Styra varmvattenberedare med timer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

AndLi skrev: 15 februari 2023, 09:45:40 Jag antog att man lindat glasfibern runt själva tanken? Men jag har nog inte rivit i en sedan 80 talet.. ha det på plåtarna låter som något billig kinalösning 😉
Ja, man kan ju tycka det men så ser det ut. Det är lite blandat på insidan av plåtarna och lindat runt tanken. De har lindat runt mantelelementen, värmesköldarna. Övre delen av tanken är delvis oisolerad.

Jag har tittat på att trycka utrymmet fullt med gullfiber. Lite svårt att komma åt bara, men payoff på halverad elförbrukning i den heliga elmarknadens land så är det nog rätt kort.

Kortare än att styra natt/dageffekt ialla fall, eftersom elpriserna inte sjunker så mycket nattetid längre vs dagtid.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

Kan ju kasta in hur VVB normalt värmer på dyraste tiden vs tidsstyrning.

Observera att den utan tidsstyrning var kopplad på 1kw (enfas) mot hur den fick 3kw (tvåfas) med tidsstyrning. Lägre övrig belastning på natten för oss plus att den hinner värma upp på några timmar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Mindmapper »

stoffe skrev: 14 februari 2023, 23:09:03 Oj vad många kloka svar jag fått i denna tråd!

Jag har tittat närmare på min varmvattenberedare och den var inställd på 60 grader. Jag har ökat på den till 75 grader nu och där tänkte jag stanna i temperaturökning. Jag skruvar ur säkringen på morgonen och i med den på kvällen igen. Detta känns väldigt omständligt. Men det är stor skillnad i kostnad, uppåt 500% skillnad eller mer ibland i elpris. T ex så kan det kosta 300-500 öre på dagen och 38 öre på natten. Därför vill jag endast värma mitt varmvatten på natten och med en timer.

Jag har därför köpt en Nexa Z-wave plus 2,5kW fjärrbrytare.
https://www.m.nu/rela-z-wave/inbyggnadsbrytare-2-5kw

Men min varmvattenberedare drar visst 3kW. Så jag kanske borde satsa på den där tysta malmbergskontaktorn ändå eftersom jag antar att jag inte kan överskrida brytaren med 500 watt.
Du ska inte använda säkringen som strömbrytare. Jag har sett exempel på det där gnistorna som blir när du skruvar ur/skruvar in säkringen gör att du får svart oxidering på bottenplattan till slut har du en bottenplatta som leder så dåligt att du får uppvärmning av bottenplatta och elcentralen, eller ännu värre gnistbildning mellan bottenplatta och säkring. I ett fall har jag uppmätt 150 V efter säkringen, stömmen var väl i det fallet 3-4A. Vilket blir ca 250 - 300W i bottenplattan. Du märker det naturligtvis på att vv värmer hela tiden men du får aldrig upp värmen på vattnet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har du så hög värmeförlust i säkringens bottenplatta skulle jag nog säga att du märker det även om att elcentralen havererar och kabelisoleringen smälter med andra effekter...

Det är direkt olämpligt och inte tillåtet att använda säkrignen som brytare. Du får stå själv för alla skador, hemförsäkringen kommer inte ge dig så mycket.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 14 februari 2023, 22:10:53 Blir det inte enormt varmt i rummet där beredaren står om det värms upp med 10kWh om dagen?
10 kWh per dygn motsvarar ju "bara" cirka 400 W. Den står i pannrummet i källaren som inte har nån annan värmekälla än läckaget från beredaren och pannan (som är avslagen sommartid).

Jag är ju inte helt säker på att den drar exakt 10 kWh om dygnet, men jag jämförde husets totalt förbrukning två olika helger när vi var bortresta, ena helgen var beredaren påslagen och den andra var den avslagen, och det gav cirka 10 kWh per dygn.

Och det är ändå en droppe i havet jämfört med de cirka 30-35 tusen kWh om året vi gör av med. På grund av ventilationen blir vår uppvärmning väldigt kostsam.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Det är ju fortfarande en massa pengar slösade i onödan, men sthlmare vet vi ju tjänar mycket pengar så ni har väl råd 😉

Vad kör ni för ventilation? Blir det en 70 kkr om året i el nu eller? Man får ju mycket bidrag i alla fall :😀
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

30-35 000kwh ??? Måste ni ha hela slottet igång? :roll: Hur många kvm är det? Det låter ju ganska saftigt. Nu har vi iofs bara 120kvm radhus men vi kommer nu att komma ner under 9000 på löpande 12mån med bara LLVP trots gamla fönster o mekanisk frånluft.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 15 februari 2023, 17:52:53 Vad kör ni för ventilation? Blir det en 70 kkr om året i el nu eller? Man får ju mycket bidrag i alla fall :😀
Då vi har radonhus så har vi mekanisk till/frånluft med återvinning (med en liten värmepump i). Enligt besiktningsmannen när vi köpte huset byter den luften i huset på 3 timmar.

Med nuvarande elpriset blir det rätt höga räkningar ja, december tror jag var på 24000, januari nu "bara" 20000. Mycket beroende på att vi har rörligt pris.

Det är inte så mycket att göra åt just nu annat än att köra 17 grader inomhus och stänga av värmen i de rum vi inte använder (vardagsrummet är de 10 grader i just nu).

Huset är byggt -73 och på den tiden byggde man inte så energisnåla hus direkt.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

Micke_71 skrev: 15 februari 2023, 17:54:28 30-35 000kwh ??? Måste ni ha hela slottet igång? :roll: Hur många kvm är det? Det låter ju ganska saftigt. Nu har vi iofs bara 120kvm radhus men vi kommer nu att komma ner under 9000 på löpande 12mån med bara LLVP trots gamla fönster o mekanisk frånluft.
128 kvadrat boyta med lika stor källare, så det är 250 kvadrat ungefär.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är inte ventilationen som gör att ni förbrukar så mycket el. Att byta luften på 3h är faktiskt lägre än borverkets normer.
0,35 l/kvm sekund motsvarar ungefär 2 luftväxlingar per timme.

Det motsvarar i Stockholm en ventilationsförlust på ca 55KWh/år och kvm, med en liten VP kanske det halveras

Det är att ni har vattenburen el som gör att ni har hög elförbrukning eftersom COP är 1.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

55 kWh per kvadratmeter och år blir ju 14 000 kWh, d.v.s. nästan hälften av uppvärmningselen.

Jag har nån gammal broschyr för ventilationsaggregatet här och det är en tabell med några exempel, 320 kubik per timme verkar den byta.

Så det stämmer nog mer då att det är 2 luftväxlingar per timme. Men hur mycket luftväxling har man då i ett hus utan mekanisk ventilation?

Sen är kompressorn i den rätt klen (hittar igen siffra på den, men kollar jag förbrukningssiffror verkar den vara på 300 W).

Det är ju som sagt var gamla grejer, det var inget direkt fokus på låg energiförbrukning för 40-50 år sen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 15 februari 2023, 20:12:16
AndLi skrev: 15 februari 2023, 17:52:53 Vad kör ni för ventilation? Blir det en 70 kkr om året i el nu eller? Man får ju mycket bidrag i alla fall :😀
Då vi har radonhus så har vi mekanisk till/frånluft med återvinning (med en liten värmepump i). Enligt besiktningsmannen när vi köpte huset byter den luften i huset på 3 timmar.

Med nuvarande elpriset blir det rätt höga räkningar ja, december tror jag var på 24000, januari nu "bara" 20000. Mycket beroende på att vi har rörligt pris.

Det är inte så mycket att göra åt just nu annat än att köra 17 grader inomhus och stänga av värmen i de rum vi inte använder (vardagsrummet är de 10 grader i just nu).

Huset är byggt -73 och på den tiden byggde man inte så energisnåla hus direkt.
Så ni lägger ungefär en llvp i månaden på el, hur många har ni installerat?

Kör ni bara återvinning via en frånluftvärmepump? Och resten av uppvärmningen med direkt el?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 15 februari 2023, 20:50:47 55 kWh per kvadratmeter och år blir ju 14 000 kWh, d.v.s. nästan hälften av uppvärmningselen.

Jag har nån gammal broschyr för ventilationsaggregatet här och det är en tabell med några exempel, 320 kubik per timme verkar den byta.

Så det stämmer nog mer då att det är 2 luftväxlingar per timme. Men hur mycket luftväxling har man då i ett hus utan mekanisk ventilation?

Sen är kompressorn i den rätt klen (hittar igen siffra på den, men kollar jag förbrukningssiffror verkar den vara på 300 W).

Det är ju som sagt var gamla grejer, det var inget direkt fokus på låg energiförbrukning för 40-50 år sen.
320 kubik är ca 14000 kWh, värmepumpen återvinner knappt hälften av det i bästa fall så netto kanske 8000 kWh i förbrukning.

Ni hade kunnat spara betydligt mer med ett riktigt FTX aggregat (motströms), säkert 3000 kWh till och sedan kan man titta på värmepumpslösningar. Det går alltid atf få plats med en utedel, eller bergvärme om det är det man får in ellet jordvärme.

Nu sitter ni med ett hus som tappat ett par miljoner i värdering pga energiförbrukningen.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

Du har ca 7000kwh i december. Räkna på 6000-6500 av dessa för värme. Om man bortser från det lilla du får från ventilationsaggregatet så är ditt genomsnittliga effektbehov ca 9kw under december.

Med en luft/vatten pump eller 2st luftluft pumpar så hade du minskat det till ca 2000kwh för värmen. Jag antar rakt av att du inte kör någon värmepump alls.

FTX med efterföljande vattenbatteri och en luft/vatten +2-3st fläktkonvektorer. Investering på ca 200k. Hade sparat ca 14000kr i bara december.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

En dedikerad frånlufts VP hade sparat massor av energi också. De kräver mer elspets än andra VP speciellt i äldre hus med höga effektbehov vid kallt väder men jag vet de som har SCOP = 2 motsvarande ungefär med hus som har höga effektbehov. Faktum är att det är inte ytan, då en källare drar mindre än en våning ovan mark. Det är nog den jämförelsevis sämre iaolringen typisk för årgången.

Ngn gång rasar ju befintligt system och måste ersättas. Bättre byta i förtid så man inte står utan ventilaton i ett radonhus. Det är ju lång leveramstid idag.
Skriv svar