X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!
Det blev väl ca 2750 (enligt dagens pundkurs), hade några pund på PayPal-kontot också så vet ej exakt.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!
Det börjar närma sig svarvning av spindelhållarna. Jag ska nog samfräsa lite kanter först bara för att främja repeterbarheten i svarven.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Spindelhållare på G
En bra strategi är att svarva hålen först och sedan fräsa kanterna. Du kan med fördel montera bägge i fräsen och fräsa bägge monteringsytorna samtidigt. Övriga ytor är inte så viktiga att de är exakt lika.
Svarvar du dessutom till en ring på 80 mm som du trär bägge hållarna på då du skall fräsa så blir det ännu bättre. Var dock noga med att ringen skall passa precis i hålet och den skall vara något kortare än tjockleken på bägge fästena tillsammans. Fördelen med detta är att du får samma avstånd från monteringsytan till bägge hålen som i sin tur gör att spindeln hamnar ordentligt parallellt med den rörliga Z-plattan.
Svarvar du dessutom till en ring på 80 mm som du trär bägge hållarna på då du skall fräsa så blir det ännu bättre. Var dock noga med att ringen skall passa precis i hålet och den skall vara något kortare än tjockleken på bägge fästena tillsammans. Fördelen med detta är att du får samma avstånd från monteringsytan till bägge hålen som i sin tur gör att spindeln hamnar ordentligt parallellt med den rörliga Z-plattan.
Det är sant Wapper, det är kanske lika bra att göra så. Hur som helst, närmre än så här har det aldrig varit 

Efter att ha följt labm... wappers råd så satte jag igång med det ena spindelfästet i svarven. Hade dåligt med bra innerbommar som jag dessutom hade hållare till, så fick bli ett litet hemslipat stål tills hålet var tillräckligt stort för ett lött HM-stål. Får se när jag får upp nästa fäste i svarven, men det blir nog inom de närmsta dagarna i alla fall.
EDIT: Så var det det där med att komma ihåg bilagan...
EDIT2: Ja ni ser rätt, jag klantade mig och körde in tvärsliden i arbetsstycket.

EDIT: Så var det det där med att komma ihåg bilagan...
EDIT2: Ja ni ser rätt, jag klantade mig och körde in tvärsliden i arbetsstycket.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Se där ja, nu börjar det likna nåt. Var glad att det inte högg ordentligt.
Ja det är jag glad för, och att låsskruvarna till bakre remskivorna släppte istället för att något gick sönder...
Tecno har påpekat det och jag känner igen det från någon annanstans också, att det kanske inte är så smart att klämma var som helst på spindeln. Men kollar man bilder så sitter fästen lite varstans och jag hittar inget på CNCZone(gör man någonsin det?) som berättar var det är dåligt eller bra att klämma. Finns ju bilder på isärplockade spindlar men det ger ändå inte så mycket info. Så min enkla fråga är, är det någon här som vet?
EDIT: Om man kollar denna tråd: http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_r ... embly.html så ser det ut som att det är ganska tjockt gods rätt igenom (om än med vattenkanaler i), så det verkar rätt safe att klämma var som helst.
EDIT: Om man kollar denna tråd: http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_r ... embly.html så ser det ut som att det är ganska tjockt gods rätt igenom (om än med vattenkanaler i), så det verkar rätt safe att klämma var som helst.
Det är inget problem, du behöver inte spänna så våldsamt hårt. Slitsa upp ena sidan på hålet med en 3mm skivfräs samt borra och gänga för en spännskruv, använd M8 eller M6. Då blir det enklare att spänna fast spindeln med lagom moment.
Hållaren är i två halvor hopsatta med M8-bultar, såg jag kommer helt enkelt att plana av nån millimeter på den ena delen för att få spänn.
Räcker väl med att slitsa den genom "nosen" och borra in en M6 som drar ihop slitsen?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
CPMS du läste nog inte inlägget ovanför, det förbandet räcker mer än väl.
En kass bild på ett hyfsat resultat. Kvar är att plana av för att få spänn samt borra monteringshål för fäste i Z-plattan. Kanske behövs samplanas någon tiondel på monteringsytorna också. Tack för tips och råd under detta jobb, lite lite erfarenhet för att tordas helt själv.
Det svåra med dessa hållare har ju PTC gjort, att fräsa fram dem i min Jula-fräs hade inte varit roligt. Svarvningen av 80mm-hålen går inte heller snabbt vill jag lova, åtminstone inte så som jag gjorde dem, ca 2mm i taget från 22mm som är min största borr. Funderade ett tag på att använda hålsåg till ca 70mm eller så, men det blev inte så.
Men beställningar, nej tack, har fullt upp ändå.
Men beställningar, nej tack, har fullt upp ändå.