mrfrenzy skrev: ↑3 juni 2024, 20:16:59 Om du vill använda returrätten/ångerrätten får du antagligen själv betala frakten?
Ska du få Amazon/säljaren att ta kostnaden för frakten måste du övertyga supporten om att det är fel på produkten, tänk på att de förmodligen kan lika mycket om elektronik som en pizzabagare, det gäller att skriva övertydligt.
Nedan är inte menat till ovan, bara tog med citatet.
Om det inte är Amazon som säljer så är det upp till säljaren att diktera om man har returrätt eller ej och hur lång m.m. och hur m.m. som jag förstått, även om det finns vissa regler ändå. Du får läsa vad som gäller hos dom, för jag kommer inte ihåg just nu, när man inte köper något av Amazon själva utan av någon annan, vilket jag personligen gör allt för att undvika.
Se Amazon som en gigantiskt stor lokal med mängder av affärer av alla de sorter och med alla sina säljare i var och en affär. Men i lokalen finns även har ett hörn där det är byggt en stor lagerlokal som är Amazons egna lager med grejer som de säljer under sitt egna namn och fraktsätt.
Vad säljarna hittar på och säljer i lokalen skiter lokal ägaren lite i, så att säga, tyvärr. Att de däremot tillåter dessa företag hos sig är än värre.
Jag köpte några stövelskor för någon månad sedan 3 par i 3 olika storlekar och inte av amazon själva då jag tänkte att det går inte att paja några stövlar. Och nejdå de var helt ok som så men de var på tok för trånga över hålfoten så inte användbara, så ville ångra köpet. Tog kontakt med Amazon som skickade mig vidare till säljaren som menade på att jag kunde få 50% av det jag betalade tillbaka vilket jag inte accepterade då de ju inte gick att använda. Sade detta till Amazon som skickade ett meddelande till honom att betala tillbaka allt. Säljaren: ja absolut inga problem jag betalar tillbaka allt och skorna får du behålla.
Jag vet dock inte om det är något skillnad i hjälp från Amazon med utländska säljare om man inte varit kund hos dom sedan start och inte varit Prime medlem sedan start.