Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Gimbal

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Gimbal »

Jasså, nu har jag äntligen förstått. :doh: :D

Och att det är segwayen som slutgiltigt bestämmer mängden fram/bakåtvikt gäller fortfarande, ja.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Lasp skrev:Detta , och trådskaparens budskap om att inte gå för fort fram!
Gör att det inte är intressant att följa detta längre.
Jag trodde att detta var en seriös satsning på ett praktiskt fordon ;-(

Men jag har hittat ett antal olika prylar som väl kan fungera som transportmedel. Så tack så länge säger Lasp !
Lasp, inte ska du väl ge upp på oss så snabbt? Från min sida är det en ytters seriös satsning, och det är just av den anledningen som jag tycker att det inte ska gå för fort fram! För enligt min erfarenhet så blir det bara pannkaka om det går för snabbt fram.

Jag har absolut inget egenintresse av att "få rätt", tvärtom så har jag till fullo förstått Gimbals åsikt om det hela, även om jag måste erkänna att jag inte är 100% övertygad om att Gimbal har rätt (lika lite är jag övertygad om att jag själv har rätt!) Mig gör det vilket som, det är inte det viktiga! Vem av oss som har rätt kommer utan tvekan visa sig så småning om, och jag är den första (om nu inte Gimbal hinner före) att erkänna att jag har fel, om det nu visar sig att det är så.

För att återgå till grundämnet så anser jag att det är viktigt att någon (denna någon bör ha förhållandevis djup kunskap om både elektronik och mekanik) tar på sig huvudansvaret för projektet. Jag hade gärna gjort det, men jag har långt ifrån de kunskaper inom elektronik som krävs för att ta på mig ett sådant stort ansvar. Däremot tar jag frivilligen på mig motorbiten, som tidigare har diskuterats. Förutsatt att jag får förtroende från övriga projektdeltagare. Jag vill absolut inte ta på mig ett område där övriga deltagare inte känner förtroende för mig, då är det bättre att någon annan kliver fram (vilket jag absolut inte har några som helst problem med! Är det någon som känner sig lämpligare än mig så säg det, snälla! Jag är säker på att det finns ett antal här på forumet!)

Jag kan också gärna ta huvudansvaret för en övergripande design. Då tänker jag t.ex. på att sammanfoga olika delar av projektet, att rent generellt försöka se till så att all design blir "lättillverkad" och även ren "snygghetsdesign" som t.ex. stänkskärmar, kåpor, o.s.v. Återigen, om det är någon som anser att den har bättre förutsättningar för att göra ett bra jobb, snälla säg så! Jag tar absolut inte illa upp! Tvärt om!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Kort sagt, Walle kan man koka sylt på, han blir bara glad :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Framförallt så blir det förbaskat god sylt! ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säg till om ni vill ha någon hjälp med konstruktion(Bara det inte gäller att exportera dxf).

Design och förenklingar är min grej.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

zeus: skicka mig ett PM så pratar vi vidare via andra kanaler :) Det vill säga om jag får förtroendet att ha hand om övergripande CAD-design.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

> Walle Det var inte dig som åsyftades! TS är väl Thorped?
Och visst förstår jag att det skall ta lite tid med att fånga upp de olika delarna i ett projekt.
Men ibland måste man isolera och klargöra vad som är möjligt och vad som kräver resurser av något slag.
Någon gång under mitt liv så beklagade jag mig för en VD om hur stort ett projekt var (på en gångväg mellan utrikes och inrikes), så sa han " Lennart, vet du hur man äter en Elefant?" Inte en aning sa jag då! " Man äter den bit för bit".
Och det är det jag saknar i detta projekt, isolering och resursanalys!

Därför kom mitt förslag om att köpa in något som fungerade, det togs inte bra emot!.
Nu har jag via PM fått en ursäkt för påhoppet.

Men jag tror att exempelvis Segway har funnits så länge på marknaden att tråden inte skall vara full med teoretiska diskussioner om huruvida man ramlar på näsan eller skallen!
En koll ute i C rymden ger vid handen att det finns alternativ, även om man kan köpa en Segway idag för 3-4 tusen dollar.
Det finns gott om åkdon med kraft upp mot 1000W. Lagstiftningen rör ju på sig i de olika länderna också.

Då gillar jag även dessa åkdon http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... 97#p103597
Men jag kan förstå att det alltid finns folk som vill diskutera omkring saker och ting.
Hur skall man annars kunna hålla en dröm vid liv, om man plötsligt realiserar den undrar Lasp med lite ironi. :oops:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Slår man samman allsköns kompetens i detta forum så finns det nog inga tvivel om att det skulle gå att knåpa ihop en segwaykopia. MEN.... det var det här med säkerheten.

Vågar man verkligen lita på ett sådant bygge?

Hur mycket arbete ska läggas på att testa kraftdelen så den inte plötsligt packar ihop och låser ett hjul? Eller cpu-delen? Eller mjukvaran? Eller motorerna?

Kanske kan man linda om (minst 6poliga motorer) till att bli 2x3 lindade? Och sedan köra med dubbla kraftdelar och dubbla cpu-delar? (Som originalet)

Kommer forummedlemmarna kännas igen på de bortskrapade näsorna och det tandlösa leendet?

Vill jag överhuvudtaget ha en segwaykopia?

Många frågor blir det. :humm:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Funderade på om ma inte kan utnyttja tidigare kunskap från alla quadrocopter projekt. Det är ju i princip samma typ av regler-krav. Man ska läsa in gyro och accelerometer-info, och reglera ett antal motorer.
Finns kanske något kort som man kan utgå ifrån.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Lasp skrev:Walle Det var inte dig som åsyftades! TS är väl Thorped?
TS är jag, det är så sant så men alla inläggen har inte jag gjort och jag är rädd för att Walle delar min åsikt om att ett grundligt utarbetat projekt är bättre än ett förhastat.

Ursäkten som du fick av mig via PM(för vara säker på att det gick fram) var riktat till det faktum att du skriver som tredje-person och jag har inget problem med det. Däremot ångrar jag inte att jag skrev att jag tycker att du är förhastad och du nog leva med att man inte alltid har likadana åsikter.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Här var det väldig aktivitet som jag helt och hållet missat...

Jag och en kollega inspirerades (som så många andra visar det sig visst) av Pontus segway-kopia och bestämde oss för att prova konceptet. På ca 2 veckor så hade jag en modell uppe och snurrade. Jag har bara en film på den där den balanserar för första gången.

Nu är den förbättrad och kan fjärrstyras via en app i Android och den använder gyro för att korrigera oönskad sväng (typ om man kör på något med ena hjulet)

Använder ett quad-copter styrkort (Arduino Nano Pro + 3-axliga gyro, accelerometer, magnetometer) för styrningen och pratar blåtand med Arduino-appen

Vi använder ett komplementärt filter för skattning av vinkel och stabiliseringen sköts av en enkel PD-regulator. Styrningen från Android går in som börvinkel till PD-regulatorn (accelerera -> börvinkel är positiv(framåt), decelerera -> börvinkel är negativ(bakåt))
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt.
Det är väl så man får börja, experimentera med en mindre modell.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Har varit borta härifrån ett par dagar och entusiasmen verkar ha lagt sig lite... Trist!

Jag har iaf presteraten en skiss på elsystemet och en halvfärdig MATLAB-snurra med sensor fusion, men ni får hålla ut tills jag är hemma från fjällen igen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag är fortfarande mycket entusiastisk, dock har jag haft lite mycket att göra i denna vecka för att sitta här och diskutera hurvida en segway fungerar eller inte :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även jag är entusiastisk, men diskussionen spårade ur en aning ett tag :)
Skriv svar