Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Nu kom mera info vilket som du säger ändrar en del. Behåll du pumpen men gör 2:1 drivning av den då får du halva pumpvarvtalet=halva flödet=halva effekten och motorstorleken kan då med fördel behållas och maxtrycket ligger fortfarande innom ett bra område för eventuell yttre hydralik (man behöver ju inte ha fullgas varesig på motorn eller drivflödet iochförsig men maxfarten torde ju ha halverats med denna enkla ändring). Stel bakaxel kommer nog att fungera mycket bra iochmed centralstyrningen och lite slirning på däcken är ju bara kul...
Fyra spår räcker mer än väl för att överföra max 12Hk, jag var mera inne på 16Hk och bara ett spår vilket inte är helt enkelt.
Jag tycker att du har ett mycket kul projekt och ser fram emot mera information om hur det går.
Var det du som på någon offroadsite och hade fått tag på en Volvo V8+axlar + ram? Om så, hur hinner du med allt!!!
Fyra spår räcker mer än väl för att överföra max 12Hk, jag var mera inne på 16Hk och bara ett spår vilket inte är helt enkelt.
Jag tycker att du har ett mycket kul projekt och ser fram emot mera information om hur det går.
Var det du som på någon offroadsite och hade fått tag på en Volvo V8+axlar + ram? Om så, hur hinner du med allt!!!
Ok, men hydrostaten kan väl bara användas för framdrivning?
Förövrigt har jag bara elpumpen och en ZF pump från en servostyrning.
Jag har räknat lite mer på hydrostaten och den i kombination med en 315 cc motor eller två 160 cc motorer (en fram och en bak) skulle nog funka bra, ifall jag driver hydrostaten 1:1 från motorn. Det ger en teoretiskt topphastighet på cirka 15 km/h. Då kan jag använda tre remmar till hydrostaten, vilket borde räcka väl. Med två remmar kanske man får lite slir i vissa fall, men det kan ju vara bra för att minska risken att pajja saker.
En variant är att driva orbitrolen med servopumpen (6 liter/minut och cirka 100 bar) och sedan låta elpumpen vara kvar fast enbart till frontlastaren. Då går den ju bara korta stunder och med ett 60 Ah bilbatteri så funkar det ju. Då kan man ju dessutom köra frontlastaren trots att inte bensinmotorn är igång.
Har köpt en massiv 35 mm axel att ha som bakaxel. Skall försöka montera den idag.
Ang. volvo-ramen så köpte jag den aldrig. Den blev såld innan jag hann ens diskutera med säljaren. Det hade kunnat bli något. Nu har jag tillfälligt lagt ner 4x4-åkandet i väntan på min nya bil. Har beställt en ny Nissan King Cab Navara!
/Magnus
Förövrigt har jag bara elpumpen och en ZF pump från en servostyrning.
Jag har räknat lite mer på hydrostaten och den i kombination med en 315 cc motor eller två 160 cc motorer (en fram och en bak) skulle nog funka bra, ifall jag driver hydrostaten 1:1 från motorn. Det ger en teoretiskt topphastighet på cirka 15 km/h. Då kan jag använda tre remmar till hydrostaten, vilket borde räcka väl. Med två remmar kanske man får lite slir i vissa fall, men det kan ju vara bra för att minska risken att pajja saker.
En variant är att driva orbitrolen med servopumpen (6 liter/minut och cirka 100 bar) och sedan låta elpumpen vara kvar fast enbart till frontlastaren. Då går den ju bara korta stunder och med ett 60 Ah bilbatteri så funkar det ju. Då kan man ju dessutom köra frontlastaren trots att inte bensinmotorn är igång.
Har köpt en massiv 35 mm axel att ha som bakaxel. Skall försöka montera den idag.
Ang. volvo-ramen så köpte jag den aldrig. Den blev såld innan jag hann ens diskutera med säljaren. Det hade kunnat bli något. Nu har jag tillfälligt lagt ner 4x4-åkandet i väntan på min nya bil. Har beställt en ny Nissan King Cab Navara!
/Magnus
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Nej iochmed att du placerar pumpen på motorn så har du alltid tryck så fort motorn går. Detta tryck/flöde kan du använda till "vadsomhelst" framdrivning på en eller två axlar frontlyft extern hydralik. Dock så har du begränsningen att du inte kan använda allt samtidigt. Dvs upp med motorn på fullvarv då pumpan oljan runt via tryckbegränsningsventilen i rikningsventilpaketet, så fort du drar i någon spack så styrs en del eller all olja (utslagsrelaterat 0-100%) till den funktionen. Om du drar i två spakar samtidigt så delas oljan/trycket upp mellan förbrukarna. Om du kör framåt och börjar köra frontlyften (100%) så sjunker farten men om du bara kör frontlyften med 10% så påverkas inte farten. Se oljeflödet*trycket som en konstant (varvtalsberonede på motorvarvtalet) som du kan dela upp på olika funktioner. Men det kan vara bra att ha orbitolen på egen pump.
Men allt annat drar du till den stora pumpen via ventilpaketet och du kommer bara att behöva en motor, flera låter bara mer och drar mera soppa utan ytterligare funktionalitet. Vill du gå över till fyrhjulsdrift tag då returoljan från bakaxeldriningen och koppla in på trycksidan på framaxeln det som möjligen minskar då ar tillgängligt moment inte farten ((top)farten beror på l/m momentet beror på tryckfallet över hydralmotorn).
Men allt annat drar du till den stora pumpen via ventilpaketet och du kommer bara att behöva en motor, flera låter bara mer och drar mera soppa utan ytterligare funktionalitet. Vill du gå över till fyrhjulsdrift tag då returoljan från bakaxeldriningen och koppla in på trycksidan på framaxeln det som möjligen minskar då ar tillgängligt moment inte farten ((top)farten beror på l/m momentet beror på tryckfallet över hydralmotorn).
>Jag har en Sundstrand/Sauer Danfoss Series 15 hydrostat (pump med variabel >deplacement).
Hur styrs deplacement på den ?
Konstant tryck eller möjlighet att styra flödet per varv för hand.
Från limpan4all
>Dvs upp med motorn på fullvarv då pumpan oljan runt via tryckbegränsningsventilen i >rikningsventilpaketet, så fort du drar i någon spack så styrs en del eller all olja >(utslagsrelaterat 0-100%) till den funktionen.
Ingen användbar lösning all energi från motoren blir värme i tryckbegränsningsventilen.
De flesta rikningsventiler är endast till-från.
Hur styrs deplacement på den ?
Konstant tryck eller möjlighet att styra flödet per varv för hand.
Från limpan4all
>Dvs upp med motorn på fullvarv då pumpan oljan runt via tryckbegränsningsventilen i >rikningsventilpaketet, så fort du drar i någon spack så styrs en del eller all olja >(utslagsrelaterat 0-100%) till den funktionen.
Ingen användbar lösning all energi från motoren blir värme i tryckbegränsningsventilen.
De flesta rikningsventiler är endast till-från.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Alla rikningsventiler är väl analoga dvs flödet beror på armens läge. Omkastarventiler är digitala samt om det sitter en digitalt styrd magnetpåverkan på en riktningsventil så blir ju den också digital.
Jag inser att jag måste läsa på mera om hur rikningsventiler fungerar. Men är det inte så att i neutralläge så skickas den mesta oljan direkt till utloppet? Att motverka fjäderkraften KAN inte generera all förlusteffekt då skulle den gå sönder väldigt fort, eller?
Jag inser att jag måste läsa på mera om hur rikningsventiler fungerar. Men är det inte så att i neutralläge så skickas den mesta oljan direkt till utloppet? Att motverka fjäderkraften KAN inte generera all förlusteffekt då skulle den gå sönder väldigt fort, eller?
Bakaxel fixad! Upptäckte att lagerbockarna var med länklager så dom var självjusterande vilket gör det mycket enkelt att montera tillbaka den. Måste bara fixa drev till drivningen innan jag monterar den.
Ang. riktningsventilerna så är dom analoga, dvs drar jag lite i spaken (inte den spaken... ventilspaken
) så rör sig kolven sakta, drar jag spaken längre ökar farten.
Ang. hydrostaten, det är en Sauer-danfoss Series 15. Datablad här: Idiotisk lång länk pga av att Danfoss kör stenålders system (Lotus) Högerklicka och välj spara som, annars blir allt knas, iallafall för mig.
Måste bara säga att detta är bland det roligaste jag har sysslat med på länge. Eller som en vis man jag känner brukar säga: Roligare än så här blir det inte med byxorna på! Jag har lärt mig mer om hydrualik på denna vecka än på 31 år!
Skall förövrigt be en admin flytta denna tråd till projekt arean i forumet.
/Magnus
Ang. riktningsventilerna så är dom analoga, dvs drar jag lite i spaken (inte den spaken... ventilspaken

Ang. hydrostaten, det är en Sauer-danfoss Series 15. Datablad här: Idiotisk lång länk pga av att Danfoss kör stenålders system (Lotus) Högerklicka och välj spara som, annars blir allt knas, iallafall för mig.
Måste bara säga att detta är bland det roligaste jag har sysslat med på länge. Eller som en vis man jag känner brukar säga: Roligare än så här blir det inte med byxorna på! Jag har lärt mig mer om hydrualik på denna vecka än på 31 år!
Skall förövrigt be en admin flytta denna tråd till projekt arean i forumet.
/Magnus
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Nu har jag läst på lite. Så gott som samtliga riktningsventiler har vid neutralt spakläge direkt genomströmning av oljan till utloppet (riktningsventiler med så kallat öppet centrum). Så fort någon spak rörs från neutralläge så stängs den fria genomströmningen (från P till T) varvid tryckbegränsaren in och begränsar systemtrycket samt att det då strömmar olja till trycksidan och i retur från "avloppssidan" på funktionen.
Dvs vid neutralläge så sugs oljan (via sugfiltret) obelastad från tanken till pumpen sedan till rikningsventilpaketet (P) ut på utloppsutgången (T) till (returoljefiltret) sedan tillbaka till tanken.
Om man nu har 50% spakrörelse till hydrostatdriften (hydralmotor) så så sugs oljan (via sugfiltret) obelastad från tanken till pumpen sedan till rikningsventilpaketet (P) där delar sig flödet i två delar 50& går till trycksidan (A eller 1) på hydralmotorn genom motorn i retur till rikningsventilen (B eller 2) därifrån ut på utloppsutgången (T) till (returoljefiltret) sedan tillbaka till tanken. Det ligger en tryckbegränsningsventil parallelt med ritningsventilen (mellan tillopp (markeras med P) och avlopp (markeras med T)).
Dvs vid neutralläge så sugs oljan (via sugfiltret) obelastad från tanken till pumpen sedan till rikningsventilpaketet (P) ut på utloppsutgången (T) till (returoljefiltret) sedan tillbaka till tanken.
Om man nu har 50% spakrörelse till hydrostatdriften (hydralmotor) så så sugs oljan (via sugfiltret) obelastad från tanken till pumpen sedan till rikningsventilpaketet (P) där delar sig flödet i två delar 50& går till trycksidan (A eller 1) på hydralmotorn genom motorn i retur till rikningsventilen (B eller 2) därifrån ut på utloppsutgången (T) till (returoljefiltret) sedan tillbaka till tanken. Det ligger en tryckbegränsningsventil parallelt med ritningsventilen (mellan tillopp (markeras med P) och avlopp (markeras med T)).
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Nu förstår jag lite mera angående din framdrivning. Jag var mera inne på hydralmotor framdrivning via riktningspaketet. Men du verkar ju ha en helintegrerat hydrostatpaket att tillgå dvs remskiva in och drivaxlar ut med integrerad diffklump samt helt internt oljesystem och utan uttag för extern hydralik. Dock med någon sorts mekaniskt påverkad "gasreglage/framback spak" dvs samma typ av helintegretat packet som sitter i min åkgräsklippare.
Släng skiten (lite onödigt kraftigt uttryckt kanske) eller lägg undan den till något annat projekt och gå på en hydralmotor och stel bakaxel istället. Jag minns inte hur många gånger jag har svurit över ett spinnande bakdäck och noll i framfart (ingen diffspärr som på C303´an där inte). Dessutom så kan du ju enkelt konvertera till fyrhjulsdrift med hydralmotorlösningen, det är ju bara att sätta en hydralmotor på framaxeln också och seriekoppla.
Jag kom just att tänka på en eventuell fördel eller nackdel med hydralmotorlösningen (finns iochförsig även i hydrostatdriften men där är spakrörelsen vanligtsvis något bromsad). Om du inte hittar en rikningsventil med "flytläge" så kommer farten/bromsningen att vara direktkopplad till spakläget dvs du kan få en mycket kraftig bromsning när du ställer spaken i mittläget (låsta hjul, det låser in de båda oljevolymerna i A och B slangarna) i princip så kan du gå från fullfart (fram eller back) till låsta hjul på tiden det tar att röra spaken från ytterläge till mittenläget. Så kraftig inbromsning kan skapa kraftig påverkan på nacken (jag har testat av misstag från max back till stillastånde vid backning nedför en backe på asfalt och med nya däck, det var inte skoj att få huvudet kastat bakåt på det sättet (nackspärr i en vecka) så numera kör jag försiktigare).
Släng skiten (lite onödigt kraftigt uttryckt kanske) eller lägg undan den till något annat projekt och gå på en hydralmotor och stel bakaxel istället. Jag minns inte hur många gånger jag har svurit över ett spinnande bakdäck och noll i framfart (ingen diffspärr som på C303´an där inte). Dessutom så kan du ju enkelt konvertera till fyrhjulsdrift med hydralmotorlösningen, det är ju bara att sätta en hydralmotor på framaxeln också och seriekoppla.
Jag kom just att tänka på en eventuell fördel eller nackdel med hydralmotorlösningen (finns iochförsig även i hydrostatdriften men där är spakrörelsen vanligtsvis något bromsad). Om du inte hittar en rikningsventil med "flytläge" så kommer farten/bromsningen att vara direktkopplad till spakläget dvs du kan få en mycket kraftig bromsning när du ställer spaken i mittläget (låsta hjul, det låser in de båda oljevolymerna i A och B slangarna) i princip så kan du gå från fullfart (fram eller back) till låsta hjul på tiden det tar att röra spaken från ytterläge till mittenläget. Så kraftig inbromsning kan skapa kraftig påverkan på nacken (jag har testat av misstag från max back till stillastånde vid backning nedför en backe på asfalt och med nya däck, det var inte skoj att få huvudet kastat bakåt på det sättet (nackspärr i en vecka) så numera kör jag försiktigare).
Hej!
Tack för ditt svar!
Jepp, mitt ventilpaket har genomströmning vid neutral på spakarna. Och det sitter en överströmningsventil ungefär vid P. Jag skall testa att köra orbitrolen efter ventilpaketet, det borde fungera bra.
Ang. hydrostaten så är den inte helintegrerad. Den har en axel in och två anslutningar ut för motorn. Sedan har den en tank anslutning plus dränering. Dessutom har den ett reglage som man kopplar till en pedal för att få fram och back. Det sitter även en anordning som för spaken tillbaka till centrum ifall man släpper pedalen.
Bakaxeln är stel, jag köpte en massiv 35 mm stång som får funka som bakaxel. Sedan har jag ledbara lagerbockar som håller axeln.
Driften kommer att ske med en Danfoss OMSW 160 kopplad till hydrostatpumpen. Hydraulmotorn driver bakaxeln via kedja, förmodligen en tvilling kedja, med utväxlingen 1,5:1 eller 1,3:1 eller däromkring.
Jag har förmodligen en till OMSW 160 som jag i framtiden kan använda till framaxeln, men där lär jag ju behöva ha en diff annars kommer det blir stora påfrestningar ifall man skall styra med last fram.
/Magnus
Tack för ditt svar!
Jepp, mitt ventilpaket har genomströmning vid neutral på spakarna. Och det sitter en överströmningsventil ungefär vid P. Jag skall testa att köra orbitrolen efter ventilpaketet, det borde fungera bra.
Ang. hydrostaten så är den inte helintegrerad. Den har en axel in och två anslutningar ut för motorn. Sedan har den en tank anslutning plus dränering. Dessutom har den ett reglage som man kopplar till en pedal för att få fram och back. Det sitter även en anordning som för spaken tillbaka till centrum ifall man släpper pedalen.
Bakaxeln är stel, jag köpte en massiv 35 mm stång som får funka som bakaxel. Sedan har jag ledbara lagerbockar som håller axeln.
Driften kommer att ske med en Danfoss OMSW 160 kopplad till hydrostatpumpen. Hydraulmotorn driver bakaxeln via kedja, förmodligen en tvilling kedja, med utväxlingen 1,5:1 eller 1,3:1 eller däromkring.
Jag har förmodligen en till OMSW 160 som jag i framtiden kan använda till framaxeln, men där lär jag ju behöva ha en diff annars kommer det blir stora påfrestningar ifall man skall styra med last fram.
/Magnus
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Jepp, mitt ventilpaket har genomströmning vid neutral på spakarna. Och det sitter en överströmningsventil ungefär vid P. Jag skall testa att köra orbitrolen efter ventilpaketet, det borde fungera bra.
OBS Glöm inte bort att du måste använda en seperat retur från ventilpaketet
när du seriekopplar med styrningen ALLTSÅ i ventilpaketet ska det vara
en ledning från pumpen samt där returen har suttit ska du koppla in styrningen
och vid sidan om denna ska det sitta en plugg till som ska vara returen från riktningsventilen (den ska bort vid seriekoppling)(man brukar sätta en speciel koppling i den befintliga returen då)
ANNARS är risken stor att reglaget spricker när du vrider på styrningen och får
maxtryck på den, då överskrider du reglagets max returtryck ganska många gånger .
OBS Glöm inte bort att du måste använda en seperat retur från ventilpaketet
när du seriekopplar med styrningen ALLTSÅ i ventilpaketet ska det vara
en ledning från pumpen samt där returen har suttit ska du koppla in styrningen
och vid sidan om denna ska det sitta en plugg till som ska vara returen från riktningsventilen (den ska bort vid seriekoppling)(man brukar sätta en speciel koppling i den befintliga returen då)
ANNARS är risken stor att reglaget spricker när du vrider på styrningen och får
maxtryck på den, då överskrider du reglagets max returtryck ganska många gånger .
Tänk på att använd grova remmar, tror de jag har är ca 16-17 mm över ryggen
har en john deere klippare med 12,5 hk B&S motor , jag körde slut på 2-3 remmar per sommar , sen bytte jag till större som är kevlarförstärkta dyra men jag har inte bytte några sedan dess. problemet är att jag måste starta klipparen på full gas annars orkar inte motorn .
har en john deere klippare med 12,5 hk B&S motor , jag körde slut på 2-3 remmar per sommar , sen bytte jag till större som är kevlarförstärkta dyra men jag har inte bytte några sedan dess. problemet är att jag måste starta klipparen på full gas annars orkar inte motorn .
Greven, aha... Det är därför det sitter några extra pluggar som jag inte fann något egentligt användningsområde för. Skall kolla närmare på det.
Dock provkörde jag BMW-servopumpen idag och den verkar ge ganska bra med flöde. En 32 mm kolv rörde sig hyffsat snabbt trots att jag drev pumpen med en borrmaskin. Ifall jag låter servopumpen vara med så blir det separata pumpar för alla funktioner och det blir ju absolut bäst.
Jepp, grova remmar av högkvalitet brukar löna sig! Förra sommaren trimmade jag min Murray-klippare (med 12,5 hk motor) genom att montera en större remskiva på motorn. Den gjorde runt 15 km/h ifall jah inte missminner mig, men remmen höll inte så länge...
/Magnus
Dock provkörde jag BMW-servopumpen idag och den verkar ge ganska bra med flöde. En 32 mm kolv rörde sig hyffsat snabbt trots att jag drev pumpen med en borrmaskin. Ifall jag låter servopumpen vara med så blir det separata pumpar för alla funktioner och det blir ju absolut bäst.
Jepp, grova remmar av högkvalitet brukar löna sig! Förra sommaren trimmade jag min Murray-klippare (med 12,5 hk motor) genom att montera en större remskiva på motorn. Den gjorde runt 15 km/h ifall jah inte missminner mig, men remmen höll inte så länge...

/Magnus