Ladda tomt bilbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 15 maj 2023, 17:41:01 Då var det vanligt att ha en liten bensinmotor som användes som startmotor för att starta en större dieselmotor. Snörstart och/eller elstart.
Vanligt var det nog inte.
Mig veterligen var det bara Caterpillar som körde med detta system.
Fungerar helt utmärkt.
Märkligt att inte diesellok använder detta system?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vill minnas att en lärare som hade jobbat med gigantiska fartygsmaskiner berättade att det fanns dom som startades av en scania V8, alltså man startade först V8'an med el, sen när den var igång drog den runt/igång den gigantiska fartygsmaskinen.

..Han brukade också berätta om när dom stod på kolvarna nere i cylindrarna och högg bort sot med huggmejsel och hammare :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev: 14 augusti 2022, 11:23:12
mrfrenzy skrev: 13 augusti 2022, 22:01:06 Den dagen batteriet är dött så är det bara och ringa, en bärgare kommer och startar bilen eller bärgar dig till närmsta verkstad där batteriet kan bytas.
Täcker assistansförsäkringarna verkligen sånt?

Försäkringar brukar inte täcka sånt som man hade kunnat förebygga, t.ex. om man glömmer lyset på så batteriet blir tomt.

Men jag håller med om att just den där starthjälpen verkade rätt onödigt dyr.
Det verkar som försäkringen täcker om du glömt att tanka också. Nu skiljer det förmodligen mellan de olika försäkringarna. Jag har denna: https://assistancekaren.se/vaghjalp/?st ... 7IQAvD_BwE
De har en begränsning på 2 ggr/år.

Har under de senaste 10 åren haft användning för en sådan 1 gång. Då hade jag ingen försäkring. Liftade hem (5 km)och tog andra bilen och dottern för att hjälpa. Det var hon som sett till att batteriet var slut så det var rättvist att hon fick hjälpa till.

Tycker att det blir bara en grej till att sköta om med en starthjälp. Är bilarna så dåliga egentligen att en starthjälp ska behövas. En kompis till mig hade en sådan bil visserligen. Han byte batteri 2ggr/år, kanske 3 också. Nu stod ju försäljaren för detta. Han byte bil när den garantin upphörde.

Normalt sett så sköter man batteriet ska man klara ett batteri i 7 - 12 år. Mina batterier i varje fall. Har kört tomt på ett batteri vid -30 grader när jag glömt motorvärmare och haft brottom. Efter laddning är det ok igen, om man inte tömmer helt.

Har man assistansförsäkring är det ju inte för att missköta batteriet som någon antydde. En sådan försäkring har man ju mycket nytta utav förutom om vid batterifel. Jag ser i varje fall lite användning av en starthjälp. Mer användning för bra batteriladdare som jag hellre lägger pengar på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De försäkringarna ger jag inte mycket för. Snarare halvt bedrägliga då de belastar övriga försäkringar hårdare. Men man måste läsa det finstilta för att inse det.

Jag har ingen sådan tilläggsförsäkring.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danei skrev: 17 maj 2023, 12:43:03 De försäkringarna ger jag inte mycket för. Snarare halvt bedrägliga då de belastar övriga försäkringar hårdare. Men man måste läsa det finstilta för att inse det.
Exakt vad skulle vara bedrägligt ?

Och jag antar att du syftar på att dom bara ersätter självrisken till din vanliga försäkring (iaf i vissa fall), det är väl knappast nåt som bara står finstilt ? och varför ska försäkringstagaren bry sej om det ?

Jag har haft assistansförsäkring i typ 15 år, på den tiden har jag använt bärgning tre gånger (varav en igår och en i tyskland), punkteringshjälp fyra gånger och starthjälp en gång.

Den jag har kostar 588:-/år och täcker samtliga mina bilar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur fungerar det utomlands?
Får man bilen bärgad till hemorten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glenn: En stor del av syftet med självrisken är att försäkringstagaren ska ha ett incitament att inte nyttja försäkringen. Därför tycker jag inte att självrisksförsäkringar är schysta.

Jag uppfattar det som att många missförstår vad dessa försäkringar gör. Det är knappast tydlig information.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 17 maj 2023, 12:56:36 Hur fungerar det utomlands?
Får man bilen bärgad till hemorten?
Till verkstad är det väl normalt.

Ofta ingår nån form av hyrbil eller hotell.
danei skrev: 17 maj 2023, 12:59:22 Glenn: En stor del av syftet med självrisken är att försäkringstagaren ska ha ett incitament att inte nyttja försäkringen. Därför tycker jag inte att självrisksförsäkringar är schysta.
Fast assistansförsäkringar är ju inte självriskföärsäkringar även om dom delvis överlappar.

I vilka fall menar du att folk skulle "överutnyttja" dom ?
Jag uppfattar det som att många missförstår vad dessa försäkringar gör. Det är knappast tydlig information.
Jag tror dom flesta resonerar som att "Om jag betalar xxx kr om året så har jag någon att ringa som kommer och byter däck gratis åt mej, eller bärgar bilen, eller startar bilen med starthjälp"

Är väl egentligen som vilken annan försäkring som helst på det sättet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ett rejält överlapp. Jag ser det som en självrisks försäkring. Jag menar att folk minskar sina egna ansträngningar att undvika problem om det inte kostar något att ringa efter hjälp. Kostar det 1500kr är jag övertygad om att användningen blir lägre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det är väl inte riktigt så att det är kul och trevligt att få problem även med assistansförsäkring ? det blir ju alltid oerhört mycket krångel om bilen rasar när man är någonstans försäkring eller ej.

Vad skulle man undvika att göra bara för att man har en assistansförsäkring menar du ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle ju inte komma på att ringa bärgare för ett urladdat batteri tex. Kostar det 1500kr så anstränger man sig lite mer för att lösa problemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tja jag vet inte om det blir så stor skillnad, i första hand frågar man nog ändå någon i närheten om dom kan kabla igång bilen, har man inte den möjligheten får man snällt ringa en vän eller en bärgare oavsett.

Det tar TID att få hjälp oavsett, vilket är jäkligt trist.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om batteriet är dött och man är i en storstad så är det nästan garanterat billigare att ta taxi till Biltema eller liknande och köpa ett batteri och ett par startkablar jämfört med att ta ut en bärgare, väl?

Allmänt så är väl dessa försäkringar till för folk som bara helt enkelt inte vill göra nåt med bilar. Jag kan på ett sätt förstå dem, men tycker det borde ändå vara självrisk.

En försäkring som bärgar bil till närmaste verkstad är ju också helt värdelös för den som har en bil som enbart lönar sig att laga om man gör jobbet själv.

Sidospår: Det går en rätt vältrafikerad men slingrig väg nära där jag bor. Jag är inte helt säker på om det helt enkelt är så att jag åkt den färre gånger senaste vintern än tidigare vintrar, men denna vinter tror jag bara att jag såg kanske två bilar som hade kört i diket och blivit kvar flera dagar. Tidigare vintrar kunde bilar ligga i diket någon/några veckor. Kan det vara nån allmän grej från försäkringsbolag eller liknande att dra upp dem, och/eller så att skrotfirmor skaffat utrustning för att dra upp bilar från diken (till skillnad från att bara kunna winscha upp på flak från något sånär plan mark)? Jag hade nästan lekt med tanken att skaffa nån form av fordon dugligt att dra upp bilar ur diken och sätta i system att kontakta ägare så fort jag ser nån bil i diket, och erbjuda antingen att dra upp mot ersättning eller köpa bilen för bra pris, istället för att den bara står och blir plundrad på allt fler delar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ungefär så gjorde vi i somras. Vi visste dock inte om batteriet var slut eller bara behövde laddas, så vi åkte till Biltema (fick starthjälp på campingen av en norsk husbilsägare först) och köpte en laddare och en liten smidig starthjälp (som laddas med USB). Starthjälpen gjorde att vi i alla fall kunde få igång motorn, gällde bara att slå av start/stopp-automatiken... Sen på nästa camping fick bilen stå och laddas ett dygn, men efter att ha väntat några timmar efter laddningen så var det under 11 V i batteriet så det var uppenbarligen slut.

Fick tag på en verkstad som hade passande batteri inne och kunde byta redan på eftermiddan.

På moderna bilar är det tydligen inte helt trivialt att byta batteri själv, det var rätt många poster på grejer som hade fixats efter batteribytet (t.ex. tror jag det stod nåt om styrvinkelgivare, utöver det naturliga med att nolla alla felkoder).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hur tungt skulle det vara att dra runt generatorn i bilen med remmarna bortkopplade och endast bilbatteriet anslutet?
Man skulle kanske kunna via någon adapter koppla generatorn till en cykel och trampa en stund?
Skriv svar