Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av swesysmgr »

Mycket bra, ett stort steg framåt från Paint! :)

Pilarna är väl bara att klicka på Delete-verktyget (soptunnan) och sedan på dem eller deras linjer? Hålen borde vara samma, pröva att ta bort dem i schema-läget om det inte går i Board?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, nu fick jag faktiskt bort dimensionsmarkeringarna även om jag provat "delete-verktyget" innan, naturligtvis och knepigt nog men va fasen, i mjukvaruvärlden är ju allt knepigt :)

Vad menar du med att jag ska ta bort hålen, alla fyra är 4,1mm som jag vill ha dom (även om de ser större ut ty bredare än effekttrissorna).

Hjälp mig nu med CAM, är du snäll :)

MVH/Roger
PS
Tro bara inte jag kommer överge min kära Paint pga det här :D
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Ok, jag förstod inte om det var hålen eller dimensionspilarna som skulle bort.

CAM-processorn har jag aldrig använt men jag tittade i boken och kan försöka hjälpa dig igång.
  1. Gå till eagles kontrollpanel och CAM jobs i trädet.
  2. Öppna gerb274x.cam
  3. I CAM-processorfönstret som visas gör File -> Open -> Board och öppna ditt korts .brd fil.
  4. Nu visas en massa flikar och du kan klicka på process job för att få dina filer.
  5. För att få hål borrade behöver du även köra excellon.cam jobbet som jag förstått det.
Som jag skrev innan, kör en Design rule check först annars kanske korten blir oanvändbara. Här är Eurocircuits DRU-fil.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om det är svårt att "träffa" nån specifik linje (dimensionslinjerna tex) kan man ju tillfälligt stänga av alla andra lager så blir det enklare :)
Borre

Inlägg av Borre »

Angående CAM:

Börja med att välja en tillverkare som har färdiga CAM-filer till Eagle, då slipper du ett steg. Jag rekommenderar https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-prototyping.html.
Här verkar en cam-fil finnas för Eagle 7.x: http://blog.iteadstudio.com/wp-content/ ... le_7.x.zip

Börja med att ha kortet du ska tillverka öppet, i "Board" öppna "CAM Processor" och välja "File" - "Open" - "Job" och välj där CAM-filen du laddat ner.
Tryck sedan på "Process Job" så exporteras gerberfilerna för ditt kort till mappen eagle-filerna är sparade i.

Hur du går tillväga nu beror på tillverkaren, för Itead har du här någa hjälpsidor du kan kolla igenom, där ser du även en kort förklaring över vad alla filer är till för och vilka du behöver skicka till dem.
http://support.iteadstudio.com/support/ ... quirements
http://support.iteadstudio.com/support/ ... rber-files

Lite andra korta tips:

Håll alltid koll på statusraden längst ner i programmet, där står det alltid tips om hur man använder verktygen.

Istället för att använda verktyget "Miter" nån föreslog för att ändra 90-gradiga ledare så routa med 45-graders direkt från början. När du valt "Route" välj i menyn ovanför kommandoraden (till höger om lagerväljaren) bland flera olika "Wire bend style", välj den andra "Wire bend style 1" och prova routa.
Men sen ska det tilläggas att ingen modern vettig tillverkar har problem med 90-gradig hörn, det är en kvarleva från, ja inte vet jag, 90-talet... :roll:

För att skifta lager när du routar tryck på scrollknappen på musen.

Gällande det Glenn skriver. Låt säga att du ska flytta en linje där även fler saker finns och du inte "träffar" din linje först, klicka som vanligt med vänster musknapp och om fel sak markeras bläddra bland de andra sakerna med höger musknapp, där du hamnar rätt klickar du återigen på vänster musknapp för att markera/aktivera den.

Vill du lätt och snabbt ändra en komponent högerklickar du på den i "Board" och väljer "Open Package" om du vill ändra footprint, "Open Device" om du vill ändra hur schema-symbolen kopplas ihop med footprinten.
Du spar förslagsvis det ändrade biblioteket på en ny plats med ett nytt namn.

Jag har under en längre tid tänkt gjort några korta videor om hur man använder Eagle, framförallt skapar komponenter eftersom de flesta verkar sjukt dålig på det. Men har inte haft lust helt enkelt, men det kanske kommer. :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Klart det är bättre att routa rätt från början men nu var ledarna redan dragna med 90° då tror jag den enklaste lösningen är att mitra om dem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:Ok, jag förstod inte om det var hålen eller dimensionspilarna som skulle bort.

CAM-processorn har jag aldrig använt men jag tittade i boken och kan försöka hjälpa dig igång.
  2. Öppna gerb274x.cam
  3. I CAM-processorfönstret som visas gör File -> Open -> Board och öppna ditt korts .brd fil.
  4. Nu visas en massa flikar och du kan klicka på process job för att få dina filer.
  5. För att få hål borrade behöver du även köra excellon.cam jobbet som jag förstått det.
Som jag skrev innan, kör en Design rule check först annars kanske korten blir oanvändbara. Här är Eurocircuits DRU-fil.
Menar du verkligen att du aldrig använt CAM?

Du verkar ju vara en höjdare på Eagle och då undrar man ju vad du har Eagle till, endast schemaritning eller?

Eller skickar du brd-filer direkt till tillverkaren, som jag av dig förstått man kan göra?

Nåväl, jag behöver Gerber så jag ska testa dina tacksamma tips.

Punkt 5 tycker jag komplicerar saken i onödan så jag avser ta bort skruvhålen och borra manuellt som man gjorde förr :)

MVH/Roger
PS
Provade ju som sagt själv Eagle Service och mitt kort via Wurt (endast brd-filen skickas) skulle kosta typ 700 spänn, dvs fullständigt uteslutet (då kör jag hellre seriöst igång med fotoresist). Tror att kineser kan göra dom för en tiondel av den summan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glenn skrev:Om det är svårt att "träffa" nån specifik linje (dimensionslinjerna tex) kan man ju tillfälligt stänga av alla andra lager så blir det enklare :)
Jag vet inte om du riktigt förstod vad jag menade, men om du tittar på mina senaste bilder ser du två dimensionsmarkeringar (80 respektive 100 map kortets storlek) dessa markeringar gick inte att ta bort hur jag än gjorde dvs främst klickade på dom med delete-verktyget.

Att jag till slut fick bort dom har kanske att göra med att jag var i zoom-läge?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär ser min brd-fil ut just nu.

Jag har korrigerat på speciellt två ställen dvs den sneda ledningen övers och korsandet av två ledningar nederst.

Det slår mig nu en sak, jag kan nyttja den här typen av routing för att ta fram kort av modell fotoresist.

Komponentsymbolerna är så vaga i sin kontrast att med en monokrom utskrift så kan man kanske kontrastmässigt "filtrera bort" dom i utskriften.

Annars kanske man kan ta bort komponentsymbolerna helt ur brd-filen?

Det som först slog mig var emellertid att istället för att routa via andra lagret vid korsningar så kan man ju routa via ett byglingsmotstånd istället och på så sätt få ett enlagers-kort ("bara" att lägga till byglingssmotstånd i schemat vartefter).

Jag har aldrig varit jättefrämmande för fotoresist (trots dess bök med UV-lampa, kemikalier och borrning), det största problemet har dock varit just routing.

För i Paint funkar det ju inte så bra :D

Men CAM, nej tack, jag fattar ingenting och orkar ärligt talat inte ens försöka förstå (fan, ett speciallingrepp bara för att få fabriken att borra ett helt vanligt M4-hål, vad är det för trams?)

Det är så fjantigt mycket detaljer att man får krupp bara av 10% :D

Så enlagers fotoresist mha fantastiska Eagle, here I come :D

MVH/Roger
PS
Och vinkelräta hörn kan man inte ha heller, vem fan har sagt det? Så det finns ett fjantigt specialverktyg för det. Det är så löjligt att inte vet vart jag ska ta vägen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:Men CAM, nej tack, jag fattar ingenting och orkar ärligt talat inte ens försöka förstå (fan, ett speciallingrepp bara för att få fabriken att borra ett helt vanligt M4-hål, vad är det för trams?)

MVH/Roger
PS
Och vinkelräta hörn kan man inte ha heller, vem fan har sagt det? Så det finns ett fjantigt specialverktyg för det. Det är så löjligt att inte vet vart jag ska ta vägen :D
Läs mitt inlägg istället, det där tidigare stämmer inte riktigt. Läs och prova, det är inte svårt alls.

Och som sagt, ingen vettig tillverkare har problem med vinkelräta hörn/ledare, det är mest en estetisk sak och mer platseffektivt. Fjantigt specialverktyg..suck..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Upptäckte att jag gjort fel kring C1 (kortsluten), här kommer ny brd-fil:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kan man ta bort symbolbeteckningarna från brd-filen?

Jag behöver nog kunna göra det om jag ska göra min layout mha fotoresist.

MVH/Roger
Borre

Inlägg av Borre »

Ja, välj vilka lager som ska synas i "Layer settings" i menyn till vänster, eller skriv "layer" i kommandoraden.

Ska du etsa själv är det mycket enklare om du har allt på ett lager, flyttar du dina komponenter lite och provar dig fram kan du snudd på få allt på ett lager.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:
swesysmgr skrev:Ok, jag förstod inte om det var hålen eller dimensionspilarna som skulle bort.

2. Öppna gerb274x.cam
Menar du verkligen att du aldrig använt CAM?

Du verkar ju vara en höjdare på Eagle och då undrar man ju vad du har Eagle till, endast schemaritning eller?

Eller skickar du brd-filer direkt till tillverkaren, som jag av dig förstått man kan göra?
Jag har enbart använt OSH Park och aldrig konstruerat ett kort kommersiell, enbart som hobby. Har lärt mig genom att läsa en bok om programmet och sitta och gno med det på kvällarna. För mig är det viktigare att korten håller god kvalitet och tillverkas på vettiga villkor i EU eller USA än att de är maximalt billiga men det är upp till var och en.
rogerk8 skrev:Provade ju som sagt själv Eagle Service och mitt kort via Wurt (endast brd-filen skickas) skulle kosta typ 700 spänn, dvs fullständigt uteslutet (då kör jag hellre seriöst igång med fotoresist). Tror att kineser kan göra dom för en tiondel av den summan.
Jag tror du skulle kunna spara en hel del yta och därmed tillverkningskostnader på att komprimera kortet, det är ganska mycket luft mellan komponenterna som det ser ut nu och BD139/140 ligger ner och tar kortyta ($$) helt i onödan.

Fundera på om du inte vill ha ett jordplan också, det kostar inget extra. Flytta den långa ledaren mellan ingången och utgången till undersidan (blå). Välj polygonverktyget och undersidan i dropdownen som visas. Rita en polygon (visas som prickad linje) strax innanför kortets kant och tryck sedan Ratsnest (molekylsymbolen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Borre skrev:Ja, välj vilka lager som ska synas i "Layer settings" i menyn till vänster, eller skriv "layer" i kommandoraden.

Ska du etsa själv är det mycket enklare om du har allt på ett lager, flyttar du dina komponenter lite och provar dig fram kan du snudd på få allt på ett lager.
Det här var intressant, tack!

Mera frågor :)

Hur ställer man in för endast ett lager?

Preliminärt har jag nu tänkt nyttja mitt 2-lagerskort och pendla mellan brd och sch och när jag är i brd (efter manuell routing) ser att det behövs ett byglingsmotstånd går jag över till sch och inför ett, kan det funka?

MVH/Roger
PS
Miter kan man ju direkt ta bort, routingledarna behöver bara vara av två typer (vinkelrät och godtycklig vinkel) och inte hela åtta varianter/knappar. I övrigt vore det önskvärt om nån kompetent person konfigurerade upp allt inom CAM i nåt lämpligt default vad beträffar t.ex ledningsbredd, ledningstjocklek, avstånd och håldiameter (1mm funkar nästan jämt) och sedan gömde alla dessa data under en "Advanced-knapp" som idioter som jag då i princip aldrig behöver se eller bry mig om. Nu får man liksom 20 flikar med femtioelva datafält varav de allra flesta behövs doktorexamen för att fatta, bara genom att öppna CAM Processor. Men hallå, eller?
Skriv svar