Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Är det bättre på nåt sätt.. eller har andra egenskaper ?
Verkar för övrigt rätt svårt att få tag på det där.. förutom nån halvseriös scrappbooking sida som man inte vet om man vågar beställa ifrån, sökte på matton på namn och även artikelnummer men hittade inget, hittade inget med detta namn om jag kollade manuellt heller. Googlar jag så hittar jag inte mycket, bara som jag sa nån enstaka sida där dom säljer grejer till scrappbooking o sånt.
http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... FILM_.html
Tycker den ger betydligt bättre svärta än OH. Dockblir exponeringstiden längre. Nästan det dubbla med min UV låda, eller 8 minuter.
Tycker den ger betydligt bättre svärta än OH. Dockblir exponeringstiden längre. Nästan det dubbla med min UV låda, eller 8 minuter.
Ja det där får jag nog vänta med tills jag har min UV låda klar, just nu exponerar jag med vanlig skrivbordslampa med lysrör och tiden är ca en och en halv timme med vanligt OH papper. Men jag ska komma ihåg att exprimentera med det sen...tänkte kolla lite hur det blir att skriva ut på OH för bläckstråle och skriva ut med bläck istället.. kanske täcker bättre, det är ju inte alls bra att köra med dubbla OH för att det ska täcka.
Bläckspruta brukar täcka bättre. En annan problemfaktor brukar vara skrivarens måttnoggrannhet, den brukar variera över ytan och det brukar kunna ställa till det vid dubbelsidiga kort.
Än så länge kör jag inte dubbelsidiga kort.. kommer nog inte göra det heller vad jag vet, men ska testa det där med bläckstråle o se hur det funkar.
Mått noggrannhet kan även bli ett problem vid långa komponenter, typ 40-pin DIL och liknande. Men oftast är darr på handen ett större problem om man borrar för hand.
Ja borrning vet jag av egen erfarenhet att det kan vara ett problem, brukar ge ett körnslag innan jag borrar.. så blir det lättare.
- Klas-Kenny
Tips för att underlätta borrning, cadda med ett litet hål, 0,2-0,3mm brukar jag köra, så är det lättare att centrera borret i det.
Sen inte hålla allt för hårt i kortet när man borrar, så att man tillåter kortet att glida någon mm så att borret faktiskt kan centreras.
Sen inte hålla allt för hårt i kortet när man borrar, så att man tillåter kortet att glida någon mm så att borret faktiskt kan centreras.
Även jag tyckte att det var lättare att borra för hand före jag passerade 50.....
Att borra med pelarborrmaskin kanske inte är nåt alternativ ?
Bättre än för hand i allafall. Jag har en biltema-dremelkopia med stativ, men oftast lånar jag kompisens CNC-fräs.
Jag har åxå en dremelkopia som jag köpte på classe för nåt år sen, funkar rätt bra att borra med.. kanske tänkte jag testa att borra med min lilla pelarborrmaskin när den kommer... kanske är det för låga varv för att borra mönsterkort..
- Klas-Kenny
Jodå, jag borrar med en liten pelarborrmaskin ifrån Jula, HM-borr från Sodjan och högsta varv så går det kanon
Borra med handhållen maskin är som att be om att bryta av borren.

Borra med handhållen maskin är som att be om att bryta av borren.