Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

2010-07-13 -- 2010-07-29
Eftersom jag lyckas med konststycket att bränna min 644P så kan jag passa på att skriva ett inlägg i väntan på den nya ska hamna i brevlådan.

Det har det inte blivit så mycket mekanik eftersom jag lyckades få ROV:en hyfsat tät förra gången. Det återstår lite i form av krympslang som ska monteras på kablar och mer fogning men det är inte så väldigt mycket jobb. Istället har jag ägnat mig åt elektroniken och programmeringen av den.

Det första jag tog tag i är mitt kraftkort. Jag bestämde mig för att helt göra om det och samtidigt hitta en plats där jag kan montera fast det ordentligt. Det låg tidigare löst i ROV:en. Inte helt snyggt eller bra.

Det bästa vore om det satt fast tillsammans med all annan elektronik men för få plats med det var jag tvungen att flytta runt ESC:erna. Men placeringen blev bra:
Bild

Efter en stunds lödning var alla komponenter monterade:
Bild

Pinout över kraftkortet. Själva iden med kortet är att det ska vara möjligt att sätta på/stänga av ROV:en på ett enkelt sätt. Man vill ju ogärna behöva demontera hela gaveln för att komma åt på/av knappen. :) Man kan tänka sig flera alternativ som en magnetswitch, blåtand etc men jag valde KISS-metoden, ett kortslutning på "Control signal" gör att reläet sluter sig och spänningssätter "12 V out" som i sin tur matar elektroniken, ESC:erna samt kameran. Batteriet kopplas in på "12 V Supply in". Kontakten "12 V Charger" kommer användas för att koppla in ett DC-jack som ska monteras i gaveln så att jag kan ladda batteriet utan att behöva montera bort gaveln (DC jacket kommer att sitta bakom en s.k. blindmutter). På styrboxen kommer det sitta en knapp som i sin tur är kopplad till "Control signal" via navelsträngen så att jag direkt från ytan kan reseta eller stänga ner ROV:en om det skulle behövas. (Framtida planer för kortet är att göra det till ett mer intelligent kraftkort med t.ex. strömövervakning, failsafe om navelsträngen går av etc.)
Bild

På elektronikkortet har det också hänt saker. Jag skippade min servostyrning och valde att lägga till en extern sådan istället då min servokod skapade en del jitter och hackig styrning. Det fick bli den minsta jag hade, ett Mikroservostyrsystem, längst upp till höger under alla kablar. En enkelt spänningsövervakning fick det också bli så jag har ett hum om batteriet.
Bild

Sedan blev det en hel del programmering för att få ihop allt. Jag slängde ut mitt gamla ASCII baserade protokoll och valde istället ett enklare(?) binärt protokoll. Paketen som skickas är 18 bytes stora (1 startbyte, 2 bytes topbits, 14 bytes data samt en sista byte 7 bitars CRC summa). Långt ifrån alla databytes används men tyckte det var lika bra att ta i. Startbyten definieras genom att enbart översta biten är satt, dvs. värdet 0x80. Inga andra byte än startbyten får ha översta biten satt för att tydligt kunna hitta starten på ett paket. Den uppenbara bristen är att värden i databyten blir starkt begränsad men det löste jag genom att använda placera översta biten i databyten i en egen byte. Eftersom jag har 14 bytes data behöver jag ha två bytes för att kunna spara de översta bitarna. Dessa specialbytes kallar jag för topbits. Detta med topbits sköter protokollet om själv så det är inget jag behöver tänka på när jag använder protokollet. Själva iden kommer från Pololus mikroservostyrsystem som har ett liknande protokoll. Huruvida det är bra eller inte låter jag vara osagt men det fungerar för mig (det hade säkert räckt att använda ett värde t.ex. 0xff för att markera starten på ett paket).

För att styra ROV:en använder jag en PS2 handkontroller. Layouten är enligt nedan bild och ganska självförklarande. Håller man inne knappen "Rapid camera movement" flyttar sig kameran i större steg (dvs. snabbare).
Bild

Jag försökte få igång RS485 igen häromkvällen men lyckades vända RS485 kretsen åt fel håll. Detta ledde till att jag inte längre kan programmera 644p kretsen i styrboxen. Eller snarare det går att programmera den men verifiering misslyckas varje gång. Nya (för att ha några i reserv) beställdes och kom idag! De är snabba på Electrokit! :bravo:

Nu är jag förstås inte 100 % säker på att det var RS485 kretsen fel att 644P la av men jag kan inte komma på något annat.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Varför behövs det en gel-fylld Cat5 kabel? Är det temperaturen eller trycket som blir problem om man använder en "vanlig" Cat5? Är ju lite prisskillnad...

Edit: http://www.cleardomes.com/domes.htm verkar ha plexi kupoler till rätt så bra priser, går att få upp till 6mm iaf.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Jonas ROV

Inlägg av Jonas L »

Jag ser ingen knapp för snabbstopp. Vad ska man trycka på när man ser att man är på väg in i ett fiskenät med sina propellrar?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Bakåt kanske?
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Jonas ROV

Inlägg av Jonas L »

Under förutsättning att det går att få stopp så fort, ja. Men i ett sånt läge vill man nog bara ha stopp på motorerna och sen dra upp den eller något.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av tecno »

En AIR-BAG ska det ju vara isåfall 8)
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Virror: Jag köpte den gelfylld framförallt för att den råkade vara det :) Jag letade helt enkelt efter en kabel som klarade av lite tuffare miljöer (avseende vatten, UV ljus etc) och då hittade jag denna (egentligen efter ett tips här på EF). En fördel med en gelfylld är att om kabeln går sönder, alltså höljet runt kabeln kan inte vatten rinna genom kabel in i ROV:en vilket skulle hända med en vanligt nätverkskabel. Har du råd köp en gelfylld. Har du inte råd så tror jag att en helt vanlig nätverkskabel duger alldeles utmärkt!

Jonas L: Det är sköter fartreglagen om. Åker man framåt och hastigt ändrar riktning kommer fartreglagen att automatiskt bromsa motorerna innan riktningen på motorerna ändras. Skulle det krisa sig, tex. som styrsystemet hänger sig går att alltid att stänga av ROV:en direkt från styrboxen. Likaså finns det även ett failsafe system: Om kommunikationen med styrboxen upphör eller om handkontrollen inte längre fungerar kommer ROV:en att automatiskt stänga av motorerna. Sedan är det fritt fram att dra upp den i navelsträngen.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Riktigt peppad på att bygga en egen ROV nu. Har börjat skissa lite på själva ROVen och på elektroniken. Blir såklart en tråd när jag har kommit någonstans med projektet. Blir såklart väldigt likt din men med två motorer för stiga/sjunka, en på varje sida och egen elektronik såklart, även om den också tar många lösningar från dig, vill ju inte uppfinna hjulet igen. Kommer nog också att använda 5mm plexi istället för 3 för bättre djuppotential.

Några korta frågor, vart hittade du lamporna? Dom jag hittar är ruskigt dyra. Hittar inte heller den där trycksensorn på Biltemas hemsida, även om den är stor verkar den ändå smidig. Vad heter motorerna du använder? Kan inget om sånt och det skulle vara bra med nått att ha som referens.

Edit: Såg att du hade länkat till lamporna i första posten.
Edit2: Gel-kabeln var inte så farligt dyr, bara 6,75kr metern, trodde den skulle vara betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Kul att du blir inspirerad! Jag kan väl egentligen inte rekommendera att du bygger i plexiglas. Det är ett material som inte riktigt är tänkt att användas till sådant här. Jag har haft stora problem att få min ROV tät och eftersom den är i plexiglas är det svårt att kunna dra åt skruvarna så mycket som skulle behövas. Men å andra sidan så blev ju min tät till slut så det går ju! :)

Lamporna är från DealExtreme
Motorerna är från Hobbycity (jag har egentligen 700 kv men det verkar inte finnas kvar längre)
Propellrarna tror jag (minns inte exakt) är från Harbor Models
Fartreglagen är från FMHobbies
Oljetryckssensor hittar du som sagt på Biltema (det är en reservdel och är därför inte helt enkel att hitta)

Nä, priset för kabeln tycker jag är överkomligt åtminstone med tanke på allt annat som man köpt till ROV ;)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Klart plexi inte är optimalt, men det är billigt och lätt att bearbeta. Tror man kan få hyfsat djup med 5mm iaf. Jag är glad bara den kan gå ner till 10m. Skulle vara kul att se en tabell hur tjockt man behöver för olika tiotals djup. Hittade 700 motorn, men den var 2 dollar dyrare konstigt nog. Skulle det fungera med denna ESC tror du?
Vet du föresten vad det kan tänkas vara för noggrannhet på tryckgivaren? Och hur ger den ut värdet?
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Den ESC fungerar bara om du vill kunna köra ROV:en åt ett håll :) Du behöver ha en ESC som är gjort för bilar om du ska kunna byta riktning (dvs backa).

Jag har inte provat givaren ännu men enligt info så är den inte särskilt bra, ca 1/2 meters upplösning. Duger för mig då jag bara vill få ett hum om djupet.

Här är en tabell som jag fick tag från en som byggt en ROV med oljetrycksgivare:
Meter 0 10 20 30 40 50
Ohm 0 17 34 52 74 94

Resistansen är i princip linjär mot djupet. Jag hade dock 1.7 ohm vid 0 meter för min givare så det har jag kompenserat för. Vet inte om det skiljer sig mellan olika givare men eftersom vi pratar Biltema så är det som det är...
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Doh, klart jag borde ha tänkt på det med fram och tillbaka : p Så går det när man inte läser tillräckligt.
Bra att det är lätt med tryckgivaren iaf.

Tror du att du kommer att hinna få den i vattnet i sommar?
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

2010-07-30 -- 2010-08-07
Efter att ha monterad dit den nya processorn så funkade det att programmera om den! Jag fick även kommunikationen med RS485 att fungera mellan ROV:n och styrboxen.

Displayen som jag har är 4 x 20 tecken och på den får jag inte plats med all info som jag vill ha. Jag löste det genom att man kan trycka på R1 & R2 på PS2 handkontrollen och på så sätt bläddra mellan de olika skärmarna enligt nedan.

Detta är den vanligaste skärmen. Här ser man info om djup, kompassriktning, temperatur i ROV:n samt utanför den (som dock inte fungerar i denna bild) samt batterispänningen.
Bild

Nästa skärm har i stort sett samma fält men visar rådatan som kommer från ROV:en. Detta använde jag främst under utveckling för att kunna se exakt vad som har skickats. Man kan notera att ett fält har tillkommit, Water. I ROV:en har jag nämligen monterat ett antal vattensensorer och det är data från dessa som visas i fältet.
Bild

Denna skärm visar paket-statistik. I princip hur många som skickats och hur många som tagit emot samt balansen. I et optimalt system ska balansen vara 0, dvs. skickar jag ett paket ska jag ta emot ett. I praktiken blir det inte så. Jag tappar en del paket, dvs. paket som jag förväntat mig från ROV:n dyker aldrig upp. Jag vet inte riktigt vad det beror på men det spelar i dagsläget inte så stor roll eftersom jag ändå skickar så många så att tillräckligt många kommer fram. Räknarna är bara 8 bitars så det kan ge en del konstiga värden.
Bild

Till slut, den sista skärmen visar felräknare. Jag har bara två idag: antingen fel på kommunikationen, tex. timeout, felaktigt CRC etc eller fel på kommunikationen till/från PS2 handkontroller. Ett fåtal fel är OK men överstiger ett visst antal kommer status-leden att visa gult och om ytterligare fel inträffar blir status-leden röd.
Bild

Denna skärm är en skärm man bör försöka undvika. Om vattensensorerna börjar registrera ett läckage kommer detta meddelande fram på skärmen samtidigt som status-leden visar rött. Skärmen kan man ta bort genom att trycka på R1 eller R2 men man bör snabbt som sjutton komma upp ur vattnet!
Bild

Mjukvaran kan du ladda ner härifrån. Mjukvaran är släppt under GPL v 2.

När nu mjukvaran kändes komplett blev det lite mekanik igen.

Batteriet till styrboxen fästes i lådan så att det inte ramlar runt:
Bild

3 st vattensensorer monteras i ROV:en, en strax under elektroniken (det är den som är på bild nedan), en i aktern och en i fören. Den i fören lyckades jag täcka med lim så det är tveksamt om det fungerar. Huvudsaken är att den i aktern fungerar.
Bild

Något jag vill ha är ett skydd över elektroniken om det skulle börja droppa från överkanten av bakgaveln. Sagt och gjort så blev det en plexiglasskiva som monterades snett över elektroniken så att ev. läckage skall droppa helst på vattensensorn.
Bild
Bild

I teorin en bra ide, i praktiken, nja, det blev lite för trångt. Det går inte att stänga gaveln då plexiskivan tar emot kroppsröret. Attans, det hade känts bra med ett skydd över kretskortet! Jag får leva utan skydd eller komma på något bättre och/eller tunnare till en annan gång.
Bild

Nåväl, jag slänger bort skivan och hoppar på nästa pryl istället:
Bild

För att inte det ska bli allt för mycket kondens i ROV:en när man dyker måste jag ha något som kan ta hand om fukten. Jag hittade detta på Biltema:
Bild

Sedan monterade jag cylindern i ROV:n. Den fick hamna där den får plats, nämligen mellan batteriet och kameran. Lite bökigt att byta ut medlet eftersom jag måste ta ut batteriet men, jaja...
Bild
Bild

Nu är inte tanken att ha kodensmedlet direkt i cylindern. Det blir ju väldigt besvärligt att byta ut det så istället får det bli ett plastglas som stoppas i cylinder:
Bild
Bild

Två saker fixar jag ytterligare: En spännband runt kroppen för säkerhetsskull och jag fixerade navelsträngen så att det inte ska bli onödigt mycket belastning vid själva kabelgenomföringen.

Nu är det faktiskt dags för första riktiga provdyket!!! :happy: Det är jag längtat efter från det att jag började bygga på ROV:n för typ 2 år sedan!

Jag slängde in ROV:en i bilen tillsammans med verktygslåda, styrboxen, kamera, videokamera, stativ etc etc och begav mig iväg till en sjö några minuters bilkörning från hemmet:
Bild
Bild
Bild

Väl på plats fick jag spendera några minuter med att trassla ut navelsträngen. Kanske inte riktigt det jag kände för :doubt:
Bild

60 meter kabel är faktiskt rätt mycket kabel, speciellt när den trasslar sig...
Bild

Men till slut så ligger den där så snällt och trevligt i vattnet. Jag har bundit fast ett rep i den utifall att...
Bild
Bild
Bild

ROV:en njuter av sin utsikt. Bättre än ett badkar!
Bild

Jag kopplar in styrboxen, slår på den och därefter ROV:en. Allt startar upp perfekt. Sikten är inte den bästa (måste fixa fokusen på kamera) men den funkar!!! Jag ger lite gas, märker att jag har vänt på en motor så reglagen blir bakvända men det vänjer jag mig med. Än så länge glider den bara på ytan. Styrningen verkar fungera, farten är bra. Kanske lite för snabbt men det går. Svängradien är perfekt. Det börjar bli dags att ta fram videokameran...

Då stendör ROV:en....

Inte ett liv, inte ett ljud...

Hm, ganska snabbt misstänker jag att 7 A säkringen i ROV:en har gått (liknande hände jag körde den i badkaret. Då var det banorna på kretskortet som brunnit av). Det hela blev lite av ett antiklimax. Jag hann aldrig dyka något men jag fick åtminstone chansen att känna lite på den och hittills känns det grymt bra (och roligt!).

Då jag ändå hade den i vattnet passade jag på att hitta rätt vikter och undersöka hur kabeln betedde sig i vattnet (den sjönk som en sten) samt filmade lite (jag hade ju ändå tagit med mig videokameran).

Film 1
Film 2

Inga jättespännande filmer direkt...

Strax därefter var det bara att packa in allt och åka hem. Väl hemma kunde jag bekräfta att det mycket riktigt var säkringen som hade gått
Bild

En kabelrulle hade inte suttit helt fel :)
Bild

Nu blir det att köpa en 10 A glasrörssäkring och hoppas det räcker till. Jag lite nervöst för mitt relä på kraftkortet som bara är specat till 7 A. Jag behöver kolla upp om det är brytströmmen (normalt stänger man av motorerna innan ROV:en stängs av så denna ström når man aldrig) eller max-strömmen genom reläet (inte bra isåfall :( )

Åh, jag glömde nästan: ROV:en läckte inget alls! Inte en droppe vatten i den :happy: Äntligen som Gert skulle ha sagt!
Senast redigerad av JonasJ 8 augusti 2010, 19:13:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Virror: Ja, det är mitt mål!
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Virror »

Måste gratulera! Även om den dog så är det värt ett grattis att den tillslut hamnade i vattnet efter allt jobb du lagt ner :tumupp:
Skriv svar