Resultat display
Nu kanske jag är ute i det blå, men konstruktionen av modulerna förefaller lite egendomlig. Shiftregistret har en inbyggd latch, just för att man skall kunna skifta utan att utgångarna fladdrar, men detta används inte.
Eftersm denna inte är transparent utan flanktriggad har de kopplat samman den med klockan till skiftregistret för att bli av med den. Troligen leder denna märkliga konstruktion till att tecknet inte läggs ut korrekt förän efter ytterligare en klockpuls, eftersom den data som skiftats in inte överförs förän vid nästa puls.
Eftersm denna inte är transparent utan flanktriggad har de kopplat samman den med klockan till skiftregistret för att bli av med den. Troligen leder denna märkliga konstruktion till att tecknet inte läggs ut korrekt förän efter ytterligare en klockpuls, eftersom den data som skiftats in inte överförs förän vid nästa puls.
> Jag var som sagt inne på att den stegar fram en för varje bit och klock puls.
EXAKT !!
> Kan man säga att när man sätter E hög igen så börjar man skriva på ruta 1 igen?
Nej, det kan man inte säga. Du skriver *ALLTID* på ruta 1 !
*Varje* bit som klockas in hamnar på *först* "ruta 1".
Det hela är ett 24 bitars shiftregster...
Om du har flera seriekopplade displayer så måsta du alltid skriva
ut till alla dipslayerna. Det går inte att bara skriva till en av dom.
(E styr bara om displayen är tänd eller inte, det har ingenting med
inklockningen av data att göra.)
Och det är inget större fel på databladet.
EXAKT !!
> Kan man säga att när man sätter E hög igen så börjar man skriva på ruta 1 igen?
Nej, det kan man inte säga. Du skriver *ALLTID* på ruta 1 !
*Varje* bit som klockas in hamnar på *först* "ruta 1".
Det hela är ett 24 bitars shiftregster...
Om du har flera seriekopplade displayer så måsta du alltid skriva
ut till alla dipslayerna. Det går inte att bara skriva till en av dom.
(E styr bara om displayen är tänd eller inte, det har ingenting med
inklockningen av data att göra.)
Och det är inget större fel på databladet.
Du får experimentera och prova för att lära dig. Du måste skaffa Dig själv erfarenhet. Det är Ditt enda sätt att klara projektet. Var inte rädd för att testa. PIC klarar minst 10.000 omflashningar, troligen det tiodubbla oc är dessutom väldigt billig. I den här applikationen finns ngenting som kan gå sönder av att Du programmerar fel.
Nu har det testats och åter testats, men har inte lyckats så bra.
Har lyckats med att få siffror till första displayen, men den andra blir det problem som sen stegar vidare.
Problemet är när man kommet till sista biten, den som är till för att tända punkterna. Den vidarebefodras till nästa display och sätts som den första bitten där.
Alltså bit 8 i första displayen och bit 1 i den andra får får samma värde. Detta gäller för alla displayer som är seriekopplade vidare i kedjan.
Kan detta ha att göra med att "shift register clock input" och "storage register clock input" är ihop kopplade på 595:an?
Har lyckats med att få siffror till första displayen, men den andra blir det problem som sen stegar vidare.
Problemet är när man kommet till sista biten, den som är till för att tända punkterna. Den vidarebefodras till nästa display och sätts som den första bitten där.
Alltså bit 8 i första displayen och bit 1 i den andra får får samma värde. Detta gäller för alla displayer som är seriekopplade vidare i kedjan.
Kan detta ha att göra med att "shift register clock input" och "storage register clock input" är ihop kopplade på 595:an?
Är det så direkt efter spänningspåslag på diplayerna?
Det låter isåfall märkligt. I det läget borde skiftregistret vara tomt och så länge du inte klockat in någon data så skall inget visas när E aktiveras.
Är det inte efter spänningspåslag så kan det stå vad som helst i shiftregisterna beroende på vad du kan ha klockat in tidigare.
Det låter isåfall märkligt. I det läget borde skiftregistret vara tomt och så länge du inte klockat in någon data så skall inget visas när E aktiveras.
Är det inte efter spänningspåslag så kan det stå vad som helst i shiftregisterna beroende på vad du kan ha klockat in tidigare.
> Sätter man bit 7 hög och sedan sätter E-pinnen låg, så tänds punkterna och första segmentet i andra displayen
OK, jag ser vad du skriver...
Jag tänker inte fördjupa mig i det, jag tycker bara att det *borde*
gå att koppla ihop flera och att punkterna på den första ska ligga
en bit före första segmentet på den andra.
Nu så har ju E-pinnen inte något med hur datat shiftas fram genom
kretsen, den bara slår på utgångarna. Datat klockas med CLK pinnen.
Låt E vara låg hela tiden och kör långsamt så att du hinner se vad som händer.
OK, jag ser vad du skriver...

Jag tänker inte fördjupa mig i det, jag tycker bara att det *borde*
gå att koppla ihop flera och att punkterna på den första ska ligga
en bit före första segmentet på den andra.
Nu så har ju E-pinnen inte något med hur datat shiftas fram genom
kretsen, den bara slår på utgångarna. Datat klockas med CLK pinnen.
Låt E vara låg hela tiden och kör långsamt så att du hinner se vad som händer.
Har nu testat lite mer men inte lyckas få till datat rätt till nästa display o.s.v.
Jag funderar på om man skall dela upp "shift register clock input" och "storage register clock input" och koppla till varsin utgång på PIC´n.
Kan det vara en lösning, efter som det inte står tydligt nog för mig i databladet hur man gör för att skicka data till displayerna. Jag kanske har kollat för mycket på databladet till 595:an.
Jag funderar på om man skall dela upp "shift register clock input" och "storage register clock input" och koppla till varsin utgång på PIC´n.
Kan det vara en lösning, efter som det inte står tydligt nog för mig i databladet hur man gör för att skicka data till displayerna. Jag kanske har kollat för mycket på databladet till 595:an.