Välja kabel och propp till taklampor
Re: Välja kabel och propp till taklampor
Det finns även två vägs uttag med den featuren, brukar kallas brunntändning eller varianter därav.
Mitt råd är att du informerar ditt försäkringsbolag och dina grannar om att du pulat med kablarna och har noll koll på vad du gör. Föreslår att du köper ett par brandsläckare till dina grannar om det skulle börjar brinna.
Jag trodde som Klas-Kenny, men tydligen är det fel.Klas-Kenny skrev: ↑9 januari 2023, 11:20:03 Ja, det är i allmänhet helt OK att montera en jordad stickpropp på ojordad utrustning. Och sen använda i jordat eller ojordat uttag, spelar ingen roll.
Så här skriver ELSÄK:
Hej,
Fråga 223359 - Här kommer svar på din fråga.
Rubrik: Byta stickpropp på apparat
Svar: Nej det är inte tillåtet då kontakten i så fall antyder att produkten har en annan isolationsklass än vad den har.
Din fråga: En apparat som är dubbelisolerad och försedd med ojordad stickpropp, eller en europropp, får man då byta stickproppen till en jordad stickpropp, utan ytterligare modifikation av apparaten.
FRÅGAN BESVARAD AV
Karin Dröschmeister
Inspektör marknadskontroll
karin.droschmeister@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
Va, vems grannar ska informeras? TS antar jag och inte inlägget före ditt inlägg? Citera mera!!
Fast, frågan är om "Inspektör marknadskontroll" verkligen har rätt.
Utifrån hennes synvinkel är det helt korrekt, då hon tittar på saker som sätts på marknaden. Men om det handlar om eget bruk och du aldrig överlåter apparaten till någon, hur är det då?
Även jag anser att det inte ska vara något problem, du har inte försämrat säkerheten på något vis.
Utifrån hennes synvinkel är det helt korrekt, då hon tittar på saker som sätts på marknaden. Men om det handlar om eget bruk och du aldrig överlåter apparaten till någon, hur är det då?
Även jag anser att det inte ska vara något problem, du har inte försämrat säkerheten på något vis.
TomasL skrev: ↑11 januari 2023, 11:42:30
Jag trodde som Klas-Kenny, men tydligen är det fel.
Så här skriver ELSÄK:Hej,
Fråga 223359 - Här kommer svar på din fråga.
Rubrik: Byta stickpropp på apparat
Svar: Nej det är inte tillåtet då kontakten i så fall antyder att produkten har en annan isolationsklass än vad den har.
Din fråga: En apparat som är dubbelisolerad och försedd med ojordad stickpropp, eller en europropp, får man då byta stickproppen till en jordad stickpropp, utan ytterligare modifikation av apparaten.
FRÅGAN BESVARAD AV
Karin Dröschmeister
Inspektör marknadskontroll
karin.droschmeister@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
- BallInPlay
- Kontakt:
Ajje : Det går även att läsa på tex https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... -ar-saker/
Var det finns i starkströmsföreskrifterna är oklart men Elsäkerhetsverket har tolkningsföreträde på reglerna som det de säger är det som gäller.
Var det finns i starkströmsföreskrifterna är oklart men Elsäkerhetsverket har tolkningsföreträde på reglerna som det de säger är det som gäller.
-
Ajje : Vi kan gissa och hålla på hur mycket som helst.
Huset är hans och så länge ingen går in där och gör något där inne så stämmer ditt resonemang säkert.
Nu vet vi inget om hur det ser ut hos ts annat än kontakterna och kabel han tänkt använda.
Låt säga att hans lampa i köket består av en utsatt del. Den blir spänningsförande och någon sitter vid köksbordet och tar i den nedhissade lampan.
En inte allt för ovanlig sak som kunde hända. Visst hade det varit bra om lampan hade varit jordad.
Huset är hans och så länge ingen går in där och gör något där inne så stämmer ditt resonemang säkert.
Nu vet vi inget om hur det ser ut hos ts annat än kontakterna och kabel han tänkt använda.
Låt säga att hans lampa i köket består av en utsatt del. Den blir spänningsförande och någon sitter vid köksbordet och tar i den nedhissade lampan.
En inte allt för ovanlig sak som kunde hända. Visst hade det varit bra om lampan hade varit jordad.
Ögnade hastigt igenom senaste länken, men märkte ingenting som tog ställning till att sätta jordad stickpropp på nåt som hade DUBBELISOLERAD propp från början.
Erkänner att jag borrat hål för jordstiftet i en taklampskontakt en gång när ingen annan råkade finnas till hands, men rekommenderar givetvis inte att man gör så. Uttaget på väggen i samma utrymme som lampan (över 50 år äldre) ÄR ojordat. Den lampan var ansluten med "sockerbit" före elektrikerna huserade.
Erkänner att jag borrat hål för jordstiftet i en taklampskontakt en gång när ingen annan råkade finnas till hands, men rekommenderar givetvis inte att man gör så. Uttaget på väggen i samma utrymme som lampan (över 50 år äldre) ÄR ojordat. Den lampan var ansluten med "sockerbit" före elektrikerna huserade.
Ingenting på den länken berör den aktuella frågeställningen.
"Får man sätta en jordad kontakt på en dubbelisolerad lampa?"
"Får man sätta en jordad kontakt på en dubbelisolerad lampa?"
Ajje, jag ställde en direkt fråga till ELSÄK, och de svarade "Nej".
ELSÄK har alltid tolkningsföreträde när det gäller detta.
ELSÄK har alltid tolkningsföreträde när det gäller detta.
Nerre: Nej, men då hamnar ansvaret på den som eventuellt sätter den på marknaden efter min död.
TomasL: Vad jag menar är att jag inte är helt säker på att ELSÄK tolkat premisserna i din fråga helt korrekt.
TomasL: Vad jag menar är att jag inte är helt säker på att ELSÄK tolkat premisserna i din fråga helt korrekt.
Jo, det tror jag, eftersom de säger
Vilket är helt korrekt, en dubbelisolerad apparat får inte jordanslutas.kontakten i så fall antyder att produkten har en annan isolationsklass än vad den har.
Finns det förbud mot att antyda annan isolationsklass?
Nu ska den ju inte sättas på marknaden, så man behöver inte vara lika strikt. Bara det är säkert.
Nu ska den ju inte sättas på marknaden, så man behöver inte vara lika strikt. Bara det är säkert.