Jag trodde att det satt en kortsluten asynkronmotor i dessa?
Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?
Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?
De flesta har vanlig motor, dock gissar jag att en del inverterstyrda maskiner kan ha BLDC
Ja, en BLDC motor är egentligen en AC-motor, då den inte går att driva utan ett drivsteg, som ger en 3-fas späning till motorn.
Jag har en 12 kW VV-VP, Thermia Atlas 12, som kan variera varvtalet mellan 1200 RPM ch 5300 RPM.
Jag hittar inte i specen vilka frekvenser det motsvaras av från invertern, men förhållandet mellan högsta varv och lägsta är 4,42.
Det är ju betydligt mer än 2,3 (70/30) och t.o.m. mer än 4,35 (87/20).
Det låter inte för mig som om det skulle vara omöjligt att lösa smörjningen av kompressorn vid låga varv.
Är det inte bara så att det inte har funnits ett sådant behov tidigare?
Allt har så klart ett pris och ett värde. Med billig el har det kanske inte gjort så mycket att man inte har optimerat effektiviteten?
En bekant talar om en lite experimentell VP-installation där man nått COP=9. Med standard värmepumpar. Jag ska vid tillfälle försöka ta reda på mer om detta. Om och när jag vet mer ska jag dela med mig. Jag personligen är nöjd om jag når COP≥6 under december till februari. Lite högre resten av året. T.o.m. COP=5,5 skulle jag nog nöja mig med...
/Pi
Jag hittar inte i specen vilka frekvenser det motsvaras av från invertern, men förhållandet mellan högsta varv och lägsta är 4,42.
Det är ju betydligt mer än 2,3 (70/30) och t.o.m. mer än 4,35 (87/20).
Det låter inte för mig som om det skulle vara omöjligt att lösa smörjningen av kompressorn vid låga varv.
Är det inte bara så att det inte har funnits ett sådant behov tidigare?
Allt har så klart ett pris och ett värde. Med billig el har det kanske inte gjort så mycket att man inte har optimerat effektiviteten?
En bekant talar om en lite experimentell VP-installation där man nått COP=9. Med standard värmepumpar. Jag ska vid tillfälle försöka ta reda på mer om detta. Om och när jag vet mer ska jag dela med mig. Jag personligen är nöjd om jag når COP≥6 under december till februari. Lite högre resten av året. T.o.m. COP=5,5 skulle jag nog nöja mig med...
/Pi
Nu gällde det traditionella kompressorer, vilka normalt sett används i diverse kylmaskiner och VP.
Thermia använder en speciell kompressor, gissar att det är en Danfoss VZH, vilken är en inverterdriven scrollkompressor, och den är naturligtvis konstruerad för att köras enbart med omformare inom ett hyffsat stort område.
Thermia använder en speciell kompressor, gissar att det är en Danfoss VZH, vilken är en inverterdriven scrollkompressor, och den är naturligtvis konstruerad för att köras enbart med omformare inom ett hyffsat stort område.
Lägre effekttoppar och lägre effektförbrukning
Råkade se den här gamla tråden, i samband med att jag tittade på en artikel om fördelarna med inverterstyrd värmepump.
Effekttariffen, som vi alla ska drabbas av, kan göra att tariffkostnaden för en månad kan bli dubbelt för en start-stopp VP, jämfört med en inverterstryrd VP. Eftersom den är stor risk för att start-stopp VP kör med full effekt under en viss timme och är "avstängd" under en annan timme. Den inverterstyrda kör typiskt med betydligt lägre effekt än max, mer eller mindre, hela tiden.
Även totalt förbrukad effekt är betydligt lägre för den inverterstyrda VPn, jämfört med start stopp. Enligt text och graf i artikeln.
Här är grafen från artikeln.
Här är hela texten.
https://www.wettersol.se/varmepump/varf ... varmepump/
Företaget som publicerat texten ger ett seriöst intryck, men kanske är texten lite säljorienterad?
/π
Råkade se den här gamla tråden, i samband med att jag tittade på en artikel om fördelarna med inverterstyrd värmepump.
Effekttariffen, som vi alla ska drabbas av, kan göra att tariffkostnaden för en månad kan bli dubbelt för en start-stopp VP, jämfört med en inverterstryrd VP. Eftersom den är stor risk för att start-stopp VP kör med full effekt under en viss timme och är "avstängd" under en annan timme. Den inverterstyrda kör typiskt med betydligt lägre effekt än max, mer eller mindre, hela tiden.
Även totalt förbrukad effekt är betydligt lägre för den inverterstyrda VPn, jämfört med start stopp. Enligt text och graf i artikeln.
Här är grafen från artikeln.
Här är hela texten.
https://www.wettersol.se/varmepump/varf ... varmepump/
Företaget som publicerat texten ger ett seriöst intryck, men kanske är texten lite säljorienterad?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kvalificerat skitsnack, eftersom effektariffen gäller under ett antal timmar, så en On/Off VP kommer inte att påverka.
Vad menar du med "gäller under ett antal timmar"?
Då fungerar uppenbaligen inte din effekttariff på samma sätt som min.
Jag har Ellevio som nätoperator.
Så fungerar det
Effekten mäts som timmedeleffekt, vilket innebär genomsnittet av din totala elanvändning under en timme.
Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden.
Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det dessutom billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-pr ... ngerar-det
Med Ellevios beräknignsmodell är det stor risk att en start-stopp-VP orsakar dubbel effektavgift, jämfört med en inverter-VP.
TomasL:
Du kan väl länka till hur din effektavgift fungerar? Så att vi får veta vad det var som fick dig att skriva att det jag skrev och refererade till var "skitsnack".
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du kan väl förklara hur din tim-MEDEL-effekt påverkas av toppar? 

Fortran:
Vet inte om du frågar mig eller TomasL, men jag chansar på att du frågar mig.
Jag har en start-stop-VV-VP med en kompressor som drar ca 2 kW.
Februari 2025 var den första månad som jag hade effektavgift, en debitering baserad på månadens tre högsta effekttoppar.
Min energiförbrukning under 28 dagar i februari var 558 kWh.
Medelförbukningen per timme, under månaden var 558/(28x24) ≈ 0,83 kW.
Hushållsförbrukningen, kyl, frys, avfuktare, spis, ugn, etc. är ca 120 kWh/månad, ca 120/(28x24) ≈ 0,18 kW. Uppskattat, ej mätt.
Jag uppskattar, från detta, att månadsförbrukningen för uppvärmning var ca 438 kWh.
Medelförbrukniningen för uppvärmning per timme, var ca 0,65 kW.
Exakt hur VP går har jag inte loggat, men när det är en typisk vinterdag, omkring ca 0°C ute, så är det rätt vanligt att den går ca 1 timme och sedan står en timme innan den går igen.
Om gångtiden vore, t.ex. 17:30-18:30 så blir underlaget för effekttariffen ca 1 kW. 30 minuter med 2 kW.
Om istället gångtiden vore, t.ex. 18:00-19:00 så blir underlaget för effekttariffen ca 2 kW. 60 minuter med 2 kW.
Om jag istället hade en inverter så skulle samma värmebehov produceras av VP genom att den gick på, ungefär, halv effekt, dvs. 1 kW. Detta skulle då bli underlaget för effekttariffen.
Så här blev det för mig i februari.
10 feb 16:00-17:00 2,313 kW
13 feb 11:00-12:00 1,854 kW
19 feb 08:00-09:00 1,877 kW
Snitt: 2,08 kW
Effektavgift: 2,08 kW á 81,25/kWh -> 169,11 (SEK). Lite drygt 0,30 SEK/kWh.
Med en inverter, och kanske lite mer "smart" elanvändning, så hade den summan troligen varit ungefär hälften.
Effektavgift ska införas enligt ett EU-direktiv. Senast 2027-01-01. Exakta utformningen av effektavgiften bestäms av elnätbolagen. EU-direktivet är ganska "luddigt". När det gäller utformningen.
/π
Vet inte om du frågar mig eller TomasL, men jag chansar på att du frågar mig.
Jag har en start-stop-VV-VP med en kompressor som drar ca 2 kW.
Februari 2025 var den första månad som jag hade effektavgift, en debitering baserad på månadens tre högsta effekttoppar.
Min energiförbrukning under 28 dagar i februari var 558 kWh.
Medelförbukningen per timme, under månaden var 558/(28x24) ≈ 0,83 kW.
Hushållsförbrukningen, kyl, frys, avfuktare, spis, ugn, etc. är ca 120 kWh/månad, ca 120/(28x24) ≈ 0,18 kW. Uppskattat, ej mätt.
Jag uppskattar, från detta, att månadsförbrukningen för uppvärmning var ca 438 kWh.
Medelförbrukniningen för uppvärmning per timme, var ca 0,65 kW.
Exakt hur VP går har jag inte loggat, men när det är en typisk vinterdag, omkring ca 0°C ute, så är det rätt vanligt att den går ca 1 timme och sedan står en timme innan den går igen.
Om gångtiden vore, t.ex. 17:30-18:30 så blir underlaget för effekttariffen ca 1 kW. 30 minuter med 2 kW.
Om istället gångtiden vore, t.ex. 18:00-19:00 så blir underlaget för effekttariffen ca 2 kW. 60 minuter med 2 kW.
Om jag istället hade en inverter så skulle samma värmebehov produceras av VP genom att den gick på, ungefär, halv effekt, dvs. 1 kW. Detta skulle då bli underlaget för effekttariffen.
Så här blev det för mig i februari.
10 feb 16:00-17:00 2,313 kW
13 feb 11:00-12:00 1,854 kW
19 feb 08:00-09:00 1,877 kW
Snitt: 2,08 kW
Effektavgift: 2,08 kW á 81,25/kWh -> 169,11 (SEK). Lite drygt 0,30 SEK/kWh.
Med en inverter, och kanske lite mer "smart" elanvändning, så hade den summan troligen varit ungefär hälften.
Effektavgift ska införas enligt ett EU-direktiv. Senast 2027-01-01. Exakta utformningen av effektavgiften bestäms av elnätbolagen. EU-direktivet är ganska "luddigt". När det gäller utformningen.
/π
Ett annat litet exempel.
Under sommaren är ugnen, som drar ca 2 kW, min stora elförbrukare.
Jag antar för enkelhets skull, att den går kontinuerligt, när den används.
Om jag kör ugnen 11:40 - 12:20 blir underlaget för effektdebiteringen 0,67 kW.
Om jag istället kör ugnen 12;00 - 12:40, lika länge och samma effekt, så blir underlaget för effektdebiteringen 1,33 kW.
Effektdebiteringen kommer att variera, ungefär en faktor två.
/π
Under sommaren är ugnen, som drar ca 2 kW, min stora elförbrukare.
Jag antar för enkelhets skull, att den går kontinuerligt, när den används.
Om jag kör ugnen 11:40 - 12:20 blir underlaget för effektdebiteringen 0,67 kW.
Om jag istället kör ugnen 12;00 - 12:40, lika länge och samma effekt, så blir underlaget för effektdebiteringen 1,33 kW.
Effektdebiteringen kommer att variera, ungefär en faktor två.
/π
Behöver inte läsa på. Jag har full koll. Samma leveratör som pi314.
Tycker dock att det är lite missledande att de skriver effekttoppar, då det är genomsnittet under resp timme, vilket är det samma som energitopp. Så snittet av de tre timmar (ej under samma dygn) som har den högsta energiförbrukningen avgör effekttariffen.