Per har sönder något
Re: Per har sönder något
Trevligt * 2!
Dvs ser fram emot en framtida MFM-emulator med rimligare pris, och tycker flygmekandet är intressant!
Fråga (sorry om jag redan frågat och glömt svaret): Vilka delar på flygplan "får" man bygga-fixa-dona med själv, och vilka delar måste vara certifierade osv?
Dvs ser fram emot en framtida MFM-emulator med rimligare pris, och tycker flygmekandet är intressant!
Fråga (sorry om jag redan frågat och glömt svaret): Vilka delar på flygplan "får" man bygga-fixa-dona med själv, och vilka delar måste vara certifierade osv?
Ja det där är en svårt och samtidigt lätt fråga.
Men igentligen så finns det bara en sak som måste vara certifierad och det är radiosändare(vilket du inte behöver ha, sen får du inte flyga överallt utan radio och transponder). Sen finns det annat som testas och skall klara toleranser, fartmätare, höjdmätare, kompass (vilket är de tre instrument som igentligen är kravet för att få flyga)
Allt annars är bara good to have, skulle aldrig själv vilja flyga ett plan utan fungerade motorinstrument t,ex,
När man bygger ett plan har man både en tekniskgranskare och besiktningsman/kontollant och här är väl ett lite problem när man idag kan bygga egna instrument men granskning blir svårare pga av kompetens hos EAA. Vi har valt i vårat bygge att se till att vi har ett extra instrument som extra säkerhet mot mina buggar, så vi har basic fart och höjd ändå, plus lite till
Men igentligen så finns det bara en sak som måste vara certifierad och det är radiosändare(vilket du inte behöver ha, sen får du inte flyga överallt utan radio och transponder). Sen finns det annat som testas och skall klara toleranser, fartmätare, höjdmätare, kompass (vilket är de tre instrument som igentligen är kravet för att få flyga)
Allt annars är bara good to have, skulle aldrig själv vilja flyga ett plan utan fungerade motorinstrument t,ex,
När man bygger ett plan har man både en tekniskgranskare och besiktningsman/kontollant och här är väl ett lite problem när man idag kan bygga egna instrument men granskning blir svårare pga av kompetens hos EAA. Vi har valt i vårat bygge att se till att vi har ett extra instrument som extra säkerhet mot mina buggar, så vi har basic fart och höjd ändå, plus lite till
Tror att jag har valt fel saker att hålla på med.
Varför kan inte saker jag vill pyssla med ha schema eller en system beskrivning.
Har lite band och en hdd från ett CATnet system jag skulle vilja läsa ut.
Tänkte börja med banden för det vore skoj att se om man kunde läsa band, har aldrig gjort det.
Plockade fram ett CATnet system som är ned plockat för att HDD är trasig, mer om det sen.
Försökte läsa på hur backup systemmet fungerar i CATnet men i det material som finns scannat så står det bara en sak om backup, läsa tillverkarens beskrivning, vilket givetvis inte finns.
Bandstationen är en Archive Corp 3020 Hittar inget om just denna bandstation eller interfacet ut, 50 poligt, men man skulle kunna gissa på ....
Till bandstationen är det kopplat en två korts lösning med massa ttl logik som slutar med en ny 50 polig kontakt. Här skulle man kunna gissa att the är scsi i kontakten men osäkert
Givetvis hittar jag ingenting om dessa kort heller men det är Archive Corp ivarjefall Sedan gör det ner till ett processor kort som styr både bandstation(SCSI) och hårddisken(SCSI/SASI) till CATnet systemmet.
Det kort står det ingenting på så frågan är vad det kommer ifrån eller vem som har gjort. Det sitter en edge conntector ala floppy style på det så misstänker att någon har gjort för någon annan application.
Klart är ivarjefall att hdd inställningarna för scsi ligger i prommet.
Sen är det sladden till CATnet kort för HDD som sitter i CPU enheten, Det kortet har jag lite koll på för att det översätter 4680 bussen till interface för hdd lådorna, interface är ganska enkelt data linor och 3 kontroll linor.
Så då är frågan hur göra man för att läsa banden???
Sen kommer vi till HDD som inte fungerar.
Det är en Miniscribe 4020. Här finns det lite material, försäljnings material men inget mer teknisk. Antagligen så är det 3 andra varianter med olika storlekar som har haft samma controller kort.
Först brann ett 75 ohms motstånd upp, när jag satte ström på den. Bytt och det lirar nog nu även om det blir lite varmt men spindeln startar inte, har mätt lite runt och lindningarna verkar ok, ser ut som det är en dc motor och inte ac motor. Dock är styrning för motor lite okänd har inte riktigt lurat ut det ännu. man bryter en av ledningarna med ett relä men inte de andra två, ka se att den dc/dc för att generar negativ spänning inte göra det.
Nå tanken var att rädda innehållet inte gör full reverse på allt.
Få se vad jag orkar med. Är det någon som har info om ovanstående saker vore jag tacksam
Varför kan inte saker jag vill pyssla med ha schema eller en system beskrivning.
Har lite band och en hdd från ett CATnet system jag skulle vilja läsa ut.
Tänkte börja med banden för det vore skoj att se om man kunde läsa band, har aldrig gjort det.
Plockade fram ett CATnet system som är ned plockat för att HDD är trasig, mer om det sen.
Försökte läsa på hur backup systemmet fungerar i CATnet men i det material som finns scannat så står det bara en sak om backup, läsa tillverkarens beskrivning, vilket givetvis inte finns.
Bandstationen är en Archive Corp 3020 Hittar inget om just denna bandstation eller interfacet ut, 50 poligt, men man skulle kunna gissa på ....
Till bandstationen är det kopplat en två korts lösning med massa ttl logik som slutar med en ny 50 polig kontakt. Här skulle man kunna gissa att the är scsi i kontakten men osäkert
Givetvis hittar jag ingenting om dessa kort heller men det är Archive Corp ivarjefall Sedan gör det ner till ett processor kort som styr både bandstation(SCSI) och hårddisken(SCSI/SASI) till CATnet systemmet.
Det kort står det ingenting på så frågan är vad det kommer ifrån eller vem som har gjort. Det sitter en edge conntector ala floppy style på det så misstänker att någon har gjort för någon annan application.
Klart är ivarjefall att hdd inställningarna för scsi ligger i prommet.
Sen är det sladden till CATnet kort för HDD som sitter i CPU enheten, Det kortet har jag lite koll på för att det översätter 4680 bussen till interface för hdd lådorna, interface är ganska enkelt data linor och 3 kontroll linor.
Så då är frågan hur göra man för att läsa banden???
Sen kommer vi till HDD som inte fungerar.
Det är en Miniscribe 4020. Här finns det lite material, försäljnings material men inget mer teknisk. Antagligen så är det 3 andra varianter med olika storlekar som har haft samma controller kort.
Först brann ett 75 ohms motstånd upp, när jag satte ström på den. Bytt och det lirar nog nu även om det blir lite varmt men spindeln startar inte, har mätt lite runt och lindningarna verkar ok, ser ut som det är en dc motor och inte ac motor. Dock är styrning för motor lite okänd har inte riktigt lurat ut det ännu. man bryter en av ledningarna med ett relä men inte de andra två, ka se att den dc/dc för att generar negativ spänning inte göra det.
Nå tanken var att rädda innehållet inte gör full reverse på allt.
Få se vad jag orkar med. Är det någon som har info om ovanstående saker vore jag tacksam
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det vanliga QIC-band?
I så fall kanske det finns någon här som kan hjälpa till med en binärdump av bandinnehållet.
I så fall kanske det finns någon här som kan hjälpa till med en binärdump av bandinnehållet.
Japp abosult Det är också en lösning!! QIC-24
Även om man sen skulle vilja få igång sakerna också
Japp absolut Det är också en lösning!! QIC-24
I så fall så hade du redan varit klar, och då hade du kanske inte haft något mer att göra och allt hade varit långtråkigt.
Allmänt så är det väl stor sannolikhet att du behöver rädda diskens innehåll för att hitta mjukvaran för att köra bandstationen. Det är väl stor chans att det sitter ROM som gör att burken kan boota från hårddisken (och inte bara floppy), men det är väl inte lika troligt att den kan boota från band. (Om den kan boota från band så är ju detta tillräckligt som kodexempel att modifiera för att läsa ur ett helt band, även om det inte är bootbart).
Du nämner 50-poliga kablar, en från bandstationen till adapterkort och sen 50-polig som kanske är SASI/SCSI, men det ser ut som att det är tre femtiopoliga på kortet på bilden! Huru härmed?
Hur många pinnar har kantkontakten på nästa kort?
Det är väl inte helt otänkbart att någon tillverkat ett universalkort som kan prata med bandstation, SASI/SCSI-disk och floppydiskdrives, och sen har floppydelen inte använts för att det redan finns Luxor/DIAB-mässiga floppygrejer färdiga. Sitter det någon krets som är typisk för floppygrejer?
(Ett annat exempel är att WD gjorde ett kort som för datorn ser ut som IDE/PATA/IBM AT-MFM-kontroller, fast åttabitarsbuss, men där man har två bitar för att välja hårddisk, men endast tre kombinationer är kopplade till MFM-hårddiskar och den fjärde istället ger en floppykontroller på kortet. Tack vare att hårddiskar har många huvuden och floppydiskar max två så används de extra huvudvalbitarna för att välja floppy, så fritt ur minnet kan man också ha fyra floppys på detta kort).
Har du provat att i ett tillräckligt rent rum lyfta på locket på hårddisken och se om det går att snurra skivorna för hand? Eller för den delen helt enkelt hålla den med båda händerna och "vrida" den (ungefär som man vrider på ratten på en bil) och känna om det verkar som att skivorna sitter fast i skalet eller om de rör sig fritt.
Det kan också vara värt att prova att lägga på ström och samtidigt vrida hårddisken våldsamt fram och tillbaka runt rotationsaxeln. Denna våldsamma rörelse hjälper motorn att få skivorna att snurra ifall de drabbats av t.ex. fastbeckat smörjfett eller liknande. Risken är ju dock att huvudena rör sig och repar saker, åtminstone om man gör detta på frihand snarare än via nån slags rigg. Man kanske kan sätta hårddisken mellan två träbitar som man i sin tur klämmer fast t.ex. i en svarv eller en drejmaskin (vad de nu kallas) men roterar för hand (och i svarv-fallet välter svarven på högkant, och kanske lyckas lägga växellåda i mellanläge eller ta av rem ifall det är en sån där man lägger rem på olika remskivor för att välja hastighet).
Tillägg:
Hur är formaten på dessa band?
Dvs är de kompatibla mellan olika läsare?
Är "bit-läsning" i princip att man kopplar in specialhårdvara direkt till huvudet på en bandstation för att garanterat klara alla format, eller?
Också: Förr var "QIC-02" ett inte ovanligt format på bandstationer. Tumregeln är väl att 50-polig kantkontakt är ofta QIC-02 eller vad det kallas, medan 50-polig stiftlist är såklart SCSI. (Högst sannolikt irellevant här men det fanns även bandstationer som anslöts till floppykontrollern. Jag tror att detta bara var en grej på PC...).
Hur är formaten på dessa band?
Dvs är de kompatibla mellan olika läsare?
Är "bit-läsning" i princip att man kopplar in specialhårdvara direkt till huvudet på en bandstation för att garanterat klara alla format, eller?
Också: Förr var "QIC-02" ett inte ovanligt format på bandstationer. Tumregeln är väl att 50-polig kantkontakt är ofta QIC-02 eller vad det kallas, medan 50-polig stiftlist är såklart SCSI. (Högst sannolikt irellevant här men det fanns även bandstationer som anslöts till floppykontrollern. Jag tror att detta bara var en grej på PC...).
Mia
Man kan alltid hitta på ett annat sätt att kommunicera med bandstationen.
Korten (de två är sammankopplade med 2 50 pin kontakter men tror att de två korten hör ihop så det är 50 pin in och 50 pin ut.
Kant kontakten används inte alls med utan att räkna ser det ut som en 34 polig.
Angående hdd så kommer det inte ut spänning till motorn ens så kontrollern är problem och att dc/dc på kontrollern för att genera negativ spänning funkar inte. Motorn går utvändigt så man skulle känna om den ens försöker vilket den giv inte gör
Man kan alltid hitta på ett annat sätt att kommunicera med bandstationen.
Korten (de två är sammankopplade med 2 50 pin kontakter men tror att de två korten hör ihop så det är 50 pin in och 50 pin ut.
Kant kontakten används inte alls med utan att räkna ser det ut som en 34 polig.
Angående hdd så kommer det inte ut spänning till motorn ens så kontrollern är problem och att dc/dc på kontrollern för att genera negativ spänning funkar inte. Motorn går utvändigt så man skulle känna om den ens försöker vilket den giv inte gör
En kompis till mig hittade faktiskt dokumentation till Archive corp bandstation. http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... l_1982.pdf Mycket tacksam för det.
Det fysiska interfacet är ganska likt scsi samt att det också har 8 data linor och fyra kontroll linor åt varje håll
Har slängt ihop ett kort för att kunna läsa och eventuellt i framtiden emulera dessa tape drives.
Blir också ett bra labbkort för 8 bitars saker som kan bli användbart i framtiden till annat
Det fysiska interfacet är ganska likt scsi samt att det också har 8 data linor och fyra kontroll linor åt varje håll
Har slängt ihop ett kort för att kunna läsa och eventuellt i framtiden emulera dessa tape drives.
Blir också ett bra labbkort för 8 bitars saker som kan bli användbart i framtiden till annat
Tänker mig något enkelt serie interface för att kunna hantera det
" Available commands:\r\n"
" -------------------\r\n"
" help Show this message\r\n"
" status Show current system state\r\n"
" tape select Select drive and wait for ONLINE\r\n"
" tape status Read drive status byte\r\n"
" tape rewind Rewind tape to BOT\r\n"
" tape retension Wind to EOT then back to BOT (evens tape tension)\r\n"
" tape position <n> Space forward over n file marks (0-31)\r\n"
" tape read Stream tape to image file (from config)\r\n"
" tape read <file> Stream tape to specified file on SD\r\n"
" tape stop Abort current tape operation\r\n"
" tape reset Soft-reset the drive\r\n"
" tape erase Bulk-erase tape (type 'tape erase confirm' to proceed)\r\n"
" msc on Enable USB mass storage (unmounts FatFS)\r\n"
" msc off Disable USB mass storage (remounts FatFS)\r\n"
" log on Show all log levels (debug/info/warn/error)\r\n"
" log off Show errors only\r\n"
" config show Print current config as JSON\r\n"
" config example Print an example config.json\r\n"
" version Show firmware and SDK version\r\n"
" reboot Soft-reboot the device\r\n"
" bootloader Reboot into BOOTSEL/UF2 bootloader\r\n"
" Available commands:\r\n"
" -------------------\r\n"
" help Show this message\r\n"
" status Show current system state\r\n"
" tape select Select drive and wait for ONLINE\r\n"
" tape status Read drive status byte\r\n"
" tape rewind Rewind tape to BOT\r\n"
" tape retension Wind to EOT then back to BOT (evens tape tension)\r\n"
" tape position <n> Space forward over n file marks (0-31)\r\n"
" tape read Stream tape to image file (from config)\r\n"
" tape read <file> Stream tape to specified file on SD\r\n"
" tape stop Abort current tape operation\r\n"
" tape reset Soft-reset the drive\r\n"
" tape erase Bulk-erase tape (type 'tape erase confirm' to proceed)\r\n"
" msc on Enable USB mass storage (unmounts FatFS)\r\n"
" msc off Disable USB mass storage (remounts FatFS)\r\n"
" log on Show all log levels (debug/info/warn/error)\r\n"
" log off Show errors only\r\n"
" config show Print current config as JSON\r\n"
" config example Print an example config.json\r\n"
" version Show firmware and SDK version\r\n"
" reboot Soft-reboot the device\r\n"
" bootloader Reboot into BOOTSEL/UF2 bootloader\r\n"
Fick fixat klart en ABC80 skärm som var trasig.
Den gick inte från början och någon innan mig hade försökt laga den.
Gjorde först en komplett recap på den då en del, inte alla, kondensatorer har en viss förmånga att bli dåliga...
Efter det hade den fortfarande problem med att vara alldelse för glad att äta säkringar. Ett bränt motstånd som hade för lite värde faktiskt var boven sen tuffade den igång så fint.
Nu får väl den ut på tradera för det finns för många ABC80 här hemma. Det är väldigt bra bild, tom mycket bättre än min egen skärm. Men vore skoj om någon ville ta över den
Den gick inte från början och någon innan mig hade försökt laga den.
Gjorde först en komplett recap på den då en del, inte alla, kondensatorer har en viss förmånga att bli dåliga...
Efter det hade den fortfarande problem med att vara alldelse för glad att äta säkringar. Ett bränt motstånd som hade för lite värde faktiskt var boven sen tuffade den igång så fint.
Nu får väl den ut på tradera för det finns för många ABC80 här hemma. Det är väldigt bra bild, tom mycket bättre än min egen skärm. Men vore skoj om någon ville ta över den
Ytterligare en ABC80 lagad
Ström på men allt skärmen visade var Så minnesfel, antagligen spänningsmatning och visst gick inte säkring till +19v det som ger 12V, däremot såg minus -12v och 5volt ut att funka.... Iofs beror på vad man mäter.
Mät resistansen på +12v och den var 22ohm, Skulle kunna vara riktigt men inte på ABC80 då +12v används i princip bara till minnena och V24 (RS232)
Så tantaler dessa tantaler. Började att byta på 12volt sidan och det är inte så många. Misstänkte ganska snabbt den största efter lite ohm mätning och visst var det den. Men när jag ändå var på det så bytte jag alla så slipper jag bry mig sen.
Ihop med datorn igen men samma bild. Började mäta igen och visst saknades inte också en 5 volt rail. Den till minnena, finns två på ABC80. Ohm mätte även denna och den var ok men nu var ändå alla tantaler bytta. Så då kan det bara var en sak, Ena 7805 under kylflänsen. Byte den då startade maskinen!
Men givetvis funkade bara en del tangenter, så standard byte av foampads till tangentbordet, det visste jag om skulle komma men nu blev det lite roligare att byta dem.
Ihop med allt igen och nu funkade det nästan men nedre rader på tangentbordet och bara varananna knapp funkade.
Skit med det brukar betyda att det är kört!!! På ABC802/6 tangentbordet är det keytronics eget chip som är trasigt. Men isär med det igen för att kolla. Mätte ledningsbanan som sammankopplar dessa tangent men det slutade inte i keytronic chipet utan i en 4051 istället, en 8 kanalsmultiplexer. Iom att alla andra kaneler fungerade borde det vara denna.
Ur med den och in i RCT
Jaha då är det väl bara att beställa en ny. Men kollade igenom min morfars gamla saker och där fanns en ny 4051 liggandes. Den var lite äldre men det får gå
Samtidigt kollade jag lite på en gammal korrisionsskada och det var inte mycket kvar av ledaren så fick bli lite förstärkning Så där nu är den igång igen
Ström på men allt skärmen visade var Så minnesfel, antagligen spänningsmatning och visst gick inte säkring till +19v det som ger 12V, däremot såg minus -12v och 5volt ut att funka.... Iofs beror på vad man mäter.
Mät resistansen på +12v och den var 22ohm, Skulle kunna vara riktigt men inte på ABC80 då +12v används i princip bara till minnena och V24 (RS232)
Så tantaler dessa tantaler. Började att byta på 12volt sidan och det är inte så många. Misstänkte ganska snabbt den största efter lite ohm mätning och visst var det den. Men när jag ändå var på det så bytte jag alla så slipper jag bry mig sen.
Ihop med datorn igen men samma bild. Började mäta igen och visst saknades inte också en 5 volt rail. Den till minnena, finns två på ABC80. Ohm mätte även denna och den var ok men nu var ändå alla tantaler bytta. Så då kan det bara var en sak, Ena 7805 under kylflänsen. Byte den då startade maskinen!
Men givetvis funkade bara en del tangenter, så standard byte av foampads till tangentbordet, det visste jag om skulle komma men nu blev det lite roligare att byta dem.
Ihop med allt igen och nu funkade det nästan men nedre rader på tangentbordet och bara varananna knapp funkade.
Skit med det brukar betyda att det är kört!!! På ABC802/6 tangentbordet är det keytronics eget chip som är trasigt. Men isär med det igen för att kolla. Mätte ledningsbanan som sammankopplar dessa tangent men det slutade inte i keytronic chipet utan i en 4051 istället, en 8 kanalsmultiplexer. Iom att alla andra kaneler fungerade borde det vara denna.
Ur med den och in i RCT
Jaha då är det väl bara att beställa en ny. Men kollade igenom min morfars gamla saker och där fanns en ny 4051 liggandes. Den var lite äldre men det får gå
Samtidigt kollade jag lite på en gammal korrisionsskada och det var inte mycket kvar av ledaren så fick bli lite förstärkning Så där nu är den igång igen
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den är super bra.
Nu var jag nog 99.99% säker på att den var dålig så jag hade byt 4051 ändå
Nu var jag nog 99.99% säker på att den var dålig så jag hade byt 4051 ändå