Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
Re: Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
Skulle man kunna få höra hela utläggningen?anders_bzn skrev:Om man jämför med Commodore så byggde de helt på standardkretsar. Dessutom ganska många om man jämför. Detta gjorde Commodore oändligt mycket billigare att bygga, men man fick också några "features" som man fick lära sig att leva med.

- Electricguy
Det ligger lite på is för tillfället. Har en massa annat att greja med också 

Ifall du har slut på idéer (som om...) på vad du kan göra med bussen så vore väl en ISA-kortadapter en idé? Z80 bygger ju på 8080 vars buss inte är så värst olik 8088-bussen (som i sin tur i princip är ISA-buss). Sådant som serieportar (16550) funkar bra med bara i/o-adresseringen, och om jag minns rätt så brukar nätverkskort klara sig med i/o-adresser och minnesadresser (fast jag kan minnas fel). Floppykontrollers och ljudkort är väl inte direkt aktuella att hänga på en ABC80, det är annars kort som brukar kräva DMA-funktionen i ISA-bussen.
Kläm in plats för ett batteribackup'at skrivskyddbart cmos-ram som "rom", kanske.
Kläm in plats för ett batteribackup'at skrivskyddbart cmos-ram som "rom", kanske.
-
MiaM skriver:
I Databoard världen kallas det:
2027 1 kB RAM 100 timmar batteribackup med mjukvarustyrd tidslucka för skrivning.
2096 8 kB RAM 200-600 timmar med 5097-Power Fail.
Om realtidsklockan hade någon extra minnesarea kommer jag inte ihåg det får bli när jag har hittat dokumentationen på detta kort eller titta på det jag har någonstans.
I Databoard världen kallas det:
2027 1 kB RAM 100 timmar batteribackup med mjukvarustyrd tidslucka för skrivning.
2096 8 kB RAM 200-600 timmar med 5097-Power Fail.
Om realtidsklockan hade någon extra minnesarea kommer jag inte ihåg det får bli när jag har hittat dokumentationen på detta kort eller titta på det jag har någonstans.
Aha, det fanns redan som färdiga kort.
Fast med de där tiderna kan man väl anta att det inte var cmos-minnen? Cmos-minnen håller väl innehållet i stort sett lika länge som "bäst före vid lagring"-datumet på engångsbatterier, d.v.s. ett halvt decenium eller så...
Fast med de där tiderna kan man väl anta att det inte var cmos-minnen? Cmos-minnen håller väl innehållet i stort sett lika länge som "bäst före vid lagring"-datumet på engångsbatterier, d.v.s. ett halvt decenium eller så...
-
Glöm inte att även CMOS-RAM "suger" i sig ström men blir säkert en kapplöpning med självurladdningen
I databladet för 2027'an står det 100 tim och i katalogens bild ser det ut att vara samma typ av batterier som sitter i 4012 som du kan se på nedanstående bild av vad jag kan se så finns det inget extra CMOS-RAM på detta kort som svar på det jag var osäker på i det förra inlägget från mig.
I databladet för 2027'an står det 100 tim och i katalogens bild ser det ut att vara samma typ av batterier som sitter i 4012 som du kan se på nedanstående bild av vad jag kan se så finns det inget extra CMOS-RAM på detta kort som svar på det jag var osäker på i det förra inlägget från mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kikade på några av chipsen på Databoard 4012 A K:
DM8131
DM7131/DM8131 6-Bit Unified Bus Comparator
7404
7404 - Hex Inverter
MC14071B
Quad 2–Input OR Gate sida 44
MM58174
primrosebank.net: MTX Real-Time Clock - Computing Today 09/84
Microprocessor-compatible Real-time ClockMicroprocessor-compatible Real-time Clock
"Operational Mode VDD 2 2V (Standby) VDD e 5V (Operating) VDD e 5V"
DM8131
DM7131/DM8131 6-Bit Unified Bus Comparator
7404
7404 - Hex Inverter
MC14071B
Quad 2–Input OR Gate sida 44
MM58174
primrosebank.net: MTX Real-Time Clock - Computing Today 09/84
Microprocessor-compatible Real-time ClockMicroprocessor-compatible Real-time Clock
"Operational Mode VDD 2 2V (Standby) VDD e 5V (Operating) VDD e 5V"
- Electricguy
MM58174 är uppenbart hjärtat i Databoard 4012 AK 

-
blueint
'MM58174 är uppenbart hjärtat i Databoard 4012 AK'
Japp och allt det andra är bara anpassning (till en annan värld) där man med I/O kommande kan öppna skrivskyddet i 0,5ms och skriva nya värden i minnet. Kortet kan även ge interruptpulser på 1, 10 eller 100 ms till CPU kortet. Skrivning (och läsning) sker i två steg först skriver man till en buffert och sedan överförs till MM58174'an.
'MM58174 är uppenbart hjärtat i Databoard 4012 AK'
Japp och allt det andra är bara anpassning (till en annan värld) där man med I/O kommande kan öppna skrivskyddet i 0,5ms och skriva nya värden i minnet. Kortet kan även ge interruptpulser på 1, 10 eller 100 ms till CPU kortet. Skrivning (och läsning) sker i två steg först skriver man till en buffert och sedan överförs till MM58174'an.
Lite nyfiken hur de där 3x NiCd batterierna mår och vilken spänning de har..
-
blueint Det vill du inte veta
Hade det varit årgångsvin så hade de varit riktigt bra nu

Hade det varit årgångsvin så hade de varit riktigt bra nu

Vilken spänning har de?
Det är en bra teknik NiCd så det kan nog vara värt att försöka ladda de?
Det är en bra teknik NiCd så det kan nog vara värt att försöka ladda de?
- G_Axelsson
- Kontakt:
Batterierna såg ju bra ut, inga läckage vad jag kunde se, så det skadar väl inte att testa?
... känner du grupptrycket?
/Göran
... känner du grupptrycket?

/Göran