Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Varför ber du överhuvudtaget då om råd och varför publicerar du dina konstruktioner har, om du inte är intresserad i att få dem bättre eller lyssna på de råden som ges.
Det är ju tämligen meningslöst, tar upp bandbredd och serverutrymme.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Duger roligt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja.

Det finns något man kalla för best practice eller erfarenhet. Man har olika trix i sin verktygslåda som man använder för att konstruera eller bygga något så bra som möjligt med en rimlig arbetsinsats. Samlad erfarenhet från sina tidigare projekt och andras arbete gör att man kan bygga saker enkelt. Man vet att det kommer att fungera utan att behöva förstå varje detalj .

Du Roger verkar bortse från detta helt och väljer att gå din egen väg. Detta retar många, det jag inte förstår är varför de (och jag) bryr sig om att kommentera dina projekt. Jag liksom de blir lätt frustrerade över din motvilja till att lära dig att använda best practice utan att ifrågasätta varje detalj. De är mycket erfarna män som kommenterar dina byggen. Jag förstår att de inte vill förklara varje detalj. Ibland är det bättre att acceptera att vissa saker fungerar bättre. Genom att göra det kan man både lättare och snabbare bygga saker som fungerar vettigt. Och plötsligt en dag förstår man kanske varför. Detta påminner mig lite om mina barn när de var i tre-års åldern: JAG KAN SJÄLV!

Men du väljer att bygga vagnar med fyrkantiga hjul, som ibland kan bli åttakantiga. Fine.

Alla ingenjörer med erfarenhet vet att "stjäla med stil" ofta är ett bra verktyg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Personligt anser jag att det ju kan vara likgiltigt att svara rogerk8, h*n har ju visat med all tydlighet att vettiga lösningar är oönskade, projekten börjar alltid med buller och bång - men slutar som en ljummen fis under täcket.

Och att ens beskriva dom här kan ju kanske vara roligt för rogerk8 - men jag tycker mest att det är tragisk. Så mycket energi, så många roliga idéer - men så lite kunnande och så kraftig vägran mot att lära sig nytt.

Själv älskar jag att lära nytt och jag har rimligen ofta tagit till mig lösningar/idéer från forumet och anpassat dom till mina specifika behov. En del har varit riktigt bra, andra lite sisådär, precis som mycket annat här i livet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

pstrand skrev: Har "caddat" kort sedan början på 80-talet. Då hade vi en tillsatts till ABC-80 för över 50 papp. Fungerade alldeles utmärkt på den tiden, men det är en helt annan historia.
Haha, also been there. Det var ingen mus man styrde med, snarare det motsatta, en saftig spak som såg ut som något man pinkar med. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

rogerk8 skrev: En annan anledning till att jag lägger upp så mycket bilder är helt enkelt pga den latenta databas-featuren som EF är dvs bara jag kommer ihåg vilket namn jag gett projekttråden så hittar jag bilden i den tråden, mycket käckt :) Tyvärr komprimeras dock mina redan små png-bilder så hårt att dom sen inte kan tankas ner och printas ut men det är lätt att förstå och acceptera för serverutrymme kostar pengar.
Det där är precis vad jag tillämpar också. Ett mycket bra sätt att hitta saker man gjort som man för länge sedan glömt bort var de ligger eller raderat i sin egen dator. :tumupp:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

anders_bzn skrev:Ja.

Det finns något man kalla för best practice eller erfarenhet. Man har olika trix i sin verktygslåda som man använder för att konstruera eller bygga något så bra som möjligt med en rimlig arbetsinsats. Samlad erfarenhet från sina tidigare projekt och andras arbete gör att man kan bygga saker enkelt. Man vet att det kommer att fungera utan att behöva förstå varje detalj .

Du Roger verkar bortse från detta helt och väljer att gå din egen väg. Detta retar många, det jag inte förstår är varför de (och jag) bryr sig om att kommentera dina projekt. Jag liksom de blir lätt frustrerade över din motvilja till att lära dig att använda best practice utan att ifrågasätta varje detalj. De är mycket erfarna män som kommenterar dina byggen. Jag förstår att de inte vill förklara varje detalj. Ibland är det bättre att acceptera att vissa saker fungerar bättre. Genom att göra det kan man både lättare och snabbare bygga saker som fungerar vettigt. Och plötsligt en dag förstår man kanske varför. Detta påminner mig lite om mina barn när de var i tre-års åldern: JAG KAN SJÄLV!

Men du väljer att bygga vagnar med fyrkantiga hjul, som ibland kan bli åttakantiga. Fine.

Alla ingenjörer med erfarenhet vet att "stjäla med stil" ofta är ett bra verktyg.
Jag håller inte med ovanstående talare. Om det inte funnits människor som testade sina egna ideér utanför boxen så hade vi fortfarande varit kvar på stenåldern, inte ens hanterat elden. Skrivningar som anders_bzn presenterar är snubblande nära jantelagen. Du skall inte tro... vi vet bättre... rätta in dig i leden...

Visst är mycket av det rogerk8 försöker testa långt utanför boxen, visst kan (och borde) man använda råd man tycker är relevanta för det man vill uppnå, men utan galna ideer står det ganska stilla. Även en blind höna hittar då och då ett korn. De flesta stora uppfinnarna har fått kämpa i motvind mest hela tiden mot "klokare människor" som t.ex anders_bzn innan de blev erkända. Många hann till och med att avlida innan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är väl knappast EF avsett att vara en personlig projektdatabas, diskutrymmet och bandbredden torde vara mer värdefullt än så.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Dåså varför postar du onödiga saker själv då TomasL?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gör jag, knappast speciellt ofta, det jag reagerar mot är att man använder EF som sin egen konstruktionsdatabas, enbart för att man inte kan hålla iordning på sina konstruktioner på sin egen dator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

SeniorLemuren skrev:
anders_bzn skrev:Ja.

Jag håller inte med ovanstående talare. Om det inte funnits människor som testade sina egna ideér utanför boxen så hade vi fortfarande varit kvar på stenåldern, inte ens hanterat elden. Skrivningar som anders_bzn presenterar är snubblande nära jantelagen. Du skall inte tro... vi vet bättre... rätta in dig i leden...

Visst är mycket av det rogerk8 försöker testa långt utanför boxen, visst kan (och borde) man använda råd man tycker är relevanta för det man vill uppnå, men utan galna ideer står det ganska stilla. Även en blind höna hittar då och då ett korn. De flesta stora uppfinnarna har fått kämpa i motvind mest hela tiden mot "klokare människor" som t.ex anders_bzn innan de blev erkända. Många hann till och med att avlida innan.
Hej SeniorLemuren!

Äntligen nån som fattar, tack!

Dessutom bokstaverar du det på ett sätt som jag faktiskt knappt ens tänkt.

I rest my case!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Roger, ditt sätt att helt ignorera de svar du får och inte helt sällan förolämpa de som lägger ner tid på att skriva svaren gör att jag inte kommenterar något i dina trådar.
Helt ärligt förstår jag inte varför du ställer frågor då du inte är intresserad av att höra svaren?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kan inte annat än hålla med föregående talare. Ursäkta, men det är precis så alla dina trådar framstår. Hade jag varit dig så hade jag tagit åt mig av folk som har lång erafenhet och delar med sig av sin kunskap, istället för att göra narr av dom och fortsätta med det man tycker sig vara "bäst" på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Till ämnet.

Jag förstår verkligen inte hur Walter's krets kan ge -90 graders fasvridning som den uppenbarligen gör ty det är enda sättet för oscilloskopet att i XY-mod visa en perfekt cirkel.

Om det är nån här som förstår kretsen får hen gärna förklara.

Jag har grunnat fram och tillbaks utan att fatta, det enda jag fattar är att vid 1/(2PiRC)-frekvensen är fasen på plusbenet hos IC3 -45 grader vilket borde innebära att fasen på minusbenet också är -45 grader då ty så länge en OP jobbar linjärt är spänningsskillnaden mellan plus och minusingången noll.

Så om vi leker med tanken att fasen är -45 grader vid minusingången också då vrids den ytterligare 180 grader pga att det just är minusingången dvs ut borde komma -45-180=-225 grader eller 360-225=135 grader och inte 90 grader men som sagt, jag fattar inte det här.

Helt klart är i alla fall att det uppenbarligen fungerar samtidigt som jag hatar sånt här dvs att planka en lösning som man inte ens förstår.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hej Roger!
Du har inte funderat på att använda en synkronmotor istället?

Jag kan inte så mycket om skivspelare men plockade en del med dom som liten och tänker mej väl att många lite billigare skivspelare förr drevs av just synkronmotorer!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronmotor

Nån på forumet tipsade för ett tag sen om denna butik, http://www.ecotec-online.se/, här finns lite smått och gott för ett enkelt skivspelarbygge, motorer, nålar, tonarmslagring m.m, bra priser!
Skriv svar