Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, den hänger på en vägg i en skola, och det finns massa mera info om hur den är tillverkad här.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Den där tråden följde jag förut! Intressant helt klart men man kan bara ha den i ett rum med en vägg :roll:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du bara rum utan väggar?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kom att tänka på boken "Liftarens guide till galaxen". Någon människa lagd åt eremithållet hade byggt ett hus och haft tapeterna på "utsidan" och på så sätt stängt in alla andra i ett rum :)

Får se om det blir någon mer uppdatering nu till helgen eller i veckan. Jag måste köpa en rejäl skiva alu till bordet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Hur går det med det här bygget?
Provkört än?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Lite lågt med pengar såhär i januari :/
Kommer uppdatera så fort det händer något!
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Länge sedan jag skrev nått sist. Det har inte stått still helt men haft lite ont om tid och inte kunnat göra nått inköp. Ska bli ändring på det nu! 8)

Har under tiden lött ihop ett power supplie av en 625VA ringkärnegrejj som ja köpte billigt(!) på Labelektronik. Har en likriktarbrygga på kylfläns och två parallellkopplade kondingar på 6800yF 63V. Gjorde först bort mig en aning när ja skulle testa. Hade kopplat för smala kablar mellan bryggan och kondingarna så kablarna bran upp... FZZZ!! kopparn smälte.. gjorde om och rätt men då gick proppen. Suck. Tredje gången funkade det. Kanske ska fixa en mjukstart?

Den ger ut 63,7V obelastat och det är kanske inte så kompatibelt med kondingarna i längden.. Vet inte riktigt vad jag ska ha för stegisar till heller. Om det är för hög spänning kan man seriekoppla några likriktardioder som "voltagedroppar" ner spänningen lite? Blir lite att anpassa motorerna efter suppliet, blir bäst för budgeten så.

Kladdat lite på skyddskåpan med fläktar över portalen för övertryck. Ska slänga upp bild när den är klar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man ska egentligen ha kondningar ratade för 25% högre spänning än vad spänningen i din applikation är, så du borde ha 80V kondningar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Blir lite att anpassa motorerna efter suppliet...

Glöm (nästan iaf) motorerna. Det är kontrollerkorten som måste lira med spänningen.

Kan du linda på flera varv på ringtrafon, så är det bara att linda andra hållet, och seriekoppla med den du har. Då blir det Total=LindaA-LindaB.
Eller linda av några varv är kanske lättare, om det går vill säga.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kontrollerna är Gecko så inga problem där. Men jag måste väl välja en motor som är spec. > 3V. Är väl 20-25 gånger mer man kan kräma på med som mest?

Hittade 100V elektrolyter på Elfa. Kostade en del dom.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

kolla svalander.se , han kan ha någon restelektrolyt kvar. billiga också.

rifas peh 169/200, håller för fucking allt.

tänk på att elyterna ger ström till en switchad strömförsörjning bara så håll kablar kort också.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack för den rikkitikkitavi!
Norpade sista PEH 169 65*105 M12/15 000uF/100V 8)

Vad menar du med kalarna? Ska dom vara korta fram till lyten?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

en gecko eller annat nätaggregat är ett switchat nätaggregat (chopper) och som sådana har man alltid laddströmmar med hög frekvens.

på själva geckodriven eller jojjes kort sitter det alltid mindre glättningselektrolyter avsedda för högfrekvens, men samtidigt så går det ju ny laddning från den stora elyten.

det är en generellt tumregel att alltid ha så korta kablar som möjligt, ju högre frekvenser desto bättre.

induktansen i kablarna läggs ju ihopa före drivsteget.

men från trafon till elyten kan du ha lite längre eftersom denna laddas med 100Hz.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Bild

En ungerfärlig bild av hur jag tänkt det med skyddskåpan. Har elektroniken under fläktarna och till höger borde jag få plats med kompressor till kylning och sånt. Ska såklart ha nån låda med filter över fläktarna annars är det inte mycket mening..
Också räknat med att få plats med en sån 'energy chain' på kanten som sticker ut över portalen.
Sen blir det väl borstlister längst ner.

...
Annars då? Bilen går bra? :sleepy:

Bild
Nu är kondingen på plats.

Edit: en till bild
Skriv svar