvandlas till en PWM-puls. Som det ser ut nu så städar jag bort regleringen med LM317-kretsen och istället kör med en vanlig transistor. Till PIC-kretsen kopplas 3st lysdioder. Med binär visning kan man då se 8st nivåer på hur mycket CPU'n kyls.

PWM-styrningen och dess pulser diskuterades i den här tråden.
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 maj 2006, 01:27:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

En väldigt enkel konstruktion, ser låvande ut! :)
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

Kul ämne och intressanta svar!

Just detta område råkar vara mitt stora intresse område.
Mina personliga favoriter är det här små rackarna...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37971
(Vet inte om länken funkar)
DEssa kostar ung. ingenting (dvs. 35:-) och om man kör dem på 5volt så har man en tyst fläkt som ändå sätter luften i rörelse.

För ditt bruk, dvs <1Ghz burkar, så skulle det LUNGT räcka med en sådan på cpun, en för utblås (genom elagget), så länge som det finns ett hål stort som en 80mm fläkt som insug.

Jag kör familjens HTPC, med nyss nämda konfiguration och det flyter prima.
den innehåller;
P3 @ 667Mhz,
512mb RAM
Western digital HDD 160Gd,
Aopen elagg på 235w!

Så, billiga "skräp" fläktar på 5v är mitt stående tips!
GLHF
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Så, billiga "skräp" fläktar på 5v är mitt stående tips!"

Det är precis det som är tanken med detta projekt. :)
Men ibland kanske man inte ens behöver 5V, det är där min fläktstyrning kommer in i bilden.


Temperaturmätning och LED-visning:
Bild
(Från vänster till höger: PIC, OP-förstärkare, optokopplare.)


I fyrkanten (mitt i bilden) ska lysdioderna monteras. Det har varit en logga där innan, därav klister-resterna. Det lilla hålet råkade passa perfekt för en 3mm-lysdiod! Behöver alltså bara borra 2st likadana hål. :)
Bild


Ett knep för att se "rakt igenom" plasten: Ficklampa!
Bild


Lysdioder och trimpot (för känslighet) är monterat:
Bild

Det kommer sitta en liten plastfront ovanpå med lite text för lysdioder och pot.

EDIT:
En liten snabb-skiss på ungefär hur det kommer att se ut:
(Struntade i texten, det hade blivit för smått. Ren enkel grafik är bättre.)
Bild
Fast i rätt perspektiv förstås.. :)


EDIT 2:
Har nu gjort klart fronten i Photoshop:
Bild
Kryssen är bara markeringar för lysdioder och trimpot.

Lite svårt att få millimeterpassning i Photoshop, men med en stor trackball och 1600% förstoring gick det bra. I morgon (onsdag) ska jag testa att skriva ut den på en plastskiva. Med lite tur så blir det bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att fästa en bild på plast var inte det lättaste.

Märkte förresten att man utan problem kan fräsa i OH-papper! Eftersom de är tunna så gäller det ha ordentlig koll på värmen. Nu kanske ni undrar vad man har för nytta av att fräsa OH-papper, men de fungerar bra som maskering när man spraylackar och fräser man ut t.ex text eller bilder så får man snabbt bra resultat till skillnad från om man skulle tejpa för hand.

Däremot: Att skriva ut bilden (i förra inlägget) på OH-papper och limma på chassit blev inte bra. Minsta lilla fukt eller fingeravtryck gjorde att bilden mer och mer tappade färg, så den tanken lämnade jag snabbt.

Nästa test var plexiglas. Tanken var att skriva ut bilden på papper av liknande sort man använder för tröjtryck. Plexiglaset verkade tåla värmen från strykjärnet, men bilden smetades ut. Har sett att flera på forumet använder den här principen för apparat-tryck och till kretskort, men här gick det inte bra.

Ger inte upp än. Har gjort en lite diffusare yta på plexit och ska testa igen, fast kortare stryktid.

Resultatet kommer strax. :)


edit: Det fungerade inte nu heller. Det fäster inte alls. Konstigt... Om det fungerar på glasfiberlaminat och plastchassin så borde det väl fungera på plexiglas?

Egentligen är det inte så viktigt, men det hade varit kul om det hade fungerat. Nåväl, jag målar den svart. Kanske kommer man på någon lösning någon annan gång.


Nu ska sakerna kopplas ihop och testköras. :)


edit 2: Det fungerar fint. Lysdioderna reagerar som det var tänkt.
En liten konstig sak var är jag var tvungen att byta motstånd mellan OP'n och optokopplaren. På labbplattan fungerade 220Ω men när jag fixat det på kretskort var jag tvungen att byta till 1kΩ. Märkligt, men så var det.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

jo jag tänkte på det skulle du inte kunna använda http://www.sljus.lu.se/FYS247/PROJECTS02/SB/ som det jag använder i min minikyl, skulle vara säkrare, och kallare än vattenkylning. men kanske lite för omständigt? tufft iaf med -50 i datorn ^^
Skriv svar