Jag har nu bytt emitterföljare till BF199.
Lite mer roliga saker händer faktiskt.
Först får jag som mest ut 20mVpp av 20MHz vid
emittern, med BC546B kunde jag inte ens se det (1mV/DIV=min).
När jag sedan vrider på trimmern händer en del roliga saker dvs allt är inte ett konstant streck längre
Utan 4,7pF är det som mest intressant.
Genom att spana på trimmern och hur mycket metall som är i metallen, om man säger, har jag kommit fram till följande (100% betyder full kapacitans dvs all metall är i metallen):
0%: 20MHz är som störst (~20mVpp)
50%: 20MHz är stor och nära störst
75%: 20MHz dör bort helt
Så äntligen har det i alla fall blivit lite roligare att ratta på trimmern
Men vad fasen det betyder, det har jag ingen aning om
Lite flummig spekulation, dock:
0% ger lägsta kapacitans vilket gör att resonansen hamnar en bra bit över 100MHz men då borde dämpningen vid 20MHz vara total, fattar ingenting
50% ger en medium kapacitans varvid resonansen uppifrån så att säga sker närmare 100MHz och Gaussklockan flyttas alltså närmare 100MHz, dämpningen av 20MHz borde då vara mindre men ändå rejäl men mätresultaten visar alltså att dämpningen är större, fattar ingenting
75% ger en ännu högre kapacitans och vi kommer ännu närmare 100MHz men på samma sätt borde dämpningen av 20MHz vara ännu mindre men den dämpas som sagt bort helt, fattar ingenting
Det finns emellertid ett sätt att kanske förstå det här på, om Gaussklockan ligger "hitom" 100MHz så kommer jag med mina kapacitansvärden ju bara längre och längre ifrån 100MHz dvs närmare och närmare 20MHz där då dämpningen blir sämre och sämre, stämmer det?
0%: Längst ifrån 20MHz, mest dämpning
50%: Närmare 20MHz, något mindre dämpning
75%: Närmast 20MHz, minst dämpning
stämmer fortfarande inte, om vi ligger hitom 20MHz, då?
0%: Närmast 20MHz, MINST dämpning
50%: Närmare 20MHz, något mer dämpning
75%: Längst ifrån 20MHz, MEST dämpning
Stämmer det då?
Ja, det gör det faktiskt.
Kan jag verkligen ha beräknat spolen så fel?
Jag har ju 0,12uH ungefär enligt hela TVÅ formler.
Sen har jag en GUL trimmer som jag tom mätt upp med min APPA tiil att vara närmare 4-18pF (2-18pF enligt leverantör), vad blir då fo?
jo,
\(f_o=\frac{1}{2\pi\sqrt{LC}}\)
Eller?
Insatt, där C=<10pF> blir alltså fo=145MHz
Så hur kan det bli 20MHz av det, det kräver ju att konding eller induktans är 52ggr större än beräknat!
Nej, jag repeterar mitt mantra dvs "Jag fattar ingenting"
MVH/Roger
PS
Fast min radio tystnar fortfarande snällt när jag sätter på min FM-testare, har som sagt tom testat att hålla ett finger på spolen men den är tyst ändå så man kan nog konstatera att det är kristallen i sig och dess egna övertoner som tystar radion, dvs min FM-testare fungerar
Om det rent fantasifullt är såhär då:
75%: Dikt ann 100MHz, 20MHz dämpas bort fullständigt
50%: Ligger en bit ifrån 100MHz, 20MHz dämpas mindre
0%: Ligger så långt ifrån 100MHz att 20MHz blir maximal (skulle bli ännu större om kapacitansen kunde göras mindre)