Felsöka en receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Hoppsan tänkte eller skrev fel där igår, nf var det ja. Så även påsen med kondensatorer jag har, 6.8 nf på dom.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Bilden är inte helt klar men det ser ut som styrenkondensatorer tycker jag. I så fall ska du inte röra dem om du verkligen inte har bevis på att de är trasiga, De går nästan aldrig sönder och är ofta en del i avstämda kretsar så det förstör trimningen av radion om man ändrar något där.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ok, det är tyvärr så att min kunskapsnivå är såpass torftlig att jag inte vet med säkerhet vad en avkopplingskondensator är. Jag har nu googlat lite och det verkar ha att göra ofta med en IC och se till att IC:n får jämn spänning och det borde ligga så nära benet som möjligt.

Jag antar även att mellanfrekvensförstärkaren syftar på 7110 / TDA5700 så nån kondensator nära denna IC borde vara det som gäller. Då jag tittar i service manualen kanske det är den elektrolytiska kondensatorn 2172 som är avkopplingskondensator således? Är avkopplingskondensatorer en visst typ oftast?

De här filmkondensatorerna har nog gått sönder för mig annars, jag fixade en DRO från 70 talet där flera av dessa var dåliga, var svårt att hitta rätt sort men hittade en påse med 500 st för 5 euro så därför har jag så många av dessa på 6.8nf.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Du förstör inte något även om du sätter di en 6,8nF.
Prova med det, om det inte funkar så är det bara byta tillbaka
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

YD1150 skrev: 24 februari 2022, 12:16:59 Låter nästan som att mellanfrekvensförstärkaren börjar självsvänga, och sedan "fastnar" där. Är alla avkopplingskondensatorer ok?

Händer det något med signalstyrkemetern om du petar med en skruvmejsel eller oscilloskopsprobe på ingången till mellanfrekvensförstärkaren pin 15? Jorda pin 15 med en 10nF kondensator.
Har inte testat med oscilloskopet ännu men byglade 15 och 16 (jord) med en kondensator (6.8nf var det närmsta jag hade) och då blev det tyst.

edit: Provade med skruvmejsel på 15 och det slog över direkt på signalstyrkemätaren, precis som det gör ibland. Jag lyckades ådstakomma samma med oscilloskopet, beroende på var jag satte jorden. Annars bara surrade det lite.
Senast redigerad av DennisCA 25 februari 2022, 19:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

YD1150 skrev: 23 februari 2022, 19:29:43 Har du en sladdstump på 1/2-1 meter så prova och koppla in den på gate på BF245 eventuellt med en liten kondensator i mellan, 5-33pF typ så "stör" du inte resonanskretsen mer än nödvändigt. Gate på BF245 är en högohmig punkt som lätt störs av extra kapacitans.
Testat med olika sladdlängder och med och utan kondensatorer. Såg inte att det gjoorde nån skillnad annat än längre sladd = bättre mottagning
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK så baserat på vad jag nu kan se... Systemet verkar funka någorlunda då man pillar på antennen. Jag tror det är antingen något fel i antennen, eller kanske nån komponent i relation till antenn-kretsen som gör att det inte funkar om man inte "förstärker" det genom att röra i antennen eller lägga dit en kabel så det rör i en av kablarna från lindningen. Det andra är att det ibland vill slå över på signalstyrkan då man tunar, samma fenomen kan upprepas om man har bra FM mottagning och byter till MW.

Jag vet dock inte vad som kan göras, jag har ingen mera aning nu än när jag började, jag tror jag byter alla ellyter först som har att göra med AM. Sen kanske också alla andra kondensatorer om det fortfarande kärvas. Funkar inte det får man väl prova byta dioderna
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Kanske långskott men kan det vara avbrott/spricka på ferritstaven? Den kan ha fått en smäll
Då kan man få mycket konstigheter.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har undersökt den noga men hittar inga fel. Har kollat på nätet om man skulle skaffat en ferritkärna och lindat den själv, räkna varven på denna och gjort nåt liknande för att testa.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag kom på att i äldre radios hade dom ingen ferritantenn, utan en lindad antenn av tråd. Det låter som något kanske man kunde prova också, frågan är bara hur man ska räkna ut storlek och antalet lindningar. Jag har räknat lidningarna på ferritspolen nu och de bör vara 65 stycken. Kärnan är 100mm lång, profilen är 11x12 mm med toppen och botten rundade, flata sidor.. Jag ska väl googla men baserat på detta och trådens diameter tror jag man kan räkna ut induktansen. Är det nån som vet vad för sorts tråd man använder här? Rent visuellt ser den tjockare ut än den 0,2mm magnettråd jag har här, men den har en isolering som bidrar till tjockleken, på ändorna ser det ganska lika ut så kanske jag utgå från 0,2mm
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Hittade en kalkylator
https://coil32.net/online-calculators/f ... lator.html

Jag provade jobba lite baklänges, jag visste att det ska va 65 varv (som är 20mm långt för övrigt), sen fick jag tweaka lite på värderna tills resultaten verkade stämma överens, så baserat på det, tror jag antennen ska ha en induktans på 0,47mH. Eller är jag ute ock cyklar?

Bild
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ferritantennen använder sig ofta av litztråd för att få bättre HF-egenskaper.

Snabbformel för resonansfrekvens är:

f=159/√(L*C)

Där f är i MHz, L i μH och C i pF.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Resonansfrekvens alltså den frekvens radion ska kunna tuna in? Fast det är ju flera frekvenser så ska jag välja det som ligger i mitten mellan 150-1600khz då?

Jo och siffran 159, var kommer den ifrån?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

En annan sak, detta ser inte original ut, ser ut som det ska vara en inskruvad glödlampa här. Undrar om det är en E10 sockel. Ser definitivt ut som lampan ska passa in i utskärningen där, så att ljuset ska lysa upp panelen, de här två ersättarna lyser bara sådär vid sidan om, så jag vet inte dom ger lika bra ljus. Tror jag ska fixa detta också.

Bild
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

159 är en avrundad konstant som kommer av 1/(2*pi) samt att enheterna är i MHz, μH och pF.

Riktiga formeln är :

f=1/(2*π*√(L*C)), f i Hz, L i Henry och C i Farad.

Snabbformeln fungerar bra för radiofrekvenser.
MHz, pF och μH passar fint till radio.

I schemat så är ferritantennen (induktansen) 5118 och 5119 parallellkopplade, skulle t.ex. L 5119 vara avbrott i så stämmer inte avstämningen alls.

Vridkondensatorn 2173c-d är parallellkopplad med de parallellkopplade spolarna 5117-5118. Så är det något fel i dessa så funkar det inte bra.
Skriv svar