"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Tack för svaret. Det jag är ute efter är den ökade nogrannheten när man slipper "överföringen". Sen är ju risken noll att man får brutna banor pga att de följer med när man drar pappret och det största pluset är ju snabbheten! Typ 5 minuter för att få ett kort om man har badet färdigt är ju aldrig fel 8)

Fast om man kör på fotoresist så är ju inte kopparen i kontakt med själva valsen åtminstone. Fast jag antar att du även testade detta. :?

Jag antog ju att NÅGOT var problemet för annars skulle nog "en viss" skrivarmodell ha upptäckts som var bra på detta och man hade funnit guider på nätet som beskriver detta.

Bläckstråle har jag ingetför då de bara klibbar och bara jävlas rent allmänt. En laser bara står där och när man behöver den så funkar den utan rengöring bara för att den stått en vecka för länge. Då man knappast (inte jag iaf :D )skriver ett kort i veckan så vill man ju ha en viss åldersbeständighet på sakerna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har aldrig haft problem med Canon, så länge man håller sig till originalbläck.

Hade en Canon 610 som stod stilla över ett halvår. Det var bara att koppla in kabeln och printa ut.

När dottern övertog min i850, så bäckade den ihop efter nån vecka, men hon körde med "piratbläck". Den har aldrig blivit helt frisk efter det. Fortfarande några hål som är täta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fast jag antar att du även testade detta.

Nej faktiskt inte då jag inte hade något hemma men tvivlar på att det skulle fungera bättre då kopparen ändå kan förhindra att tonern fäster. Och som du säger så om det var någon skrivare eller modifiering som fungerade så skulle det nog varit en ren hysteri om det på nätet (och här) skulle jag tro. :) En skrivare fungerar bara man har rätt bläck, var ju en i en länk på forumet som hade använt sig av det men där bläcket visserligen skulle härdas i en ugn efter att det var utskrivet har jag för mig för att klara etsningen.

jojje: har själv också en Canon S750 sedan ca 5 år tillbaka eller vad det nu kan vara och har aldrig haft problem med den och har återfyllt enbart 2 uppsättningar patroner (tyckte det var dags att byta ut dom även om dom fungerade ok) sedan dess utan några som helst problem. Så dom med enskilt utbytbara färgpatroner är väldigt billiga i drift om man fyller på själv. Köper förstås kvalitetsbläck som är till för just denna skrivaren och inte sådant där skitbläck som är så dåligt så jag inte kan förstå att det överhuvudtaget får säljas. Jag har inte heller en enda gång använt det till denna och kommer inte heller någonsin att göra det för det är bara att be om problem.
Senast redigerad av Henry 11 januari 2007, 19:27:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Och som du säger så om det var någon skrivare elelr modifiering som fungerade så skulle det nog varit en ren hysteri om det på nätet (och här) skulle jag tro.

Är det inte just det jag har fått till, bara att jag använder bläckstråle isf laser?
Resten är ingen skillnad, man måste belysa och framkalla i alla fall.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var en laserskrivare som jag menade att man möjligen skulle använda direkt och stoppa in laminatet i den istället och få hela mönstret fastsatt direkt på laminatet utan att gå genom processen med att använda ett papper som man överför det ifrån tex.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag förstår ingenting, hmm...

Du svarade på:
Fast om man kör på fotoresist så är ju inte kopparen i kontakt med själva valsen åtminstone. Fast jag antar att du även testade detta.

:?: :?: :?:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Angående skrivare så köpte jag för >5 år sedan en HP laserjet 6L och sedan dess har jag köpt........papper. Köpte den dessutom begagnad så jag tror inte bläck ändå har så stor chans. Detta då jag sällan mycket sällan hade behov av färg. Nu finns ju även en splitt ny Samsung färglaser här hemma så även det problemet är avhjälpt. Iom att färglasrarna kommit såpass ner i pris så ser _JAG_ ingen ambition att återuppta bläckstråle. Jodå jag har haft canon x2, lexmark och en annan vars märke jag ej minns. Men alla har haft nackdelar. Enda fördelen som jag ser det nu är fotoutskrifter och där köper jag ändå den tjänsten billigt av nätföretag.

Nåja nog gnällt om laser/bläck nu.

Funderar på att modda min rusta med en tempkontroll. Fick ett schema av funkis men då många komponenter saknas och jag har en "komplett" sån här så tänkte jag att den kunde duga gott.

Synd man ligger i ett moment 22 bara. För att göra kretskortet till ovanstående vill man ju ha bästa möjliga resultat. För att kunna göra bästa möjliga resultat måste man ha ovanstående kretskort :D

Dagens I-landsproblem :lol:
nanopile

Inlägg av nanopile »

Jag har nu varit iväg till Stämpelbutiken på Vasagatan i Stockholm och testat deras snabbtorkande metallfärg som de andvänder till att stämpla på metall och vissa plastytor
.
Tror det kommer att fungera, det är inte vattenlösligt i någon större bemärkelse.
http://www.stampelbutiken.com/ , nej jag jobbar inte där.
Här är mina bilder av resultatet.
http://momentary.garden-wood.se/Metalli ... inium.html
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

jojje: jodå jag vet vad jag svarade på men förstår inte riktigt vad som är oklart? Den statiska elektriciteten kan hända ändå går igenom fotoresisten så att säga så att den på något vis ändå blir kortsluten av kopparen rakt under då det ju är ganska så höga spänningar det handlar om vilket gör att laminatet, och då inte heller fotoresisten, blir laddat och kan dra tonern mot sig. Jag tror inte heller att fotoresistens högspänningstålighet är så värst hög. Men visst man kan ju alltid testa, tycker dock att det borde varit någon på nätet som redan gjort det men har dock inte sett någonting om det.

v-g: Jo färglaser har ju väldigt bra kvalitet och skärpa men en billig färglaser kan väl inte riktigt ställa sig i kvalitet mot en billig bläckstråle? Fördelen är ju bla att dom skriver ut sidor väldigt snabbt efter att väl blivit uppvärmda.

nanopile: så det är alltså ett bläck till bläckstråleskrivare? Kan nog fungera bra i så fall.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ähh, vi lägger ner. Man tycker att man har skrivit nåt, och nån annan läser det på ett annat sätt.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Nej inte menad för det utav tillverkaren men det kan det nog också andvändas till.
Har provat en hel del piratbläck med min billiga HP skrivare och tror mig kunna säga att även detta kommer att fungera om skrivarhuvudet har ett viloläge där bläckhuvudet har inkapsling likt en kork till en spritpenna.
Det torkar bara något långsammare än spritpennans färgämne.

Om någon vill testa o etsa profilen eller folien så kan jag posta dem till denne så får denne berätta hur det gått sedan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

jojje: vet precis hur du känner. :)

nanopile: nej piratbläck är riktigt skit det låter jag inte komma i närheten av min skrivare kan jag säga. Avänder enbart orginal kompatibelt bläck (när jag fyller på patronerna alltså) som är gjort just för min skrivare och det fungerar och uppför sig exakt som bläcket i en helt ny patron.
Senast redigerad av Henry 11 januari 2007, 22:27:52, redigerad totalt 1 gång.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Ja precis, Man andvänder saker som fungerar.
Brukar köpa Lyson bläck från http://www.patronbutiken.se , funkar fint, ser endast nyans skillnad mot HP bläck om jag jämför noga.

Själv är jag testbenägen så det kommer nog stämpelbläck i någon patron om jag bara skruvar isär skrivaren för o få in ett laminat.
Har dock inget att etsa med.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du är fullt medveten om att du kan förstöra hela munstycks delen till den färgen om det inte är kompatibelt att användas till bläckstråleskrivare?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns på Kjell & Co för 39:-

http://www.kjell.com/?item=89409&path=
Skriv svar