Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en sak.

När jag mäter på drain får jag som sagt 80mVpp (8 rutor) av 20MHz.

När jag sedan mäter på emittern så får jag bara 0,5 rutor samtidigt som bias är ok.

Jag har alltså 1pF i serie med basen (tagit bort 22k) och mäter på den "isolerade" emittern, ändå finns det ingen signal.

Den enda slutsats man kan dra av detta är BC546B inte hänger med, konstigt bara att den hängde med i KD-testaren som faktiskt också, om jag har koll på revisionerna, hade 1pF in på basen.

Eftersom jag inte får ut nån signal att tala om kommer jag lyda YD1150's råd och byta trissa till BF199.

Jag tror nämligen att Cag (som inte specas i databladet) för BC546B är aningen stor, men det är bara vad jag tror.

Teoretiskt verkar Cag vara på över 10pF, låter mycket men hur kan annars signalen dämpas så mycket?

KD-testaren ger alltså en signal ut på emittern om 0,25Vpp@10,7MHz medans jag här får nånting runt 5mVpp@20MHz, nej det här är snurrigt :)

MVH/Roger
PS
Fast eventuellt svängde KD kraftigare än vad FM svänger, innan 1pF alltså, dvs dämpningen är lika men att det i KD-fallet ändå gav en okej utsignal medans det här är katastrof.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Varför har jag 20MHz på drain när jag har ett bandpassfillter på teoretiska 100MHz där med hyfsat Q?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att göra såhär:

Jag byter BC546B till BF199 (annan konfiguration, obs).

Sen testar jag så att jag får ut storleksordningen av 20MHz jag har vid drain.

Får jag ut det så kommer jag ta till ett rörtrick med JFET, detta gör jag dels för att det är lite spännande dels för att liknande filter skall fungera i radion samtidigt som JFET är mycket lika rör (speciellt pentoder).

I min gitarrförstärkare har jag EF86 som ingångsrör med Edison Bias (EB) och jag kan konstatera att EB fungerar för pentoder också..

Nu är bara frågan, kan 10M som gatemotstånd ge EB för JFET också?

Detta är faktiskt inte helt osannolikt för JFET står för Junction-FET och om vi då har en junction mellan Gate och Source som normalt är backspänd (negativ Vgs) så borde rimligtvis lite ström flyta in i Gate när den är framspänd.

EB grundar sig emellertid på att vissa av de "varma" elektronerna vid katoden har så stor kinetisk energi att dom når gallret så om gallret har ett lagom stort motstånd (normalt runt 1M) så bildas ingen negativ spänning MEN om motståndet sen är typ 10M så biseras röret mha denna Edison-ström.

Den här mekanismen saknar JFET men det kan ändå tänkas att det bildas lite negativ bias av andra skäl om gatemotståndet är tillräckligt stort.

Så jag ska nu prova 10M som gatemotstånd.

Anledningen till detta är förresten att JFET är klumpigt kopplad, den jobbar i princip mot Idss nu dvs uppåt kan inte insignalen svänga så mycket (pga gate-ström ty Vgs är redan noll) utan den kan bara svänga neråt (samtidigt som 20MHz ingalunda är distad, dock).

Jag vet inte riktigt hur jag tänker här för jag vill ju att JFET både ska strypa och leda fullt ut men det gör den ju nästan redan, fast i nåt slags Klass C(?).

Känns som om jag inför EB så får jag bara mer Klass A :D

Nej, vi har redan räknat ut att Id=gmVgs inte räcker för att fullt styra ut Xo~200 Ohm, transistorn behöver nog ändå bytas.

Men vi räknar igen:

Jag har enligt mätningar 1,5Vpp in på Gate, X10-prob belastar dock så vi säger 3Vpp istället

Det betyder Vgs=+/-1,5Vp (plus bottnar uppåt, minus stryper neråt), gm~3mS och gmVgs är en tämligen exakt ström för både JFET och Pentod (men INTE för Triod) dvs Uo~gmVgsXo=3E-3*1,5*200=0,9V<<Vds=3V.

Inte helt värdelöst men enligt YD1150 så bör trissan bottna åt båda hållen för att generera övertoner och det kan man konstatera att den inte gör här.

Fast vänta nu, om YD1150 har rätt, vilket han naturligtvis har, så MÅSTE trissan bottna för att jag ska få tag i 5:e övertonen, eller hur?

Jag gick nämligen i villfarelsen att 5:e övertonen INGICK i kristallen, och det kanske den gör men på det här sättet förstärker vi den (såpass mycket att vi kan extrahera den), antar jag.

Så trissan måste alltså bottna, eller?

Jag byter inte JFET förrän jag fått detta bekräftat.

MVH/Roger
PS
Fast å andra sidan, vad är det egentligen för reaktans som gäller för LC-kretsen? Nu har jag räknat på 100MHz där den SKA resonera men vi skickar ju in 20MHz samtidigt som kretsen vid resonans förhoppningsvis har ett rätt högt Q-värde dvs Xo på 200 Ohm som jag säger måste vara fel, är sedan resonanspuckeln riktigt smalbandig så blir det ju typ NOLL reaktans att räkna med vid 20MHz, jag fattar ingenting :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vi vet ju inte exakt hur kurvformen ser ut från oscillatorn.
Puls/paus-förhållandet kan t.ex. vara 45/55%, vet inte hur fourierserie-utvecklingen ser ut för en sådan DIL14-oscillator.

Den yttre transistorn gör extra övertoner genom att "switcha" - olinjära saker gör ju övertoner.
Fem gångers multiplikation är förvisso rätt mycket för ett steg (två, tre gånger för ett multiplikatorsteg är vanligt)
men som signalkälla till radion så ska det nog räcka.

Du vet väl att det går att göra frekvensmultiplikatorer med varicap också? :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu bytt emitterföljare till BF199.

Lite mer roliga saker händer faktiskt.

Först får jag som mest ut 20mVpp av 20MHz vid emittern, med BC546B kunde jag inte ens se det (1mV/DIV=min).

När jag sedan vrider på trimmern händer en del roliga saker dvs allt är inte ett konstant streck längre :D

Utan 4,7pF är det som mest intressant.

Genom att spana på trimmern och hur mycket metall som är i metallen, om man säger, har jag kommit fram till följande (100% betyder full kapacitans dvs all metall är i metallen):

0%: 20MHz är som störst (~20mVpp)
50%: 20MHz är stor och nära störst
75%: 20MHz dör bort helt

Så äntligen har det i alla fall blivit lite roligare att ratta på trimmern :D

Men vad fasen det betyder, det har jag ingen aning om :)

Lite flummig spekulation, dock:

0% ger lägsta kapacitans vilket gör att resonansen hamnar en bra bit över 100MHz men då borde dämpningen vid 20MHz vara total, fattar ingenting :)

50% ger en medium kapacitans varvid resonansen uppifrån så att säga sker närmare 100MHz och Gaussklockan flyttas alltså närmare 100MHz, dämpningen av 20MHz borde då vara mindre men ändå rejäl men mätresultaten visar alltså att dämpningen är större, fattar ingenting :)

75% ger en ännu högre kapacitans och vi kommer ännu närmare 100MHz men på samma sätt borde dämpningen av 20MHz vara ännu mindre men den dämpas som sagt bort helt, fattar ingenting :)

Det finns emellertid ett sätt att kanske förstå det här på, om Gaussklockan ligger "hitom" 100MHz så kommer jag med mina kapacitansvärden ju bara längre och längre ifrån 100MHz dvs närmare och närmare 20MHz där då dämpningen blir sämre och sämre, stämmer det?

0%: Längst ifrån 20MHz, mest dämpning
50%: Närmare 20MHz, något mindre dämpning
75%: Närmast 20MHz, minst dämpning

stämmer fortfarande inte, om vi ligger hitom 20MHz, då?

0%: Närmast 20MHz, MINST dämpning
50%: Närmare 20MHz, något mer dämpning
75%: Längst ifrån 20MHz, MEST dämpning

Stämmer det då?

Ja, det gör det faktiskt.

Kan jag verkligen ha beräknat spolen så fel?

Jag har ju 0,12uH ungefär enligt hela TVÅ formler.

Sen har jag en GUL trimmer som jag tom mätt upp med min APPA tiil att vara närmare 4-18pF (2-18pF enligt leverantör), vad blir då fo?

jo,

\(f_o=\frac{1}{2\pi\sqrt{LC}}\)

Eller?

Insatt, där C=<10pF> blir alltså fo=145MHz

Så hur kan det bli 20MHz av det, det kräver ju att konding eller induktans är 52ggr större än beräknat!

Nej, jag repeterar mitt mantra dvs "Jag fattar ingenting" :)

MVH/Roger
PS
Fast min radio tystnar fortfarande snällt när jag sätter på min FM-testare, har som sagt tom testat att hålla ett finger på spolen men den är tyst ändå så man kan nog konstatera att det är kristallen i sig och dess egna övertoner som tystar radion, dvs min FM-testare fungerar :D

Om det rent fantasifullt är såhär då:
75%: Dikt ann 100MHz, 20MHz dämpas bort fullständigt
50%: Ligger en bit ifrån 100MHz, 20MHz dämpas mindre
0%: Ligger så långt ifrån 100MHz att 20MHz blir maximal (skulle bli ännu större om kapacitansen kunde göras mindre)
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 april 2017, 22:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Blir det för stark signal så koppla ur antennen eller skjut in en eventuell teleskopantenn.
Eller mer brutal metod: ställ radion i ett annat rum :P så märks det mer om du får starkare eller svagare signal.
FM mottagare är inte den bästa typen av mottagare för att avgöra om signalen
är svag eller stark då den tystnar när signalnivån går över ett tröskelvärde, efter
det så märks inte variationer i signalstyrkan speciellt mycket.

Gul Philips plastfolietrimmer var förr i alla fall 2-10pF, Grön 2-18pF (eller 2-22pF).
Har du någon bild på den?

Kör du med JFET fortfarande?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det så otroligt roligt att du följer och tipsar mig, tack!

Jag ska prova att ställa radion i ett annat rum, klockren ide' :)

Ja, jag kör fortfarande med JFET, vill att det ska funka för de är som sagt rörliknande och det är ju det det ska bli, lika bra att träna lite, liksom.

Orkar du möjligtvis förklara varför jag får så konstiga 20MHz-värden?

MVH/Roger
PS
Jag har förresten fått informationen av min leverantör att Gul är 2-18pF och Grön är 5-30pF
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag tappat spolen på c.a 1,5 varv från matningssidan (går sedan via samma 1pF till emitterföljaren).

Mätningsmässigt blev detta en katastrof, om man vill se det så, dvs 20MHz blir aldrig större än 0,5mV vid emittern, det finns tom ett "utsläckningsläge" på runt 50% av trimmern.

Sen gorde jag som du sa, fast tvärtom :)

Då min radio med PLL-tuner är lite bökig att flytta så monterade jag dit 9V-kontakten och gjorde FM-testaren mobil istället.

Avståndet labb/radio är c.a en meter och på det avståndet dör radion fullständigt och det spelar ingen roll vart jag sätter fingret, varken på spolen eller på DIL-utgången gör någonsomhelst skillnad.

När jag sedan ökar avståndet genom att backa lite med FM-testaren i samma riktning så börjar det brusa igen vid bara några meters avstånd, vid 5 meters avstånd är bruset totalt dvs som om ingen 100MHz alls finns i etern.

Men nu händer nåt otroligt fascinerande, när jag vid 5m tar på spolen med fingret så tystnar radion igen!

Så på nåt sätt verkar jag alltså få in rätt frekvens på LC-kretsen genom att addera lite finger.

Frågan nu är, hur stor kapacitans har mitt finger? :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu ska Ni få höra :)

Det sitter ju liksom en trimmis där och om radion börjar brusa efter 5m, varför inte prova att vrida på den då?

Eftersom man är utanför "läckagets" räckvidd när radion brusar slog det mig plötsligt att jag ju kan trimma den vid 5m och bara lyssna på bruset.

Så jag började vrida lite och vips så försvann bruset vid 5m dvs min FM-testare/piratsändare fungerar :D

Då tog jag FM-testaren så långt ifrån radion jag kunde dvs ut i köket längst in i ett hörn och la den där och gick nyfiket in i sovrummet och kontrollyssnade, mycket svagt brus, man kan nästan säga inget.

Min FM-testare fungerar alltså och har nu således en räckvidd på 10m, minst!

Inte mycket till nytta av spiken, dock :D

Då är det väl bara att sätta igång med bygget av själva radion :)

MVH/Roger
PS
Fast som så mycket annat när det gäller radio undrar jag varför FM-testaren ger starkast 100MHz när nu trimmern är på MINIMUM kapacitans :humm:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Grattis till lyckade försök. :)

Du har nog lite parasitkapacitanser i din krets, de måste ingå i resonanskretsen. Du kanske får ännu
starkare signal om du lindar bort ett eller två varv och gör om experimentet på nytt.
Då bör resonanskretsen vara i "absolut resonans" Nu kanske du har hamnat lite vid sidan om
av Gauss-klockkurva, inte riktigt perfekt på toppen.
Du ska ju få ut 100MHz från din testare inte 20MHz signalen, den ska du ju slänga bort.

Din PLL radio fungerar bra ihop med FM-testaren när det är kristallstyrt, är ju inte någon frekvensdrift att tala om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack YD1150!

Ja, 20MHz bör man ju liksom inte ens se men det gör jag knappt heller, <0,5mVpp@emitter.

Fast jag tycker jag inte borde se den alls om filtret ligger 5ggr högre i frekvens.

I vilket fall fungerar det och jag är jublande glad, nu ska jag bygga själva kvotdetektorn (KD) som tacksamt nog är lite lättare att mäta på för mig och mitt något primitiva skåp SAMTIDIGT som det är den delen av min radio som jag inte fattar ett skvatt av och som är minst sagt vital.

Jag kommer bygga allt from V4b (dvs MF-filtret inklusive dess kopplingskonding), V4a kommer bli en dummy där katod tillfälligtvis går rätt ner i backe och bara Rg finns (på det sättet får jag en hum om den är EB-biaserad eller inte), sen kopplar jag KD ända fram till det redan färdiga AF-steget (för att kunna nyttja min KD-testare genom att återigen bara lyssna).

Finns nu mycket att lura på, till exempel hur bra MF-steget är fast å andra sidan är den biten relativt lätt att förstå, värre är det med själva KD.

Minns att jag fick lite trevlig läsning om KD av dig för rätt länge sedan, kommer att läsa om dom fast jag tvivlar starkt på att jag kommer förstå bättre, jag VILL förstå KD!!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Så fruktansvärt intressant att följa denna resa. Förstår inte ett smack men väldigt lätt för att glädjas åt andras framgång. Suverän support från YD också!

Tack Roger för att du kämpar och dokumenterar allt. Jag vet precis hur mycket jobb det ligger bakom alla inlägg :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack Magnus_K för denna trevliga kommentar, det värmer gött som vi säger i Göteborg :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att emulera en kvotdetektor innan jag bygger en skarp i radion.

Jag nyttjar återigen min kära BF245A.

Dessutom tänker jag linda en exakt lika stor spole som den jag gjorde för MF-testaren, detta för att jag ju då träffade 10,7MHz så fint.

I det här speciella fallet ska jag dock ha tre sekundärer till, dessa kommer totalt utgöras av ett halvt lager och eftersom MF-testaren hade ett helt lager om 36 varv så blir alltså samtliga sekundärer ihop på 18 varv (det blir nog ett lager kapton-tejp emellan ty annars går lindningarna i varandra för mycket).

Jag gör detta för att jag liksom vill ha primären (helt lager) till vänster och sekundärerna (halvt lager) till höger.

En anledning, förutom osäkerheten över själva funktionen, till jag går omvägen över ännu ett provbygge är dels den halvhöga spänningen dels, ur radiopionjärers synvinkel, den unika möjligheten att labba lågspänt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär vill jag köra.

Förstår mig inte på dubbelavstämt för om primären är avstämd då kommer ju sekundären reflektera "kapacitans" så att avstämningen av primären förstörs.

Så jag har tagit bort den sekundära avstämningen, ger ett enklare schema.

Det som är synd nu är att primärens signal (MF) transformeras ner med en faktor 3.

MVH/Roger
Skriv svar