Nerre skrev: ↑14 augusti 2022, 11:23:12
mrfrenzy skrev: ↑13 augusti 2022, 22:01:06
Den dagen batteriet är dött så är det bara och ringa, en bärgare kommer och startar bilen eller bärgar dig till närmsta verkstad där batteriet kan bytas.
Täcker assistansförsäkringarna verkligen sånt?
Försäkringar brukar inte täcka sånt som man hade kunnat förebygga, t.ex. om man glömmer lyset på så batteriet blir tomt.
Men jag håller med om att just den där starthjälpen verkade rätt onödigt dyr.
Det verkar som försäkringen täcker om du glömt att tanka också. Nu skiljer det förmodligen mellan de olika försäkringarna. Jag har denna:
https://assistancekaren.se/vaghjalp/?st ... 7IQAvD_BwE
De har en begränsning på 2 ggr/år.
Har under de senaste 10 åren haft användning för en sådan 1 gång. Då hade jag ingen försäkring. Liftade hem (5 km)och tog andra bilen och dottern för att hjälpa. Det var hon som sett till att batteriet var slut så det var rättvist att hon fick hjälpa till.
Tycker att det blir bara en grej till att sköta om med en starthjälp. Är bilarna så dåliga egentligen att en starthjälp ska behövas. En kompis till mig hade en sådan bil visserligen. Han byte batteri 2ggr/år, kanske 3 också. Nu stod ju försäljaren för detta. Han byte bil när den garantin upphörde.
Normalt sett så sköter man batteriet ska man klara ett batteri i 7 - 12 år. Mina batterier i varje fall. Har kört tomt på ett batteri vid -30 grader när jag glömt motorvärmare och haft brottom. Efter laddning är det ok igen, om man inte tömmer helt.
Har man assistansförsäkring är det ju inte för att missköta batteriet som någon antydde. En sådan försäkring har man ju mycket nytta utav förutom om vid batterifel. Jag ser i varje fall lite användning av en starthjälp. Mer användning för bra batteriladdare som jag hellre lägger pengar på.