Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7087
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 27 juni 2023, 19:53:25 Kattsanden är alldeles för grov, samma med blästersand.
Enklare att köpa riktig, kostar inte så mycket.
Sen har ju kornformen också stor betydelse, man vill inte ha stril sand utan ett sandkorn med stor yta som är kantig och kan "limma" fast sig mot nästa sandkorn, idealsanden är en som med minsta möjliga mängd lera och minimalt med fukt håller ihop, fukt tenderar att generera blåsigt gods om inte ångan hinner ut.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av PF013 »

Jag har blandat väl fungerande grönsand (dvs vattebaserad till skillnad från oljebaserad) av bakbar sandlådesand och kattsand av bentonittyp. Jag silade sanden genom en vanlig kökssil, slammade upp kattsanden i vatten till en sörja och använde samma sil för att få bort större föroreningar från kattsanden. Sedan blandade jag sörjan i sanden (med visp på borrmaskin) och bredde ut sanden på en pressenning för att torka några dar (att slamma upp bentoniten helt tillsätter mer vatten än gjutsanden behöver). Denna sand fungerar utmärkt, binder bra, gjuter bra i både aluminum, mässing och brons. Tyvärr har jag inte lyckats smälta gjutjärn på ett tillförlitligt sätt ännu.
IMG_1231.JPG
Till skillnad från oljebaserad sand är denna trivial att återanvända, bara vispa upp med lite vatten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av PF013 »

När det gäller oljebaserad sand så har jag bra erfarenhet av denna: https://gdsbutiken.se/produkt/oljesand/

Med oljebaserad sand är det mesta mycket enklare. Den sanden är väldigt finkorning (vilket den kan vara eftersom oljan inte förångas lika våldsamt som vattnet), så man får väldigt fina detaljer. Den enda nackdelen som jag ser det är att sanden som ligger närmast metallen inte går att återanvända utan att tillsätta specialolja och knåda in den i en specialmaskin (jag vet inte vad den heter på svenska, men den engelska termen är "muller").
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av danei »

Oljan eller vattnet är en liten tillsats för att få sanden att hålla ihop. Det är INTE basen.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av PF013 »

Korrekt. Termen är nog snarare vatten- respektive oljebunden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32945
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NYFIKEN: Har någon tittat i boken Tomas skannade och lade ut?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7087
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Teknikern »

Jag har den i bokhyllan, det finns mycket matnyttigt i den så den är helt klart läsvärd. :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av pi314 »

Mässing
En detalj från boken som varit uppe i tråden.
Kopparlegeringar finnas många. Mässing består av koppar och zink. En legering av 60 % koppar och 40 % zink går bra att gjuta, men Ni kommer nog att använda mässingskrot. I så fall måste man tänka på att zinken gärna vill förflyktigas då man smälter, varför man bör tillsätta zink efter att metallen smält. Hur mycket är inte gott att säga utan analys, men Ni märker det snart på bearbetningen m. m.
/Pi
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av PF013 »

Det, i kombination med zinkröken som inte är speciellt nyttig är varför jag hellre gjuter i brons än i mässing. Aluminiumbrons (jag har använt 8% Al i koppar) har många trevliga egenskaper, bland annat korrosionsbeständighet i saltvattenmiljö. Största nackdelen som jag ser det är att den är svår att löda.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2672
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av hawkan »

Oljebunden eller lerbunden snarare, Bentonit = lera är det magiska som får sanden att hålla ihop.
Oljebunden så är det oljan i kombination med ruskigt finkorning sand som håller ihop det.
Efter man gjutit med oljebunden blir den svart = kol i kontakt med gjutgods och den tappar med tiden hållningen.
Föredrar ny oljebunden sand, funkar väldigt bra.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av pi314 »

Om man gjuter från skrot kan det vara svårt att veta sammansättningen.
Spektrometrar har jag förstått är mätverktyg som används inom industrin.

En spektrometer är nog inget man skaffar för hemmabruk.
Är det någon mer än jag här som fantiserat om en DIY spektrometer?

I sökandet hittade jag Jernkontorets utbildningspaket. Där finns bl.a. detta (Analytisk kemi, del 6 av 12 delar), men även annat smått och gott.

https://www.jernkontoret.se/globalasset ... g_del6.pdf

Finns det enklare metoder att mäta sammansättningen av en legering?

/Pi
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2672
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av hawkan »

Om man ska gjuta stål så är väl bromsskivor en populär ingrediens att starta med.
Svårt att komma upp i temperatur, det är bra mycket högre än för aluminium.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av säter »

Det är väl sällan stål i bromsskivor?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2672
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av hawkan »

Om du tänker på kolhalten när du säger så, så är det väl ännu högre kolhalt än i stål i bromsskivor.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: 27 juni 2023, 19:53:25 Kattsanden är alldeles för grov, samma med blästersand.
Kattsanden är ju granulerad bentonit, maler man den blir den som mjöl.
Skriv svar