iLysdiodernas Fantastiska Värld
Re: iLysdiodernas Fantastiska Värld
Jag tyckte blått var helt fantastiskt DÅ, men nu kräks man ju på det då det är blåa lysdioder i ALLT.
Min gamla datorlåda hade tex två blåa lysdioder som var ca 1mm i diameter, med nån millimeters mellanrum, en för power en för disk.. jättelätt att se, inte.. dessutom lyste dom upp rummet när det var mörkt.
Min gamla datorlåda hade tex två blåa lysdioder som var ca 1mm i diameter, med nån millimeters mellanrum, en för power en för disk.. jättelätt att se, inte.. dessutom lyste dom upp rummet när det var mörkt.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@Glenn
Spot On, även min låda (Node 605) hade den där satans lysdioden i fronten, den blev inte gammal kan jag säga.
Lyser upp hela rummet.. eXakt!
Spot On, även min låda (Node 605) hade den där satans lysdioden i fronten, den blev inte gammal kan jag säga.
Lyser upp hela rummet.. eXakt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nu under hösten är mitt behov av extraljus som störst, och även det löser man med lysdioder.
Kommer ihåg den första versionen av ÖB "kepslampa" som inte var speciellt bra eller effektiv.
Tekniken har nu kommit en bit längre, med mer ljus och bättre funktioner, som handrörelser.
Denna är tänkt att monteras på min Kinakeps. (Kanske även kan användas vid Wellerkvällar)
Finns här, rabatt just nu: https://jaktbelysning.se/edc-everyday-c ... 100-lumen/
Film:
Kommer ihåg den första versionen av ÖB "kepslampa" som inte var speciellt bra eller effektiv.
Tekniken har nu kommit en bit längre, med mer ljus och bättre funktioner, som handrörelser.
Denna är tänkt att monteras på min Kinakeps. (Kanske även kan användas vid Wellerkvällar)
Finns här, rabatt just nu: https://jaktbelysning.se/edc-everyday-c ... 100-lumen/
Film:
Ja, det stämmer att det var omkring dom åren! Man var så impad av det blåa ljuset!Glenn skrev: ↑3 november 2020, 08:28:21Jag köpte min första blåa lysdiod när elfa reade ut en modell på deras fax-newsletter när jag jobbade på mitt första jobb, alltså 1995-96.
Lite osäker på vad den kostade men jag tror det var ca 70+moms, det var då första gången jag sett en blå LED under hundralappen, och jag beställde en DIREKT. (Vi beställde från elfa 1-2ggr/vecka på jobbet)
Minns att jag var helt fascinerad över det blåa ljuset på labbrädan hemma efter att enbart sett röd/gul/gröna tidigare, trots att denna blåa var extremt ljussvag![]()
Det är en bra ide´! Jag har vita dioder"glödlamps" ljus blandat med gröna där jag kan med en omkopplare växla och en pott som styr strömmen genom en trissa variera ljusintensiteten!Hobbyisten skrev: ↑3 november 2020, 08:54:15 Man sägs sova bättre med lite ljus i rummet, testat med grupper av lysdioder i samma färg, rött och grönt går an, men blått blir det ett iskallt sken av![]()
Denna LED belysning är redan avsedd för 10 volts likspänning står det på kretskortet. Då är det inte alls säkert att den drar 20mA utan snarare mera ström. Så du skall ställa in 10volt och sen öka strömbegränsningen tills den får 10 volt. Ev om du vågar ställa 10 volt med full ström och ansluta.Klickmans skrev:@Palle500
Det kan nog vara så, att den inte riktigt klarar att hålla sig fast på 20, men bättre än ingen.
Så sent som igår lyckades jag elda upp en handsensor med mitt Mascot, hade glömt begränsa.
Det hände med en DC-kontakt som hade en blå och en brun kabel, + var inte i mitten på den.
(Trodde brun var -, men dom hade valt blå till det)
Har nyss vaknat, men här kommer en bättre bild på den jag testade igår.
Bäst fixar du denna till 12volts batteridrift via en enkel spännings regulator (buck switchare) som ger 10volt ut och mer ström än vad din LED drar vid 10volt. Seriemotstånd är värdelöst till denna LED panel.
iLysdiodernas Fantastiska Värld
Lägger in din bild på LED-panelen då den inte kommer med i citatet och det inte fungerar att lägga till bilder när jag redigerar inlägg (TapaTalk problem).
Du ser att det står 10V= nere i högra hörnet av kretskortet.
10V= betyder att kortet själv hanterar strömmen till LED elementen och att man skall ansluta 10 volt likspänning utan strömbegränsning, då kortet själv hanterar strömmen som sagt.
Du ser att det står 10V= nere i högra hörnet av kretskortet.
10V= betyder att kortet själv hanterar strömmen till LED elementen och att man skall ansluta 10 volt likspänning utan strömbegränsning, då kortet själv hanterar strömmen som sagt.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@Palle500
Det här ska jag testa (med labbaggregatet) direkt, den ligger fortfarande här framför tangentbordet.
Buck har ja, såg det löser sig.
Mucho Tack för klargörandet,
åter till testbänken. (Tydliga instruktioner)
Det här ska jag testa (med labbaggregatet) direkt, den ligger fortfarande här framför tangentbordet.
Buck har ja, såg det löser sig.
Mucho Tack för klargörandet,

- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det var som fan, jag har lärt mig något nytt.
Learning by doing får en helt ny innebörd om man verkligen lyssnar på andra här.
Att börja så visade sig vara kalas, hur mycket jag än drar på drar den bara 40mA.
Detta vid 10 Volt ska jag kanske säga. Drog upp till MAX (5.100mAh) utan
Riktigt kul, och jag är så glad att ni hjälper mig framåt.
Dessutom har jag nu en fräck lysdiod att skapa något kul med, utan att elda upp den.
Mucho Appreciated!
Learning by doing får en helt ny innebörd om man verkligen lyssnar på andra här.
Att börja så visade sig vara kalas, hur mycket jag än drar på drar den bara 40mA.
Detta vid 10 Volt ska jag kanske säga. Drog upp till MAX (5.100mAh) utan

Riktigt kul, och jag är så glad att ni hjälper mig framåt.
Dessutom har jag nu en fräck lysdiod att skapa något kul med, utan att elda upp den.
Mucho Appreciated!
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@opampen
Det var så jag resonerade, det är mycket proffsigt byggt och ser rätt ut på insidan.
Att den sen har en separat utgång för 5 Volt passar mig perfekt, till Arduinoprojekt.
Så det var inte svårt att köpa den direkt, fick även lite annat bra att ha på köpet.
Analogt/Digitalt, kan inte bli smidigare.
Ett bra komplement till mitt helt digitala (Gophert 1601) som jag är mycket nöjd med.
Det var så jag resonerade, det är mycket proffsigt byggt och ser rätt ut på insidan.
Att den sen har en separat utgång för 5 Volt passar mig perfekt, till Arduinoprojekt.
Så det var inte svårt att köpa den direkt, fick även lite annat bra att ha på köpet.
Analogt/Digitalt, kan inte bli smidigare.
Ett bra komplement till mitt helt digitala (Gophert 1601) som jag är mycket nöjd med.
Precis! Stor och bra kylfläns också!
5V. är bra också om du vill syssla med TTL logik kretsar. Grindar, register, räknare mm.
5V. är bra också om du vill syssla med TTL logik kretsar. Grindar, register, räknare mm.
Senast redigerad av opampen 5 november 2020, 12:50:52, redigerad totalt 2 gånger.
Jag använder nog 5V-utgången på mitt "vanliga" labbagg minst fyra gånger så mycket som den justerbara utgången.
Det har även en 15V-utgång, jag har inte klurat ut vad man använder 15V till så ofta att man vill ha en fast utspänning på det.. men agget är ju franskt så..
Det har även en 15V-utgång, jag har inte klurat ut vad man använder 15V till så ofta att man vill ha en fast utspänning på det.. men agget är ju franskt så..
15V. är nog tänkt för att labba med op-kretsar. Om det är +/- 15.V.?
Jag har byggt nätagg. Där har jag steglös utgång på 1-25V. 2,5A. samt två separata utgångar +/- 15V. alternativt +/- 12V. 1A.
Annars är nog 12V. mer användbart.
Jag har byggt nätagg. Där har jag steglös utgång på 1-25V. 2,5A. samt två separata utgångar +/- 15V. alternativt +/- 12V. 1A.
Annars är nog 12V. mer användbart.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@Glenn
Ingen aning, men jag vet att jag läst om det där nånstans.
Köpte detta eftersom jag snart ska börja med UNO igen, Permon tog all min tid tidigare.
Men nu är den ju nästan klar, småpill kvar bara så jag ska fördjupa mig lite mer i Arduino.
Inget avancerat med för mycket kod jag ändå skriver fel, men väl lite andra experiment.
Det ser jag fram emot,
blink blink...
Ingen aning, men jag vet att jag läst om det där nånstans.
Köpte detta eftersom jag snart ska börja med UNO igen, Permon tog all min tid tidigare.
Men nu är den ju nästan klar, småpill kvar bara så jag ska fördjupa mig lite mer i Arduino.
Inget avancerat med för mycket kod jag ändå skriver fel, men väl lite andra experiment.
Det ser jag fram emot,